10.5 C
Athens
April 1, 2020
Image default
EUROBANK

Φ. Καραβίας: Η Ελλάδα είναι σε καλό δρόμο




Ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 2,5% φέτος αναμένει φέτος ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank, Φωκίων Καραβίας, όπως αναφέρει στη συνέντευξη του παραχώρησε στη Suddeutsche Zeitung.

Ο επικεφαλής της Eurobank, επισημαίνει επίσης ότι σε σημαντικό βαθμό η οικονομική αυτή ανάπτυξη μπορεί να πιστωθεί στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, που συνεχίσει τις μεταρρυθμίσεις που είναι αναγκαίες.

Αναφέρεται επίσης στο θέμα του μεταναστευτικού, τονίζοντας ότι είναι αναγκαία η αλληλεγγύη της ΕΕ για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τις απρόβλεπτες συνέπειες των εκβιασών της Τουρκίας.

Ολόκληρη η συνέντευξη του κ. Φ. Καραβία

Ο κ. Φωκίων Καραβίας ως Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank διαπραγματεύεται σχεδόν καθημερινά με επενδυτές του εξωτερικού. Η κάποτε προβληματική για την Ευρωζώνη χώρα, βαδίζει πλέον καλά. Οι επενδυτές πλειοδοτούν για τα ελληνικά χρεόγραφα, το χρηματιστήριο της Αθήνας ακμάζει και επιστρέφει η ανάπτυξη μετά από δύσκολα χρόνια.

SZ: Κύριε Καραβία, η ελληνική κυβέρνηση υπολογίζει για το 2020 ανάπτυξη 2,8%. Αφήνει η Ελλάδα την οικονομική κρίση οριστικά πίσω της;

Φωκίων Καραβίας: Εκτιμώ ότι θα έχουμε ρυθμό ανάπτυξης στην περιοχή του 2,5% – ποσοστό ξεκάθαρα καλύτερο του 2% που επετεύχθη το 2019. Η οικονομική ανάπτυξη έχει επανέλθει ως κανονικότητα. Το χρέος παραμένει υψηλό, γύρω στο 185% του ΑΕΠ. Αλλά αυτό δεν αποθαρρύνει τους επενδυτές, οι οποίοι οδηγούν σε υψηλότερες αποτιμήσεις τα ελληνικά χρεόγραφα. Ναι η Ελλάδα είναι σε καλό δρόμο.

SZ: Η νέα συντηρητική κυβέρνηση υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη μπορεί να πιστωθεί αυτή την οικονομική ανάκαμψη;

Καραβίας: Σε σημαντικό βαθμό. Αλλά και τα προηγούμενα χρόνια, επί πρωθυπουργίας του κ. Τσίπρα, υπήρξε μια μεγάλη πολιτική συναίνεση, ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να μεταρρυθμιστεί και η μεταρρύθμιση προχώρησε. Η νέα κυβέρνηση χτίζει πάνω σε αυτό. Βελτιώνει αυτή τη στιγμή τους όρους με καλύτερη φορολογική νομοθεσία, λιγότερη γραφειοκρατία – είναι κάτι το οποίο θα ενισχύσει την προσέλκυση επενδυτών. Είναι ένα μείγμα το οποίο οδηγεί στην επιτυχία.

SZ: Ήταν σωστό το σκληρό πρόγραμμα λιτότητας; Εξάντλησε τους πολίτες και τους έφερε σε δεινή θέση.

Καραβίας: Φυσικά έγιναν λάθη. Υποτιμήθηκαν οι επιπτώσεις της λιτότητας. Αλλά εάν η ελληνική κυβέρνηση δεν ακολουθούσε τις απαιτήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Ευρωζώνης, η Ελλάδα θα είχε αποκλειστεί από το Ευρώ και αυτό θα ήταν μια εθνική καταστροφή. Επομένως θα ήταν σήμερα πολύ χειρότερα για τους πολίτες.

SZ: Σας ανησύχησε μήπως το γεγονός ότι ο κ. Friedrich Merz θα μπορούσε να γίνει ο νέος πρόεδρος της CDU και πιθανότατα καγκελάριος; Τόνισε για άλλη μια φορά, ότι θα ήταν καλύτερο εάν, στην περίοδο της κρίσης, πετούσαν την Ελλάδα εκτός Ευρώ.

Καραβίας: Όλες οι πολιτικές απόψεις είναι σεβαστές. Και στην Ελλάδα υπήρξαν φωνές οι οποίες απαιτούσαν το Grexit.

SZ: Αυτό προέκυπτε κυρίως από τον πρώην υπουργό οικονομικών κ. Γιάνη Βαρουφάκη. Είναι ο πιο διάσημος Έλληνας από την εποχή του Αλέξη Ζορμπά. Σας ενοχλεί αυτό;

Καραβίας: Δέχομαι τα πράγματα όπως είναι. Υπήρχε όμως πάντοτε η πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών που έβλεπε τα πράγματα διαφορετικά κι αυτό ήταν το θετικό.

SZ: Η ανεργία με ποσοστό 17% είναι ακόμα πολύ υψηλή.

Καραβίας: Ναι αλλά στο υψηλότερο σημείο της ήταν 27%. Καταφέραμε ήδη αρκετά. Είναι σημαντικό ότι οι άνθρωποι ελπίζουν και πάλι. Μέσα στην κρίση είχαμε τεράστιο “Brain Drain”, περισσότεροι από μισό εκατομμύριο νέοι πήγαν σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη ή στην Αμερική. Τώρα επιστρέφουν πολλοί. Αυτό είναι καλό για την Ελλάδα.

SZ: Διευθύνετε την τρίτη μεγαλύτερη Τράπεζα στην Ελλάδα. Πόσο σταθερό είναι το οικονομικό σύστημα; Ελλοχεύουν ακόμα πολλοί κίνδυνοι στον ισολογισμό σας;

Καραβίας: Εάν υπάρχει ένας τομέας που έχει πραγματικά αναμορφωθεί, αυτός είναι το χρηματοοικονομικό σύστημα. Πριν από την κρίση υπήρχαν ίσως 20 τράπεζες στην Ελλάδα. Σήμερα 4 μεγάλες τράπεζες, με περίπου ίδιο μερίδιο, ελέγχουν το 90% της αγοράς. Οι τράπεζες ανακεφαλαιοποιήθηκαν τρεις φορές, η διαχείριση κινδύνων γίνεται σωστά. Ναι, είμαστε ασφαλείς.

SZ: Τέσσερις μεγάλοι οργανισμοί – θα παραμείνει έτσι ή θα πρέπει να γίνουν περαιτέρω συγχωνεύσεις;

Καραβίας: Υπάρχουν κράτη στα οποία έγιναν περισσότερες συγχωνεύσεις. Η Ιρλανδία έχει μόνο δύο τράπεζες. Η Γερμανία όμως π.χ. δεν πραγματοποίησε καμία συγχώνευση, υπάρχουν πολλές τράπεζες και ταμιευτήρια. Για μας είναι σημαντικό να αποφύγουμε την εσωστρέφεια. Το δικό μας έργο τώρα είναι να χρηματοδοτήσουμε την οικονομία.

SZ: Αφού πηγαίνουν όλα τόσα καλά, γιατί υπάρχουν τόσοι λίγοι ξένοι επενδυτές;

Καραβίας: Αυτό αλλάζει τώρα. Συνομιλώ με πολλούς επενδυτές και γνωρίζω ότι εξετάζουν προπάντων τρεις παράγοντες: πόσο γρήγορα μπορούν να αδειοδοτηθούν, πόσο ταχύ είναι το σύστημα απονομής δικαιοσύνης και πόσο ψηλή είναι η φορολογία. Σε πολλούς τομείς υπάρχει πρόοδος. Η κυβέρνηση προχώρησε σε μείωση φόρων και θέλει να απλοποιήσει τις νομικές διαδικασίες. Πιστέψτε με, οι επενδυτές θα έρθουν.

SZ: Για παράδειγμα πού;

Καραβίας: Πάρτε σαν παράδειγμα το παλιό αεροδρόμιο της Αθήνας, το Ελληνικό…

SZ: Ένα έργο πολλών δισεκατομμυρίων στην παραλιακή. Υποτίθεται ότι εκεί θα κατασκευαστούν εταιρίες, εμπορικά κέντρα και πολυτελή ακίνητα με βάση τα πρότυπα του Μόντε Κάρλο. Γι’ αυτό όμως γίνεται συζήτηση εδώ και χρόνια.

Καραβίας: Τώρα όμως ξεκινάμε πραγματικά. Το 2020 θα ξεκινήσουν μεγάλες δραστηριότητες.

SZ: Είναι η ιδιωτικοποίηση το κλειδί για την ανάπτυξη και την ευημερία; Από το 2011, από την εποχή της μεγάλης κρίσης, υπήρξαν πολλές υποσχέσεις αλλά τίποτα δεν πραγματοποιήθηκε.

Καραβίας: Η νέα κυβέρνηση όμως πραγματοποιεί. Έχει μία σειρά από έργα προς υλοποίηση. Σημαντικό είναι το αεροδρόμιο Αθηνών, στο οποίο το κράτος θέλει να πουλήσει το ποσοστό του, το 30%. Η πώληση της κρατικής εταιρίας αερίου (ΔΕΠΑ) δρομολογείται. Μια σειρά από λιμάνια και αυτοκινητοδρόμους ιδιωτικοποιούνται. Θα δούμε μαζικές επενδύσεις στην αγορά ενέργειας, την οποία θέλουμε να απολιγνιτοποιήσουμε έως το 2028. Αυτό είναι ενδιαφέρον και για την Γερμανία.

SZ: Γιατί επενδύουν ακόμα τόσο λίγες Γερμανικές εταιρίες στην Ελλάδα;

Καραβίας: H Deutsche Telekom έχει επενδύσει στο ελληνικό τηλεπικοινωνιακό δίκτυο. Η Fraport έχει αγοράσει περιφερειακά αεροδρόμια. Η Lidl είναι επιτυχημένη. Η TUI επενδύει στον κλάδο ξενοδοχείων και αναψυχής. Οπότε κάτι κινείται.

SZ: Οι Κινέζοι όμως είναι πολύ πιο μπροστά. Κάνουν μεγάλες επενδύσεις σε υποδομές. Γνωστότερη η αγορά του Λιμένος Πειραιώς, η πρόσβαση της Ελλάδος στις θάλασσες του κόσμου. Δεν σας απασχολεί αυτό ιδιαίτερα;

Καραβίας: Όχι, καθόλου. Η Κίνα έκανε επενδύσεις όταν κανείς άλλος δεν τολμούσε. Προσκαλούμε λοιπόν και άλλα κράτη να ακολουθήσουν.

SZ: Σε ποιο βαθμό επιβαρύνει την ελληνική κοινωνία, την πολιτική και την οικονομία το άνοιγμα των συνόρων από την Τουρκία; Η κατάσταση με τους πρόσφυγες δεν είναι ήδη καταστροφική;

Καραβίας: Η ΕΕ, παρά τις αδυναμίες των προγραμμάτων προσαρμογής, συνέβαλε καθοριστικά ώστε η Ελλάδα να ξεπεράσει την κρίση. Αυτή η συμβολή αναγνωρίζεται ειλικρινά. Ωστόσο, τη στιγμή ακριβώς που η χώρα ήταν έτοιμη να επιστρέψει σε βιώσιμη ανάπτυξη, η μεταναστευτική κρίση κλιμακώθηκε εξαιτίας της απόπειρας της Τουρκίας να εκβιάσει την Ευρώπη, ανοίγοντας τα σύνορα με την Ελλάδα. Η Ελλάδα διαχειρίζεται την κατάσταση αλλά η αλληλεγγύη της Ευρώπης είναι αναγκαία για να αποφύγουμε απρόβλεπτες συνέπειες. Άλλωστε, το μεταναστευτικό είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα που πηγαίνει πέρα από την παροχή βοήθειας σε ένα κράτος-μέλος της Ένωσης. Ενδεχόμενη αποτυχία της ΕΕ να απαντήσει συντονισμένα θα υπονομεύσει μακροπρόθεσμα κάθε σχεδιασμό για εμβάθυνση της ευρωπαϊκής συνεργασίας, σε όλους τους τομείς.





Related posts

Η Eurobank βάζει ξανά στο επίκεντρο την αποταμίευση

banks

Growth Awards: Eurobank και Grant Thornton επιβραβεύουν και φέτος την επιχειρηματική αριστεία

banks

Eurobank – AFI: Επεκτείνεται η συνεργασία για την παροχή μικροπιστώσεων στο πλαίσιο του προγράμματος EaSI

banks

Eurobank: Η αύξηση της κατά κεφαλήν δαπάνης στήριξε τα τουριστικά έσοδα το 2019

banks

Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Η πώληση της βουλγαρικής θυγατρικής της Τράπεζας Πειραιώς στη Eurobank δεν παραβίασε τους κανόνες της ΕΕ

banks

Eurobank: Σε τροχιά βελτίωσης οι λειτουργικές συνθήκες του τομέα μεταποίησης

banks

Leave a Comment