Οι ευρωπαϊκές τράπεζες χρησιμοποιούν την πανδημία για να κάνουν αλλαγές που οι επενδυτές ήθελαν εδώ και χρόνια: περικοπή θέσεων εργασίας, κλείσιμο καταστημάτων και ώθηση των πελατών στο διαδίκτυο.
Ο δεύτερος μεγαλύτερος δανειστής της Γερμανίας, η Commerzbank , δήλωσε την Πέμπτη ότι θα μειώσει το ένα τρίτο του προσωπικού της και σχεδόν το ήμισυ της παρουσίας της μετά από πίεση από τον μετόχο Cerberus Capital Management. Οι συγχωνεύσεις τραπεζών σε εξέλιξη στην Ιταλία και την Ισπανία αναμένεται να κλείσουν χιλιάδες αλληλεπικαλυπτόμενα καταστήματα. Η εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων Kearney προβλέπει ότι το ένα τέταρτο των 165.000 υποκαταστημάτων της Ευρώπης θα εξαφανιστεί σε τρία χρόνια.
Οι τράπεζες είναι ένας από τους οικονομικούς αδύναμους συνδέσμους της Ευρώπης. Σε σύγκριση με τις ΗΠΑ, οι ευρωπαϊκές τράπεζες αγωνίζονται να βγάλουν αρκετά χρήματα για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη δανεισμού. Ήρθαν στην κρίση του Covid-19, χωνεύοντας ακόμα ένα βουνό επισφαλών δανείων από την κρίση του δημόσιου χρέους που ξεκίνησε μια δεκαετία πριν.
Η πανδημία έδωσε έμφαση στην κατάσταση. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει ενημερώσει τις τράπεζες για μεταρρύθμιση και έχει ανοίξει το δρόμο για συγχωνεύσεις εξοικονόμησης κόστους. Οι εθνικές κυβερνήσεις, που έχουν μεγάλη αντίσταση στην έγκριση συγχωνεύσεων τραπεζών που θα είχαν ως αποτέλεσμα περικοπές θέσεων εργασίας, άλλαξαν την στάση τους.
«Η πανδημία, σε κάποιο βαθμό, υπήρξε καταλύτης για τις τράπεζες να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν αυτές τις αδυναμίες με πιο ριζοσπαστικό τρόπο», δήλωσε πρόσφατα η Andrea Enria, επικεφαλής τραπεζικής εποπτείας της ΕΚΤ.
Το κόστος των ευρωπαϊκών τραπεζών είναι υψηλό σε σύγκριση με τα έσοδα που παράγουν. Ενας λογος είναι τα υποκαταστήματα. Οι πέντε κορυφαίες τράπεζες της Ισπανίας έκλεισαν το 8% των υποκαταστημάτων τους πέρυσι και έχουν δεσμευτεί να κλείσουν περισσότερα. Παρά τις περικοπές ετών, η χώρα είχε ένα από τα υψηλότερα κατά κεφαλήν καταστήματα εμπορικών τραπεζών στην ευρωζώνη – 49 για κάθε 100.000 άτομα το 2019 – σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, σε σύγκριση με 30 στις ΗΠΑ.
Η Caixabank SA,που αγοράζει την μικρότερη Bankia SA για να αυξηθεί, δήλωσε ότι θα εξοικονομήσει 770 εκατομμύρια ευρώ ετησίως,μεγάλο μέρος των οποίων αναμένεται να προέλθουν από το κλείσιμο του 50% από τα 6.300 καταστήματα.
Η ελπίδα είναι ότι η πανδημία έχει διδάξει στους πελάτες πώς να ζουν χωρίς συχνες επισκεψεις σε υποκαταστήματα τραπεζών, τα οποία είναι δαπανηρά στην συντήρηση και στο προσωπικό.
Η Anna de Juan, μια 60χρονη πελάτη της Bankia, συνήθιζε να πηγαίνει σε ένα υποκατάστημα σχεδόν κάθε μέρα για τουλάχιστον μία ώρα για να κάνει μεταφορές μετρητών και να διαχειρίζεται επενδυτικά κεφάλαια για μια μικρή εταιρεία κατοχής περιουσιακών στοιχείων για την οποία εργάζεται. Από την πανδημία, έχει κάνει σχεδόν τα πάντα στο διαδίκτυο ή μέσω τηλεφώνου.
«Ήταν μια μεγάλη αλλαγή για μένα. Έχω εξοικονομήσει χρόνο και ενέργεια », είπε.
Η κίνηση των υποκαταστημάτων μειώθηκε κατά 30% κατά τη διάρκεια της πανδημίας στο AIB Group PLC της Ιρλανδίας. Αυτό οδήγησε σε απροσδόκητο όφελος για την τράπεζα. Οι πάνω των 65, που ήταν “δυσκολοι” στη χρήση διαδικτυακών εργαλείων, είναι τώρα η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ομάδα στα ψηφιακά κανάλια της AIB, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Colin Hunt. Είπε ότι τα υποκαταστήματα μπορούν να είναι μια σημαντική «βιτρίνα», μειώνοντας τους χώρους γραφείων και εξαλείφοντας 1.500 θέσεις εργασίας,
Στην Commerzbank, χρόνια αργής προόδου στη μείωση του κόστους αναστάτωσαν τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχό της, τον Cerberus. Το περασμένο καλοκαίρι απαίτησε μια πιο έντονη ανάκαμψη, και μετά ο διευθύνων σύμβουλος και ο πρόεδρος της τράπεζας παραιτήθηκε.
«Αν θέλουμε να κάνουμε την τράπεζα μελλοντικα κερδοφόρα, πρέπει να πραγματοποιήσουμε σε βάθος αναδιάρθρωση και το συντομότερο δυνατό», δήλωσε την Πέμπτη ο Manfred Knof, Διευθύνων Σύμβουλος της Commerzbank. Οι απότομες περικοπές έχουν υποστηριχθεί από τη γερμανική κυβέρνηση, τον μεγαλύτερο μέτοχο της τράπεζας, και μέχρι στιγμής αντιμετώπισαν μικρή αντίσταση από τα συνδικάτα.
Ένα άτομο εξοικειωμένο με τη σκέψη του Cerberus είπε ότι το σχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει την έξοδο από τις διεθνείς τοποθεσίες και τις μη κερδοφόρες επιχειρήσεις, ευθυγραμμίζεται σε μεγάλο βαθμό με αυτό που έχει ζητήσει από καιρό.
Στην Ιταλία, η Intesa Sanpaolo έχασε 10.000 θέσεις εργασίας και εκατοντάδες καταστήματα αφού συγχωνεύθηκε με έναν μικρότερο αντίπαλο πέρυσι. Ο διευθύνων σύμβουλος Carlo Messina δήλωσε ότι τμήματα της στρατηγικής «επαναφέρθηκαν λόγω της πανδημίας» καθώς οι πελάτες μετακινήθηκαν στο διαδίκτυο και η ετήσια εξοικονόμηση κόστους της συνδυασμένης τράπεζας αυξήθηκε κατά 37% στα 700 εκατομμύρια ευρώ.
Η μεγαλύτερη τράπεζα με περιουσιακά στοιχεία της Ιταλίας έχει περισσότερα από 4.000 καταστήματα, σε σύγκριση με την JPMorgan Chase & Co. και την Bank of America Corp., παρά τη λειτουργία της σε μια μικρότερη αγορά. Η Intesa σχεδιάζει να διατηρήσει τουλάχιστον 3.000 καταστήματα και να τα μετατρέψει σε κέντρα συμβουλών για να πουλήσει επενδύσεις και ασφάλειες. Επίσης, διοχετεύει πελάτες που δεν θέλουν να συνδεθούν στο διαδίκτυο σε φαρμακεία και μπαρ εσπρέσο μέσω μιας επιχείρησης με έναν επεξεργαστή πληρωμών.