Ένα χαρτοφυλάκιο γεμάτο προκλήσεις αναμένει τον νέο Υπουργό Ναυτιλίας, Βασίλη Κικίλια. Ένα χαρτοφυλάκιο που συνδέεται με τις διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις και την «πράσινη μετάβαση» αλλά και με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, την ασφάλεια στα πλοία και τη διαχείριση σημαντικών κονδυλίων που ξεπερνούν τα 1,68 δισ. ευρώ που άφησε «προίκα» ο απερχόμενος Υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης.
Με δεδομένο το μέγεθος της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας, η οποία ελέγχει το 20% του παγκοσμίου στόλου, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει διεθνώς ο κλάδος με σημαντικότερη την μετάβαση σε μια εποχή «χωρίς άνθρακα» αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για τον εκάστοτε Έλληνα υπουργό Ναυτιλίας
Ο Κικίλιας και η ποντοπόρος ναυτιλία
Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Κικίλιας καλείται να συνεχίσει μία πολιτική υπέρ της υιοθέτησης και εφαρμογής παγκόσμιων ενιαίων κανόνων στο πλαίσιο της συμφωνίας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) που επιτεύχθηκε το 2023 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Υπενθυμίζεται ότι η Ελληνική κυβέρνηση υποστηρίζει σθεναρά την ανάπτυξη ρεαλιστικών μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων μέτρων που θα οδηγήσουν σε ναυτιλία σε ουδέτερες εκπομπές άνθρακα. Όπως έχει σημειώσει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης «χρειαζόμαστε ριζοσπαστισμό, αλλά και ρεαλισμό».
Καύσιμα σε προσιτές τιμές
Για την Ελλάδα, η ενεργειακή μετάβαση του κλάδου έχει έναν θεμελιώδη πυλώνα: την παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών και προσιτών καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα.
Επίσης για να επιτευχθεί ο στόχος της καθαρής μηδενικής ναυτιλίας έως το 2050, απαιτείται, όπως και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών επισημαίνει διαρκώς, η δέσμευση όλων των σχετικών δημοσίων και ιδιωτικών φορέων (κυβερνήσεων, λιμανιών, παραγωγών καυσίμων, τεχνοκρατών, ναυπηγών και πλοιοκτητών).
Στο πλαίσιο αυτό η Ελλάδα υποστηρίζει σθεναρά πρωτοβουλίες όπως η Πρωτοβουλία Clean Energy Marine Hubs για τον συντονισμό και την ένταξη των προσπαθειών απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές από λιμάνια, ναυτιλιακές εταιρείες και εταιρείες ενέργειας.
Η εκλογή Τραμπ και τα νέα δεδομένα
Βέβαια, η εκλογή του Τραμπ στην Προεδρία των ΗΠΑ και οι θέσεις του για το περιβάλλον υποχρεώνουν και τη διεθνή ναυτιλία να «σκύψει» με περισσότερη προσοχή στα θέματα μετάβασης.
Όσον αφορά στις γεωπολιτικές εξελίξεις, που σίγουρα επηρεάζουν τις θαλάσσιες μεταφορές, κύρια προτεραιότητά του Υπουργείου ήταν και παραμένει η επίλυση με αποτελεσματικό τρόπο των απειλών ασφάλειας και για τους ναυτικούς και τη ναυτιλία.
Επίσης σε μια εποχή αυξανόμενων εμπορικών εντάσεων είναι ζωτικής σημασίας να υποστηρίζονται σταθερά οι καθιερωμένες αρχές της θαλάσσιας πολιτικής της ΕΕ σε σχέση με την απελευθέρωση της διεθνούς ναυτιλίας και την ελεύθερη πρόσβαση στην αγορά.
Ενίσχυση της ελληνικής σημαίας
Στο εσωτερικό η ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου είναι πάντα από τις σημαντικότερες προτεραιότητες του εκάστοτε Υπουργού Ναυτιλίας. Η υλοποίηση του niologiou.gov.gr βοηθά προς αυτή την κατεύθυνση καθώς πρόκειται για μία διαδικασία ψηφιοποίησης που έχει γίνει ευμενώς δεκτή από τον ελληνικό εφοπλισμό.
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας.
Όπως δήλωσε η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού «η ψηφιοποίηση του εθνικού μας νηολογίου και η συνεχιζόμενη αναβάθμιση των λειτουργιών του, συμβάλλουν αποφασιστικά στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας. Διαχρονικός στόχος της ναυτιλίας των Ελλήνων είναι να κυματίζει η γαλανόλευκη σε όλο και περισσότερα πλοία μας.».
Στην ακτοπλοΐα, crash test οι τιμές των εισιτηρίων
Το πρώτο όμως crash test για τον νέο Υπουργό Ναυτιλίας θα είναι στον ακτοπλοϊκό κλάδο, όπου πρέπει να εξασφαλίσει την μη εκτίναξη των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων λόγω της εισόδου του νέου ακριβότερου καυσίμου από την 1η Μαΐου καθώς και την διαμόρφωση ενός πλαισίου υγιούς ανταγωνισμού.
Επίσης κρίσιμο μέτωπο είναι η συνέχιση των διαδικασιών με στόχο να «πλεύσουν» προς τον ακτοπλοϊκό κλάδο τα κονδύλια ύψους 1,68 δισ. ευρώ που εξασφάλισε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας σύμφωνα με σχετική ανάρτηση του πρώην Υπουργού Χρήστου Στυλιανίδη στο «X», με στόχο την ενίσχυση κρίσιμων δράσεων για την ακτοπλοΐα, τις λιμενικές υποδομές και την ναυτική εκπαίδευση.
Ειδικότερα τα σχέδια που έχουν εκπονηθεί μέχρι τώρα αφορούν μεταξύ άλλων στην διάθεση 604 εκατ. ευρώ για την βελτίωση προσβασιμότητας των νησιών με ανάπτυξη συστήματος θαλασσίων συγκοινωνιών μέσω ΣΔΙΤ για τις «άγονες γραμμές» (245+265 εκατ. ευρώ), η ανάπτυξη συνεργατικών σχηματισμών (Clusters) για τα τον Ναυτιλιακό εξοπλισμό και τη Ναυπηγοεπισκευή (90 εκατ. ευρώ), η ενίσχυση του Λιμενικού Σώματος με 215 εκατ. ευρώ, η διάθεση 280 εκατ. ευρώ στη ναυτική εκπαίδευση και 583 εκατ. ευρώ στη βελτίωση λιμενικών υποδομών.
Πηγή: ΟΤ