Την οριστική επιστροφή στην ώρα Γκρίνουιτς (GMT) από τις 20 Σεπτεμβρίου ανακοίνωσε η κυβέρνηση του Μαρόκου, βάζοντας τέλος σε οκτώ χρόνια μόνιμης εφαρμογής της θερινής ώρας (GMT+1), μια απόφαση που έρχεται έπειτα από πολυετή δημόσια συζήτηση και έντονες κοινωνικές αντιδράσεις.
Η αλλαγή θα τεθεί σε ισχύ στις 2 τα ξημερώματα της Κυριακής 20 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Μουστάφα Μπαϊτάς, ενώ η χώρα θα διατηρεί πλέον καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους την ώρα Γκρίνουιτς.
Η απόφαση σηματοδοτεί την ανατροπή της πολιτικής που είχε υιοθετηθεί το 2018, όταν το Ραμπάτ αποφάσισε να διατηρήσει μόνιμα τη θερινή ώρα, καταργώντας ουσιαστικά τη μετάβαση στη χειμερινή ώρα, με εξαίρεση μόνο την περίοδο του Ραμαζανιού.
Το μέτρο είχε αρχικά υιοθετηθεί με στόχο τη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και τον περιορισμό της διαφοράς ώρας με τις ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες αποτελούν βασικούς εμπορικούς και οικονομικούς εταίρους του βασιλείου.
Ωστόσο, η εφαρμογή της μόνιμης θερινής ώρας προκάλεσε σταδιακά αυξανόμενες αντιδράσεις από πολίτες, εκπαιδευτικούς φορείς και επιστημονικές οργανώσεις. Οι επικριτές του μέτρου αμφισβήτησαν τόσο τα οφέλη στην εξοικονόμηση ενέργειας όσο και τις επιπτώσεις που είχε στην καθημερινότητα των πολιτών, ιδιαίτερα των μαθητών και των νέων εργαζομένων, οι οποίοι κατά τους χειμερινούς μήνες ξεκινούσαν τις δραστηριότητές τους υπό συνθήκες σκοταδιού.
Ανακοινώνοντας την αλλαγή, ο πρωθυπουργός Αζίζ Αχανούς υποστήριξε ότι η επιστροφή στην ώρα Γκρίνουιτς αποσκοπεί στην άρση των δυσκολιών που δημιούργησε η επιπλέον ώρα στην καθημερινή ζωή των πολιτών και ανταποκρίνεται σε ένα διαχρονικό κοινωνικό αίτημα.
Η εξέλιξη αποκτά ιδιαίτερο πολιτικό ενδιαφέρον καθώς ανακοινώνεται λιγότερο από τρεις μήνες πριν από τις βουλευτικές εκλογές της 23ης Σεπτεμβρίου. Το ζήτημα της ώρας είχε μετατραπεί τα τελευταία χρόνια σε αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης, με κόμματα της αντιπολίτευσης να ζητούν επανεξέταση του μέτρου.
Ενδεικτική είναι η πρόσφατη τοποθέτηση του πρώην πρωθυπουργού Αμπντελιλά Μπενκιράν, επικεφαλής του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (PJD), ο οποίος είχε δεσμευθεί ότι θα καταργούσε τη μόνιμη θερινή ώρα σε περίπτωση επιστροφής του κόμματός του στην εξουσία.
Η απόφαση της κυβέρνησης αναμένεται να επηρεάσει εκατομμύρια πολίτες, ενώ παράλληλα επαναφέρει τη συζήτηση γύρω από την αποτελεσματικότητα των πολιτικών διαχείρισης της ενέργειας και την ισορροπία μεταξύ οικονομικών αναγκών και κοινωνικής καθημερινότητας.


