
Τα ρωσικά διυλιστήρια επεξεργάζονται περισσότερο αργό πετρέλαιο με την ελπίδα να ενισχύσουν τις εξαγωγές καυσίμων μετά τις νέες αμερικανικές κυρώσεις σε ρωσικά δεξαμενόπλοια και εμπόρους που κατέστησαν πιο δύσκολες τις εξαγωγές μη επεξεργασμένου αργού πετρελαίου.
Σύμφωνα με το Reuters, η Ρωσία προσπαθεί να προσαρμοστεί στις δυτικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν ως απάντηση στην εισβολή στην Ουκρανία από το 2022 αγοράζοντας νέο στόλο, ανακατευθύνοντας τις εξαγωγές πετρελαίου προς την Ασία από την Ευρώπη και βρίσκοντας νέους πελάτες καυσίμων στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική.
Οι τελευταίες αμερικανικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη ρωσική πετρελαϊκή βιομηχανία τον Ιανουάριο έχουν καταστήσει τις εξαγωγές αργού προς τους βασικούς ασιατικούς πελάτες στην Ινδία και την Κίνα πιο δαπανηρές και περίπλοκες.
Τα ρωσικά δρομολόγια διύλισης αυξήθηκαν κατά 2%, ή κατά 108.000 βαρέλια, σε 754.800 μετρικούς τόνους ημερησίως στις 15-19 Ιανουαρίου από την πρώτη εβδομάδα του έτους, σύμφωνα με τις πηγές.Ήταν επίσης αυξημένες κατά 1,2% από τον μέσο όρο για τον Ιανουάριο του 2024.
Πού εξάγει η Ρωσία τα καύσιμά της
Η Ρωσία έχει ελαφρώς ευρύτερες επιλογές για τις εξαγωγές καυσίμων σε σύγκριση με το αργό πετρέλαιο χάρη στο ανώτατο όριο τιμών της G7.
Βάσει του ανώτατου ορίου, η Μόσχα μπορεί να χρησιμοποιήσει δυτικό στόλο και ναυτιλιακές υπηρεσίες εάν πουλάει αργό σε τιμές κάτω των 60 δολαρίων ανά βαρέλι και ντίζελ σε τιμές κάτω των 100 δολαρίων ανά βαρέλι.
Το ανώτατο όριο τιμών των 60 δολαρίων ανά βαρέλι είναι χαμηλότερο από την τρέχουσα τιμή του εμβληματικού μείγματος Ουράλς της Ρωσίας, που είναι περίπου 70 δολάρια.
Οι επενδυτές υποστηρίζουν ότι προς το παρόν το πλαφόν τιμών που επιβάλλεται στα προϊόντα που εμπορεύονται με premium σε σχέση με το αργό, κυρίως το ντίζελ – το οποίο βρίσκεται στα 100 δολάρια ανά βαρέλι – αφήνει ακόμα περιθώριο για κέρδος. Το ρωσικό ντίζελ διαπραγματεύεται σήμερα περίπου στα 75 δολάρια ανά βαρέλι.
Οι κυρώσεις επιβλήθηκαν προ αποχώρησης Μπάιντεν
Υπενθυμίζεται ότι οι κυρώσεις, που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση Μπάιντεν στις αρχές Ιανουαρίου, λίγο πριν αναλάβει τα καθήκοντά του ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, είχαν ως στόχο περίπου 180 δεξαμενόπλοια που εμπλέκονται στη μεταφορά κυρίως ρωσικού πετρελαίου και πολύ μικρότερων ποσοτήτων καυσίμων. Το 2024, τα εν λόγω δεξαμενόπλοια μετέφεραν περίπου 1,5 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως και μόλις 200.000 βαρέλια διυλισμένων προϊόντων ημερησίως, σύμφωνα με ανάλυση της Morgan Stanley.
Οι κυρώσεις στόχευσαν επίσης τις ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες Surgutneftegaz και Gazprom Neft.
Το διυλιστήριο πετρελαίου Kirishi της Surgutneftegaz στη Δυτική Ρωσία αύξησε την επεξεργασία πετρελαίου κατά σχεδόν 8% στις 1-21 Ιανουαρίου από τις 1-27 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με μία από τις πηγές.
Η Ρωσία είναι ένας από τους μεγαλύτερους θαλάσσιους εξαγωγείς ντίζελ και μαζούτ στον κόσμο. Δυτικοί αξιωματούχοι έχουν δηλώσει ότι δεν επιδιώκουν την πλήρη διακοπή των ρωσικών εξαγωγών, αλλά θέλουν να μειώσουν τα έσοδα ώστε η Μόσχα να σταματήσει τον πόλεμο στην Ουκρανία.