Συνελήφθη, από την βρετανική αστυνομία άνδρας, ως ύποπτος για ανθρωποκτονία από βαριά αμέλεια, μετά τη σύγκρουση του δεξαμενόπλοιου μεταφοράς χημικών Stena Immaculate και του φορτηγού πλοίου Solong στη Βόρεια Θάλασσα.
Το δεξαμενόπλοιο Stena Immaculate, το οποίο μεταφέρει καύσιμα για τον αμερικανικό στρατό, ήταν αγκυροβολημένο τη Δευτέρα όταν χτυπήθηκε από το μικρότερο Solong, προκαλώντας τεράστιες πυρκαγιές και εκρήξεις, απελευθερώνοντας καύσιμα στη θάλασσα και αποτελώντας ενδεχομένως κίνδυνο για την άγρια ζωή.
Ένα μέλος του πληρώματος του υπό πορτογαλική σημαία Solong θεωρείται νεκρό και το πλοίο είναι απίθανο να παραμείνει στην επιφάνεια, δήλωσε στο κοινοβούλιο ο υπουργός Ναυτιλίας Μάικ Κέιν.
Τριάντα έξι άτομα μεταφέρθηκαν στην ξηρά μετά το περιστατικό και δεν υπάρχουν άλλοι αγνοούμενοι, δήλωσε η ακτοφυλακή.
“Έχουμε συλλάβει έναν 59χρονο άνδρα ως ύποπτο για ανθρωποκτονία από βαριά αμέλεια σε σχέση με τη σύγκρουση”, ανέφερε η αστυνομία σε ανακοίνωσή της.
Εναέρια βίντεο την Τρίτη έδειξε μια τεράστια τρύπα στο κύτος του Stena Immaculate, με ζημιές από φωτιά κατά μήκος του, αν και οι φλόγες που το κατέκλυσαν μετά τη σύγκρουση φαίνεται να έχουν υποχωρήσει.
Το Solong, το οποίο φαινόταν άσχημα καμένο και να σιγοκαίει σε ξεχωριστά πλάνα, είχε παρασυρθεί νότια κατά τη διάρκεια της νύχτας, δήλωσε η ακτοφυλακή, προσθέτοντας ότι μια ζώνη αποκλεισμού ενός χιλιομέτρου (0,62 μίλια) είχε τοποθετηθεί γύρω από τα δύο πλοία.
Οι ιδιοκτήτες του Solong δήλωσαν ότι το πλοίο δεν μετέφερε κυανιούχο νάτριο, σε αντίθεση με προηγούμενη έκθεση του παρόχου ναυτιλιακών δεδομένων Lloyd’s List Intelligence, η οποία επικαλέστηκε την τοπική ακτοφυλακή, αλλά οι ομάδες προστασίας δήλωσαν ότι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη διαρροή καυσίμων θα μπορούσαν να αποδειχθούν εκτεταμένες.
Οι ιδιοκτήτες της Solang δήλωσαν ότι παρακολουθούσαν τέσσερα δοχεία που είχαν χρησιμοποιηθεί στο παρελθόν για την αποθήκευση κυανιούχου νατρίου.
Η γύρω περιοχή φιλοξενεί μεγάλες αποικίες προστατευόμενων θαλασσοπουλιών, συμπεριλαμβανομένων των puffins και των gannets, καθώς και ένα ευαίσθητο παράκτιο οικοσύστημα.
“Απίθανο να παραμείνει στην επιφάνεια”
“Η μοντελοποίηση δείχνει ότι εάν το Solong παραμείνει εν πλω, θα παραμείνει μακριά από την ξηρά για τις επόμενες ώρες”, δήλωσε ο Kane στο κοινοβούλιο. “Η εκτίμηση (της ακτοφυλακής) είναι, ωστόσο, ότι είναι απίθανο το σκάφος να παραμείνει εν πλω”.
Νωρίτερα, η ολλανδική εταιρεία παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών Boskalis, η οποία έχει αναλάβει τη διάσωση του δεξαμενόπλοιου Stena Immaculate, δήλωσε ότι τέσσερα πλοία που μετέφεραν αφρό και πυροσβεστικά μέσα κατευθύνονταν στο σημείο.
Οι αρχές είναι έτοιμες να αναπτύξουν εξοπλισμό για την ελαχιστοποίηση της ρύπανσης στη θάλασσα, συμπεριλαμβανομένων των διασκορπιστικών ψεκασμού για πετρελαιοκηλίδες και των βραχίονων περιορισμού, αν χρειαστεί, δήλωσε η βρετανική κυβέρνηση.
Οι πιθανές περιβαλλοντικές επιπτώσεις αξιολογούνται, υπό το συντονισμό της Υπηρεσίας Ναυτιλίας και Ακτοφυλακής και μιας περιβαλλοντικής ομάδας της Ανατολικής Αγγλίας, και η κατάσταση παρακολουθείται από ψηλά με αεροπλάνο, πρόσθεσε η κυβέρνηση.
Ο τοπικός νομοθέτης Γκράχαμ Στιούαρτ δήλωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος του διαρρεύσαντος καυσίμου αεροπλάνου φαίνεται τώρα να έχει καεί και δεν υπάρχει κανένα σημάδι ότι κάποιο από τα δύο πλοία έχει διαρρεύσει λάδι μηχανής.
“Ωστόσο, οι κίνδυνοι παραμένουν. Είναι πιθανόν να υπάρξει ακόμη διαρροή βαρέος πετρελαίου μηχανής”, δήλωσε ο Στιούαρτ στο X.
Οι ομάδες προστασίας έχουν προειδοποιήσει για πιθανούς κινδύνους, όπως η άμεση δηλητηρίαση της άγριας ζωής, η βλάβη των ενδιαιτημάτων στην ξηρά και η μακροπρόθεσμη συσσώρευση τοξινών στις τροφικές αλυσίδες.
Η ανακοίνωση της ακτοφυλακής επικαλείται την Υπηρεσία Υγειονομικής Ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου, η οποία αναφέρει ότι “οποιοσδήποτε κίνδυνος για τη δημόσια υγεία στην ακτή θεωρείται επί του παρόντος πολύ χαμηλός”.
Οι αρχές και οι χειριστές των πλοίων δεν έχουν ακόμη δώσει εξηγήσεις για το γιατί τα πολλαπλά συστήματα ασφαλείας στα σύγχρονα πλοία απέτυχαν να αποτρέψουν τη σύγκρουση της Δευτέρας.
Δεδομένα από την ιστοσελίδα θαλάσσιων αναλύσεων MarineTraffic έδειξαν ότι το 183 μέτρων (600 πόδια) Stena Immaculate ήταν αγκυροβολημένο στα ανοικτά του Immingham, στη βορειοανατολική Αγγλία, όταν χτυπήθηκε από το 140 μέτρων (460 πόδια) Solong, το οποίο κατευθυνόταν προς το Ρότερνταμ.
Το Solong έπλεε με ταχύτητα κρουαζιέρας και κοντά στη μέγιστη ταχύτητα των 18-19 κόμβων περίπου, δήλωσαν ναυτιλιακές πηγές, και το πλοίο είχε περάσει από την ίδια περιοχή σε προηγούμενα ταξίδια.
Ο εκπρόσωπος του Βρετανού πρωθυπουργού Keir Starmer δήλωσε ότι προς το παρόν δεν υπάρχουν ενδείξεις για “εγκληματική ενέργεια”.
Το Stena Immaculate μετέφερε 220.000 βαρέλια καυσίμων τζετ σε 16 διαχωρισμένες δεξαμενές φορτίου, αλλά δεν ήταν σαφές πόσο από αυτό χύθηκε μετά το χτύπημα τουλάχιστον μιας δεξαμενής, δήλωσε τη Δευτέρα η Crowley, ο αμερικανικός όμιλος logistics που διαχειριζόταν το πλοίο.
Ενώ το Marine Accident Investigation Branch της Βρετανίας θα συγκεντρώσει τα πρώτα στοιχεία, τη συνολική ευθύνη για τη διερεύνηση του δυστυχήματος έχουν οι αμερικανικές και οι πορτογαλικές αρχές, τα κράτη σημαίας των πλοίων.