Το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου υλοποιείται κανονικά, χωρίς να επηρεάζεται από τους δασμούς και το νέο εμπορικό πόλεμο, ανέφερε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Πέτρος Τζανετάκης, αναλύοντας τα αποτελέσματα του ομίλου και τα από εδώ και πέρα επιχειρηματικά του ανοίγματα.
«Το πρόγραμμά μας δεν αναμένεται να πληγεί από την αβεβαιότητα που επικρατεί στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ερωτηθείς για το πού βρίσκονται οι συζητήσεις Motοr Oil – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς και για το αν οι επαφές εστιάζονται μόνο στο σκέλος της προμήθειας (Ηρων) ή επεκτείνονται και στις μονάδες φυσικού αερίου, άφησε να εννοηθεί ότι αφορούν τα πάντα. «Αν ήσασταν στη δική μας θέση, θα μιλούσατε για ένα θέμα ή για όλα;», διερωτήθηκε χαρακτηριστικά, αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι συζητήσεις αφορούν το συνολικό πακέτο της δραστηριότητας στην ηλεκτροπαραγωγή. Και προσέθεσε ότι «όλοι οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας μιλάμε μεταξύ μας και καταρτίζουμε διάφορα σενάρια».
Στο κεφάλαιο του μετασχηματισμού του ομίλου, ανέφερε ότι συνεχίζει να βαδίζει στην κατεύθυνση εμπλουτισμού του portfolio του, με έμφαση στην ηλεκτροπαραγωγή, την ηλεκτροκίνηση, την κυκλική οικονομία, το convenience retail, τις ΑΠΕ και τα μεγάλης κλίμακας PPA.
Στο σκέλος της πράσινης ενέργειας και της θυγατρικής MORE, αναφέρθηκε στην επιτάχυνση του επενδυτικού ρυθμού, φέρνοντας ως παράδειγμα την εξαγορά της VENTUS, από την οποία η Motοr Oil απέκτησε χαρτοφυλάκιο 240 MW, κυρίως από αιολικά πάρκα αλλά και 50 MW φωτοβολταϊκών. Σαν στόχος παραμένει η εγκατεστημένη ισχύς 2,5 GW έως το 2030, με ενδιάμεσο σταθμό το 1,6 GW μέχρι το 2027. Το συγκεκριμένο ενεργειακό χαρτοφυλάκιο αναμένεται να αποφέρει EBITDA της τάξης των 200 εκατ. ευρώ ετησίως στο τέλος της πρώτης φάσης.
Το βάρος πέφτει και στην ανάπτυξη της Unagi (το 75% της οποίας ανήκει εδώ και μια διετία στη θυγατρική της Motοr Oil), η οποία ελέγχει το πλειοψηφικό πακέτο ενός portfolio φωτοβολταϊκών συνολικής ισχύος 1,5 GW. Τα έργα θα αρχίσουν σταδιακά να μπαίνουν σε λειτουργία το 2026 και το 2027, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση του ομίλου στην «πράσινη» ελληνική αγορά. Πρόκειται για 16 φωτοβολταϊκούς σταθμούς στη Μακεδονία και τη Στερεά Ελλάδα μέσω τριών θυγατρικών (SPV).
Στο θέμα των συμβολαίων PPAs (Power Purchase Agreements) τόσο με μεγάλες βιομηχανίες όσο και με ομάδες αγροτών στη Θεσσαλία, ο κ. Τζανετάκης μίλησε για πολύ συγκεκριμένους χρονικούς στόχους.
«Πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026 – αρχές του 2027», σημείωσε και πρόσθεσε ότι η Motοr Oil έχει ήδη προβεί σε παραγγελίες για πάνελ από την Κίνα, ενόψει πιθανών εμπορικών περιορισμών και δασμών.
Σχολιάζοντας το θέμα που απασχολεί την αγορά και αφορά τις περικοπές πράσινης ενέργειας, ο κ. Τζαννετάκης απάντησε πως «οι περικοπές στα εν λόγω πάρκα είναι ελάχιστες. «Ήταν προϋπόθεση αυτό όταν ξεκινήσαμε να χτίζουμε το project, έχει συμβατικά δεσμευτεί το κράτος ότι δεν θα έχουμε σημαντικές περικοπές».
Σχετικά με το πλαφόν στα καύσιμα, ο κ. Τζανετάκης το χαρακτήρισε «παράλογο» όταν τα κόστη λόγω της αύξησης των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας είναι τόσο μεγάλα, λέγοντας ότι αναμένει τις αποφάσεις της κυβέρνησης μέχρι το τέλος του Απριλίου οπότε και λήγει η νομοθετική ρύθμιση.
Ερωτηθείς για τη συμμετοχή της Motor Oil στην Optima Bank (9%) εξέφρασε την ικανοποίησή του από την πορεία της τράπεζας, είπε ότι λειτουργεί με συγκριτικό πλεονέκτημα ως προς την εξυπηρέτηση των πελατών έναντι του ανταγωνισμού και τόνισε ότι προς το παρόν δεν υπάρχει σκέψη πώλησης του μεριδίου της.
Στο ζήτημα της πυρκαγιάς που είχε εκδηλωθεί το Σεπτέμβριο του 2024 στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων, είπε ότι οι ζημιές καλύπτονται πλήρως από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο, ότι οι εργασίες αποκατάστασης προχωρούν και ότι θα έχουν ολοκληρωθεί στο τρίτο τρίμηνο του έτους.
«Η αντίδραση της εταιρείας ήταν υποδειγματική: Μηχανήματα της ιταλικής εταιρείας αποκαθήλωσαν τη μονάδα με τηλεκατευθυνόμενους γερανούς, ενώ ήδη κατασκευάζονται τα νέα εξαρτήματα. Όλα έχουν καθαριστεί, ο νέος εξοπλισμός έχει παραγγελθεί, η μονάδα κατασκευάζεται εξ αρχής, ενώ το ασφαλιστικό κόστος παρέμεινε χαμηλό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στο κεφάλαιο του e-mobility ανέφερε ότι ο όμιλος είναι ο μεγαλύτερος παίκτης την Ελλάδα μαζί με την ΔΕΗ και σύντομα τα σημεία φόρτισης θα αυξηθούν περαιτέρω. Εκανε λόγο για το πλεονέκτημα που προσφέρει το εκτεταμένο δίκτυο πρατηρίων της εταιρείας στις εθνικές οδούς και τόνισε ότι ο όμιλος δίνει πλέον ιδιαίτερη έμφαση στον ξενοδοχειακό κλάδο.
Στην ίδια κατεύθυνση, των ανοιγμάτων του ομίλου σε νέους τομείς, ξεχωρίζει η δυναμική είσοδος στο retail και η νέα προσέγγιση για «ολιστική εξυπηρέτησης του καταναλωτή». Στη λογική αυτή κινείται η εξαγορά των mini-markets Twenty 4 Seven, που δραστηριοποιείται στον τομέα των convenience stores και η είσοδος στην αγορά του specialty καφέ μέσω της Taresso, τομείς που λειτουργούν συμπληρωματικά με τα πρατήρια καυσίμων του ομίλου, ενισχύοντας το αποτύπωμα της Motor Oil στην καθημερινότητα του τελικού πελάτη.
«Βλέπουμε το retail convenience, το shopping, σαν κάτι που μπορεί να εξελιχθεί και να μεγαλώσει στο μέλλον», όχι σαν αποσπασματικές κινήσεις αλλά σαν ένα ενιαίο στρατηγικό όραμα ολιστικής εξυπηρέτησης του καταναλωτή», όπως είπε.
Τα νέα καταστήματα λειτουργούν ως καθαρά σημεία λιανικής χωρίς πώληση καυσίμων, ενισχύοντας την καθημερινή παρουσία της Motor Oil στη ζωή του καταναλωτή. Στηρίζονται στη φιλοσοφία ότι τα πρατήρια συνδυάζονται με καφέ, ηλεκτροφόρτιση και ολοκληρωμένες λύσεις fleet customer solutions, υποστηρίζοντας έτσι την ανάπτυξη του δεύτερου βασικού πυλώνα της εταιρείας, την ηλεκτροκίνηση.
Στη κυκλική οικονομία, τον τόνο δίνει η συμβολή της Ηλέκτωρ, του Πράσινου Λαδιού και της Thalis, με τον κ. Τζανετάκη να θυμίζει ότι «είναι μια δουλειά που αναπτύσσεται και μεγαλώνει». Οι συγκεκριμένες εταιρείες δραστηριοποιούνται σε κρίσιμα περιβαλλοντικά πεδία – όπως η συλλογή τηγανελαίων και η παραγωγή βιοντίζελ – με στόχο την κάλυψη των αυξημένων υποχρεώσεων της Ελλάδας έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Στις νέες προσθήκες για τον όμιλο εντάσσεται και το εργοστάσιο προπυλενίου, το οποίο θα είναι έτοιμο το καλοκαίρι. «Για πρώτη φορά μπορούμε να μιλήσουμε για biofuels, e-fuels και προπυλένιο στο ίδιο χαρτοφυλάκιο», είπε ο κ. Τζανετάκης, παρουσιάζοντας τη συμπληρωματική δυναμική των νέων καυσίμων.