Κυρώσεις σε κινεζικό διυλιστήριο πετρελαίου και σε διαχειριστή τερματικού σταθμού επέβαλαν οι ΗΠΑ, για δεσμούς με εισαγωγές ιρανικού αργού, καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ προσπαθεί να πιέσει την Τεχεράνη για μια νέα πυρηνική συμφωνία.
Τα ιδιωτικά διυλιστήρια της Κίνας, γνωστά ως τευτλοδοχεία, αποτελούν ζωτικό κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας του μεγαλύτερου εισαγωγέα πετρελαίου στον κόσμο και των μεγαλύτερων αγοραστών ιρανικού πετρελαίου – αλλά μέχρι σήμερα έχουν διαφύγει από τις μαύρες λίστες των ΗΠΑ, οι οποίες έχουν επικεντρωθεί αντίθετα σε μεσάζοντες και μεμονωμένα δεξαμενόπλοια.
Ο διυλιστής στον οποίο επιβλήθηκαν κυρώσεις, η Shandong Shouguang Luqing Petrochemical Co., Ltd., δεν είναι ένας από τους μεγαλύτερους ιδιωτικούς επεξεργαστές της Κίνας, αλλά είναι ένας από έναν αστερισμό φορέων στην ανατολική επαρχία Shandong. Στον διευθύνοντα σύμβουλο του διυλιστηρίου Wang Xueqing επιβάλλονται επίσης κυρώσεις, ανέφερε το Υπουργείο Οικονομικών.
Παράλληλα, η Ουάσινγκτον πρόσθεσε έναν διαχειριστή τερματικού σταθμού στη νότια περιοχή της Γκουανγκντόνγκ. Οι μικρότεροι, ιδιωτικοί τερματικοί σταθμοί έχουν γίνει όλο και πιο σημαντικό μέρος του εμπορίου, καθώς οι μεγαλύτεροι φορείς εκμετάλλευσης λιμένων αποσύρονται.
Οι αγορές από μικρά, ανεξάρτητα διοικούμενα, διυλιστήρια πετρελαίου στην Κίνα “παρέχουν την κύρια οικονομική σανίδα σωτηρίας για το ιρανικό καθεστώς”, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Σκοτ Μπέσεντ σε δήλωσή του. “Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν δεσμευτεί να διακόψουν τις ροές εσόδων που επιτρέπουν στη Τεχεράνη να συνεχίσει να χρηματοδοτεί την τρομοκρατία και να αναπτύσσει το πυρηνικό της πρόγραμμα”.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, η Luqing Petrochemical αγόρασε εκατομμύρια βαρέλια ιρανικού πετρελαίου αξίας περίπου 500 εκατομμυρίων δολαρίων. Έχει επίσης παραλάβει ιρανικό αργό που μεταφέρθηκε από πλοία που είχαν ήδη τιμωρηθεί με κυρώσεις και συνδέονται με τους αντάρτες Χούθι που επιτίθενται στη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, ανέφερε.
“Οι ΗΠΑ καταχράστηκαν συνεχώς τις μονομερείς κυρώσεις και τη μακροχρόνια επιβολή τους”, δήλωσε την Παρασκευή ο Μάο Νινγκ, εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας. Οι ΗΠΑ θα πρέπει να σταματήσουν να παρεμβαίνουν στην κανονική συνεργασία Κίνας-Ιράν και το Πεκίνο θα λάβει τα απαραίτητα μέτρα για να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των επιχειρήσεών του, είπε.
Ασφάλιστρο κινδύνου
Η κίνηση των ΗΠΑ, που εκλαμβάνεται από την αγορά ως βήμα προς τα πάνω για την Ουάσινγκτον, βοήθησε το αργό τύπου Brent να επεκτείνει την άνοδό του την Πέμπτη και να διαπραγματευτεί πάνω από τα 72 δολάρια το βαρέλι στην πρωινή συνεδρίαση στην Ασία. Ο παγκόσμιος δείκτης αναφοράς οδεύει προς τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία άνοδό του από τις αρχές Ιανουαρίου.
“Το βλέπουμε αυτό ως μια σαφή κλιμάκωση του κινδύνου για τις φυσικές ροές για την περιοχή, αν και οι σημερινές κινήσεις σταμάτησαν κοντά σε ένα πλήρες φυσικό εμπόδιο στο παράνομο εμπόριο ιρανικού πετρελαίου προς την Κίνα”, ανέφεραν σε σημείωμά τους αναλυτές της RBC Capital Markets LLC, συμπεριλαμβανομένου του Brian Leisen. “Πιστεύουμε ότι είναι λογικό το ασφάλιστρο κινδύνου εδώ να λαμβάνεται πιο σοβαρά υπόψη”.
Κατά την πρώτη θητεία του ο Τραμπ έδειξε προθυμία να πλήξει την αλυσίδα εφοδιασμού που μεταφέρει ιρανικό πετρέλαιο στην Κίνα, ανεξάρτητα από τις επιπτώσεις στην αγορά. Σε ένα επεισόδιο οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε μια μεγάλη κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία, γεγονός που προκάλεσε μια σύντομη αλλά σημαντική διαταραχή στις αγορές πετρελαιοφόρων που εκτόξευσε τα κέρδη σε εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια την ημέρα.
Από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά της η νέα κυβέρνηση τον Ιανουάριο, έχει επιβάλει τέσσερα ξεχωριστά κύματα κυρώσεων για το ιρανικό πετρέλαιο στο πλαίσιο της εκστρατείας “μέγιστης” πίεσης του Τραμπ για να μηδενίσει τις εξαγωγές αργού της Τεχεράνης προς την Κίνα.
“Η πραγματικά σημαντική πτυχή είναι ότι αυτό δείχνει την κατεύθυνση του ταξιδιού όσον αφορά την πίεση των ΗΠΑ προς το Ιράν”, δήλωσε ο Jorge Leon, επικεφαλής γεωπολιτικής ανάλυσης στη συμβουλευτική εταιρεία Rystad Energy. “Απέχουμε ακόμη πολύ από τη “μέγιστη πίεση”, αλλά το μήνυμα είναι ότι η αμερικανική κυβέρνηση κλιμακώνει την πίεση”.
Το υπουργείο Οικονομικών επιβάλλει επίσης κυρώσεις σε οκτώ πλοία που φέρονται να συνδέονται με έναν “σκιώδη στόλο” πλοίων που μεταφέρουν ιρανικό πετρέλαιο, καθώς και στους εγγεγραμμένους ιδιοκτήτες των πλοίων. Σε αυτά περιλαμβάνονται το Natalina 7 με σημαία Κομορών, τα Catalina 7, Aurora Riley και Viola με σημαία Παναμά, το Montrose με σημαία Σαν Μαρίνο, τα Volans και Brava Lake με σημαία Μπαρμπάντος και το Titan χωρίς σημαία προς το παρόν. Το Bloomberg είχε αναφερθεί προηγουμένως στο ρόλο του Titan στο εμπόριο πετρελαίου του Ιράν.
Οι εγγεγραμμένοι ιδιοκτήτες Astrid Menks Limited και Canes Venatici Limited, αμφότερες με έδρα το Χονγκ Κονγκ, υπέστησαν επίσης κυρώσεις, μαζί με την Citywallship Management Co. με έδρα την Κίνα. Ltd. και η Placencia Services Incorporation με έδρα τη Λιβερία.
Ο τερματικός σταθμός αποθήκευσης που στοχεύει η Ουάσινγκτον λειτουργεί από την Huaying Huizhou Daya Bay Petrochemical Terminal Storage Co., μια ιδιωτική εταιρεία αποθήκευσης και διαχείρισης τερματικών σταθμών που ελέγχεται από την εισηγμένη στη Σαγκάη Wintime Energy Group Co.
Απαντώντας σε ερώτημα νωρίτερα φέτος, εκπρόσωπος της Wintime δήλωσε ότι ο τερματικός σταθμός Huizhou λαμβάνει αργό από τη Μαλαισία και τη Σιγκαπούρη, αλλά όχι από το Ιράν, και ότι τόσο η εταιρεία όσο και η θυγατρική της Huaying λειτουργούν σύμφωνα με τους κινεζικούς κανονισμούς.
Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς την Luqing Petrochemical και την Wintime κατά τις κανονικές εργάσιμες ώρες της Παρασκευής έμειναν αναπάντητα.