Η οικονομία των ΗΠΑ έχει αντέξει μια σειρά από κραδασμούς στην αλυσίδα εφοδιασμού τα τελευταία πέντε χρόνια, χωρίς κανένα να είναι ωστόσο πιο ξαφνικό και ορατά δραματικό από το πλοίο εμπορευματοκιβωτίων που χτύπησε νωρίς την Τρίτη τη γέφυρα Francis Scott Key της Βαλτιμόρης, οδηγώντας σε κατάρρευση το μεγαλύτερο μέρος της χαλύβδινης δομής της, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Η καταστροφή έχει μεγάλο κόστος σε ανθρώπινες ζωές, με τους διασώστες να συνεχίζουν να ψάχνουν στο νερό για αγνοούμενους. Θα ακολουθήσουν τις επόμενες εβδομάδες σοβαρά ερωτήματα για πολιτικούς, στελέχη του κλάδου και μηχανικούς. Πώς γέφυρα υποχώρησε τόσο εύκολα η γέφυρα; Ποιος θα πληρώσει για τη ζημιά και πόσο καιρό θα διαρκέσει η αποκατάσταση; Μπορούν τα μεγάλα πλοία του σήμερα να ελιχθούν με ασφάλεια στα παλιά αμερικανικά λιμάνια;
Στο μεταξύ, το Bloomberg επισημαίνει τι γνωρίζουμε έως τώρα για τις άμεσες οικονομικές επιπτώσεις της καταστροφής:
Όπως επισημαίνει, η Βαλτιμόρη – αν και δεν είναι ένα τεράστιο λιμάνι για τα εμπορευματοκιβώτια με περίπου μόλις το 3% του συνόλου στις ανατολικές ακτές των ΗΠΑ – διαχειρίζεται ωστόσο τον μεγαλύτερο όγκο αυτοκινήτων στις ΗΠΑ καθώς και πολλά άλλα εμπορεύματα, όπως ο άνθρακας, ο γύψος και η ξυλεία. Με το συνολικό εμπόριο πέρυσι να ανέρχεται σε περίπου 80 δισ. δολ. για κάθε μέρα που η Βαλτιμόρη παραμένει κλειστή περίπου 217 εκατ. δολ. δεν διασχίζουν τις αποβάθρες της.
Αυτοκινητοβιομηχανίας όπως η Ford και η GM δεν χάνουν χρόνο για να βρουν άλλες διαδρομές για ανταλλακτικά και οχήματα. Ωστόσο, οι επιλογές μπορεί να περιλαμβάνουν ακριβότερη μεταφορά και μεγαλύτερους χρόνους αποστολής: Το Νο. 2 λιμάνι της χώρας για μεταφορείς αυτοκινήτων βρίσκεται στο Brunswick της Τζόρτζια — περίπου 700 μίλια νότια.
Οι αγρότες μπορεί επίσης να αισθανθούν τον αντίκτυπο. Σύμφωνα με τον Dean Croke, βασικό βιομηχανικό αναλυτή της DAT Freight & Analytics, η εγγύτητα της Βαλτιμόρης με τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αγροτικού εξοπλισμού για τις μεσοδυτικές πολιτείες “την βοήθησε να γίνει το κορυφαίο λιμάνι των ΗΠΑ για την εισαγωγή θεριζοαλωνιστικών μηχανών, τρακτέρ, εκσκαφέων” και άλλων αγροτικών μηχανημάτων.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της Flexport, Ryan Petersen σημειώνει ότι οι εισαγωγείς πιθανότατα θα θέλουν να στείλουν τα φορτία τους μέσω των λιμένων της Δυτικής Ακτής και να τα μετακινήσουν με τρένα προς τα ανατολικά για να αποφύγουν τυχόν συμφόρηση στα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής. Πολλοί το έκαναν ήδη για να αποφύγουν πιθανές διακοπές από τις διαπραγματεύσεις που διεξάγουν οι λιμενεργάτες της Ανατολικής Ακτής για τις συμβάσεις τους φέτος.
Εκτεταμένες καθυστερήσεις
Ο Chris Rogers, επικεφαλής έρευνας της εφοδιαστικής αλυσίδας στην S&P Global Market Intelligence, δήλωσε στο Bloomberg ότι “οι καθυστερήσεις από την ανακατασκευή είναι πιθανό να είναι εκτεταμένες”, αν και οι εκτροπές [των φορτίων] σε νέες διαδρομές θα συμβάλουν στην άμβλυνση του οικονομικού χτυπήματος.
Η Bethann Rooney, διευθύντρια της Λιμενικής Αρχής της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ, ανέφερε ότι “εργαζόμαστε προληπτικά με τους εταίρους μας για να ανταποκριθούμε όπως απαιτείται και να διασφαλίσουμε τη συνέχεια της αλυσίδας εφοδιασμού κατά μήκος της Ανατολικής Ακτής”.
Ενώ η κατάρρευση της γέφυρας θα έχει περιορισμένο αντίκτυπο στην ευρύτερη οικονομία, “είναι απλώς μια ακόμη υπενθύμιση της ευπάθειας των υποδομών και των αλυσίδων εφοδιασμού της χώρας”, δήλωσε τέλος ο επικεφαλής οικονομολόγος του Moody’s Analytics, Mark Zandi.