Να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και τις τιμές, ιδιαίτερα το φθινόπωρο που ανοίγουν τα σχολεία και για πολλά νοικοκυριά απαιτούνται πρόσθετα έξοδα, κάλεσε τα σούπερ μάρκετ ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, ύστερα από συνάντηση που είχε με εκπροσώπους τους, καθώς και με εκείνους των βιομηχανιών τροφίμων και των πολυεθνικών – τη δεύτερη μέσα σε ένα μήνα.
«Μέσα σε δύσκολες συνθήκες, η μάχη για την μείωση του κόστους ζωής συνεχίζεται με σχέδιο και επιμονή. Ιδιαίτερα για τα βασικά είδη διαβίωσης και για τα τρόφιμα, που είναι στον τομέα αρμοδιότητας του υπουργείου μας, καθώς στόχος μας είναι η στήριξη της μέσης ελληνικής οικογένειας και του νοικοκυριού με όλους τους τρόπους», ανέφερε.
Σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρικάκο, «οι έλεγχοι επεκτείνονται και εντείνονται σε δεκάδες επιχειρήσεις, εκατοντάδες προϊόντα και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, όπου έχουν εντοπιστεί πολλές παραβάσεις της καταναλωτικής νομοθεσίας».
Παράλληλα, σημείωσε πως «ενισχύουμε την ανεξάρτητη Αρχή Ανταγωνισμού και συνεργαζόμαστε με τις Περιφέρειες για να συμμετέχουν στους ελέγχους. Οι καταναλωτές μπορούν πλέον να ενημερώνονται καλύτερα μέσα από την αναβαθμισμένη εφαρμογή e-katanalotis», ενώ προσέθεσε πως το υπουργείο βρίσκεται «σταθερά σε επαφή και συνεργασία με την επιχειρηματικότητα, καθώς», όπως είπε, «ταυτιζόμαστε με το αίτημα και την προσδοκία των πολιτών για κοινωνική ευθύνη από την πλευρά των επιχειρήσεων».
«Αναμένω τα στοιχεία για τον Ιούλιο, όπου υπάρχουν θετικές ενδείξεις και, ασφαλώς, οι βιομηχανίες και τα σούπερ μάρκετ καλούνται να μειώσουν το μεσοσταθμικό τους κέρδος και να μειώσουν τις τιμές ιδιαίτερα το φθινόπωρο που ανοίγουν τα σχολεία και για πολλά νοικοκυριά απαιτούνται πρόσθετα έξοδα», τόνισε ο υπιυργός Ανάπτυξης.
Για να καταλήξει πως «η προσπάθεια για να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια είναι συνολική για την κυβέρνηση: το Υπουργείο Οικονομικών για τη μείωση των επιτοκίων των τραπεζών, το Υπουργείο Ενέργειας για τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος, το Υπουργείο Ναυτιλίας για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Όλοι μαζί δίνουμε καθημερινά τη μάχη για να στηρίξουμε τους πολίτες».
Η ακρίβεια στα ράφια όμως παραμένει
Παρότι υπήρξαν μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ τον Ιούλιο, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), καταγράφηκαν αυξήσεις τιμών σε είδη διατροφής, όπως τα τρόφιμα παντοπωλείου και τα τα ψάρια.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρατηρήθηκαν στις εξής κατηγορίες:
• Φρέσκα ψάρια και θαλασσινά: +5,90%
• Ορεκτικά, αλίπαστα και άλλα σερβιριζομενα είδη: +5,11%
• Τρόφιμα παντοπωλείου: +3,65%
• Οινοπνευματώδη ποτά: +3,21%
• Μπισκότα, σοκολάτες, ζαχαρώδη: +3,01%
Στροφή στα φθηνά
Να σημειωθεί ότι η μαζική στροφή των καταναλωτών σε φθηνότερες λύσεις έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην αναδίπλωση των επιχειρήσεων όσον αφορά στη συνέχιση των ανατιμήσεων.
Τα νοικοκυριά αγοράζουν πλέον με βασικό κριτήριο τις τιμές, με περίπου εννέα στους δέκα να υπολογίζεται πως επιλέγουν τα φθηνότερα προϊόντα, ενώ ένα μεγάλο μέρος αγοράζει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Η συγκεκριμένη κατηγορία αναπτύσσεται ραγδαία το τελευταίο διάστημα και θεωρείται ως μια διέξοδος για τα νοικοκυριά, που πιέζονται περισσότερο από την ακρίβεια.