Friday, April 18, 2025
16.5 C
Athens

Λασκαρίδης: Γίγαντας με πήλινα πόδια η Ευρώπη, πώς επηρεάζουν οι δασμοί τη ναυτιλία

Στον αντίκτυπο που θα έχουν οι δασμοί που έχει επιβάλει ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στη ναυτιλία και στο εμπόριο αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο Παναγιώτης Λασκαρίδης, CEO της Lavinia Corporation/Laskaridis Shipping Co Ltd, στο πλαίσιο του 10oυ Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.

«Είναι πάρα πολύ ρευστή η ατμόσφαιρα, άλλα είχαμε στο μυαλό μας χθες και άλλα έχουμε σήμερα. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει. Θα υπάρξουν αναταράξεις, όχι όμως θεμελιώδους μορφής. Δεν είναι δυνατόν να υπάρξουν μεγάλες αναταράξεις. Θα υπάρξουν, αλλά σε μεμονωμένους τύπους πλοίων και πιθανώς να επηρεαστούν ορισμένες μεταφορές σε ορισμένες εμπορικές διαδρομές. Δεν προβλέπω ύφεση», τόνισε ο Π. Λασκαρίδης.

Τόνισε, δε, ότι ο κλάδος ανησυχεί περισσότερο με τα «επαπειλούμενα», όπως τα χαρακτήρισε, λιμενικά τέλη. «Άλλοι λένε ότι τα τέλη θα είναι πιθανώς σε συνάρτηση με τα μεγέθη του πλοίου, άλλοι λένε ότι δεν θα είναι συγκεντρωτικά αλλά θα καταβληθούν μία φορά. Δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα για το τι θα γίνει, θα υπάρξει σίγουρα αναμπουμπούλα. Αυτά τα τέλη ίσως επηρεάσουν τις μικρότερες εταιρείες. Οι εταιρείες με μεγάλους στόλους θα επιβιώσουν και ίσως πάνε καλύτερα, δεν νομίζω ότι ο κίνδυνος είναι μεγάλος για την ελληνική ναυτιλία, δεδομένου ότι δουλεύει με πλοία χρονοναυλωμένα και υπάρχει η δυνατότητα να μεταθέσουμε τα τέλη στους ναυλωτές μας», επεσήμανε.

Ερωτηθείς για τα αντανακλαστικά της Ευρώπης στον εμπορικό πόλεμο από τις ΗΠΑ, ο Π. Λασκαρίδης τόνισε: «Η Ευρώπη εδώ και χρόνια χαρακτηρίζεται ως ένας γίγαντας με πήλινα πόδια. Δεν έχει κοινή οικονομική, εμπορική, αμυντική πολιτική, είχε και έχει ένα πολύ μεγάλο στρατηγικό πλεονέκτημα, τον τεράστιο εμπορικό στόλο της. Δεν μπόρεσε να τον εκμεταλλευτεί ως γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό όπλο, ενώ ο υπόλοιπος κόσμος είχε καταλάβει την αξία του. Δεν έχει βοηθήσει η Ευρώπη τη ναυτιλία της. Η μεγάλη πρόκληση είναι να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Δεν βλέπω αν θα μπορέσει η Ευρώπη να το εκμεταλλευτεί στο μέλλον».

Αναφερόμενος στην απανθρακοποίηση, ο Π. Λασκαρίδης τόνισε ότι «αρχικά θα πρέπει να βρεθεί το καύσιμο που θα αντικαταστήσει τα καύσιμα του άνθρακα και έπειτα θα πρέπει αυτό το καύσιμο να γίνει διαθέσιμο σε πολλά λιμάνια ανά τον κόσμο. Από αυτό απέχουμε χρόνια. Καλό θα ήταν να μην εξασκείται τόση πίεση», είπε και προσέθεσε ότι «προφανώς υπάρχει κλιματική αλλαγή, αλλά κάποια θέματα δεν λύνονται επειδή το θες, αλλά με επιχειρησιακό τρόπο».

Σε ό,τι αφορά τους νέους κανονισμούς, ο επικεφαλής της Lavinia Corporation/Laskaridis Shipping Co Ltd επεσήμανε ότι «η Ευρώπη έχει την κακή συνήθεια να θέλει να θέσει τοπικούς κανόνες, γιατί θέλει να μαζέψει λεφτά και είναι πιο εύκολο να θέσει τοπικούς κανόνες από το να “περάσουν” διεθνείς κανονισμοί στον IMO, ο οποίος έχει 180 μέλη. Για τη ναυτιλία είναι ανάθεμα γιατί οποιοιδήποτε περιφερειακοί κανονισμοί δυσκολεύουν τη ναυτιλία αλλά η Ευρώπη αρέσκεται να βάζει με τη γραφειοκρατία της δικούς της περιορισμούς».

Ο Π. Λασκαρίδης, αναφερόμενος στην ελληνική ναυτιλία, τόνισε ότι η επίδρασή της διεθνώς είναι πάρα πολύ μικρή σε σχέση με το μέγεθος και τις δυνατότητές της, γιατί δεν προβλήθηκε ποτέ η ισχύς. «Ήμασταν συγκεντρωμένοι στο ότι εμείς είμαστε και δεν είναι άλλος κανένας, με αποτέλεσμα ναυτιλίες μικρότερες να έχουν μεγαλύτερη ισχύ, κλασικό παράδειγμα είναι η Δανία», είπε χαρακτηριστικά, ενώ μιλώντας για το ελληνικό νηολόγιο τόνισε ότι σε αυτό, από τα 5.000 πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας περιλαμβάνονται μόλις 500.

Ο Π. Λασκαρίδης αναφέρθηκε επίσης στην έλλειψη ελληνικών πληρωμάτων. «Είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που λαμβάνει πλέον χώρα και εδώ. Τα νέα παιδιά δεν προτιμούν τη θάλασσα. Σε 10-15 χρόνια θα υπάρχει μεγάλο θέμα», επεσήμανε.

Ερωτηθείς, δε, για το τι είναι ναυτιλία, ο εφοπλιστής τόνισε: «Είχα μεγαλώσει με το ότι ναυτιλία είναι ο καραβοκύρης, ο εφοπλιστής και ότι οι άλλοι είναι τίποτα. Όταν πήγα στην Ευρώπη, κατάλαβα ότι δεν ισχύει αυτό. Εκεί, ως ναυτιλία νοείται όλο το σύμπλεγμα ναυτιλιακών και παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Παλαιότερα θεωρούσαμε όλους τους άλλους παρακατιανούς. Προσπαθούμε τώρα να βάλουμε και αυτές τις δραστηριότητες στη ναυτιλία, πράγμα που μόνο καλό θα μας κάνει».

Hot this week

Τι συζήτησαν θεσμοί, ΤτΕ, τράπεζες και servicers στις συναντήσεις της Αθήνας

"Απόβαση" στην Αθήνα πραγματοποίησαν αυτές τις ημέρες κλιμάκια εκ Βρυξελλών και Φρανκφούρτης, τα οποία είχαν back to back συναντήσεις, τόσο με την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), όσο και με τις τράπεζες, αλλά και τους servicers, προκειμένου να ενημερωθούν… από πρώτο χέρι για όλα τα ζητήματα που αφορούν στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα.  Πέρα

Southrock: «Πράσινη» πιστοποίηση EDGE για τα οικιστικά έργα στη Μύκονο

Τη διεθνή πιστοποίηση EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiencies) από τoν ανεξάρτητο φορέα Green Business Certification Inc. (GBCI) απέκτησε η Southrock Asset Management για τα πολυτελή οικιστικά της έργα στις περιοχές Άγιος Ιωάννης και Φωκός στη Μύκονο. Σύμφωνα μάλιστα με σχετική ανακοίνωση, πρόκειται για την πρώτη φορά που αντίστοιχα έργα στην Ελλάδα λαμβάνουν αυτή

Σκλαβενίτης: Εκτακτο bonus 300 ευρώ σε όλους τους εργαζόμενους

Bonus ύψους 300 ευρώ χορηγεί σε όλους τους υπαλλήλους της η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης,  όπως επιβεβαίωσαν πηγές κοντά στην αλυσίδα. Η παροχή καταβάλλεται σε όλους τους εργαζόμενους, ανεξαρτήτως αν είναι πλήρους ή μερικής απασχόλησης, λόγω της καλής πορείας της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.  To κόστος της έκτακτης παροχής εκτιμάται περίπου στα 10 εκατ. ευρώ.  

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στον επόμενο τόνο η μετοχή θα γράφει τα 20 ευρώ

Κάποιος να αλλάξει την μπαταρία στο ακουστικό της αγοράς γιατί δεν άκουγε που δεν άκουγε τελευταία τα θετικά νέα των εταιρειών, τώρα έχει κουφαθεί τελείως. Ό,τι και να πλησιάσεις να της πεις στο αυτί, ό,τι και αν της φωνάξεις, ακόμα και μπόμπα από ένα μεγάλο επενδυτικό deal να της πετάξεις δίπλα της, αυτή στην κοσμάρα

Γεωπολιτικές εντάσεις, τσουνάμι δασμών, αστάθεια. Το σημερινό περιβάλλον – χαρακτηριζόμενο από διαρκείς ανατροπές – κρύβει τεράστιες προκλήσεις και παγίδες. Πόσο καλά είναι «εξοπλισμένη» η Ευρώπη για να αντιμετωπίσει τα όσα έρχονται; Πού θα πρέπει να δώσουν έμφαση οι κυβερνήσεις και πώς μπορεί να κινηθεί σε ένα τέτοιο περιβάλλον μία μικρή οικονομία όπως η Ελλάδα; Συζητήσαμε

Related Articles

Popular Categories

READ MORE