Νέα κίνητρα στις αεροπορικές εταιρείες για να αναβαθμίσουν εποχικά δρομολόγιά τους σε year-round (καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους) ή και να προσθέσουν καινούργια κατά την περίοδο χαμηλής ζήτησης αναμένεται να γνωστοποιήσει προσεχώς η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» (ΔΑΑ) στην κατεύθυνση ενίσχυσης της επιβατικής κίνησης κατά τους χειμερινούς μήνες.
Στους βασικούς άξονες του στρατηγικού σχεδιασμού που έχουν αναπτύξει οι επικεφαλής του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας περιλαμβάνεται, μάλιστα, και η περαιτέρω ανάπτυξη των υπερπόντιων αγορών, με αιχμή τις ΗΠΑ και τις χώρες της Ασίας.
«Αυτό που μας ενδιαφέρει πάρα πολύ, χωρίς να σταματάμε να φροντίζουμε τις μεγάλες παραδοσιακές αγορές μας, είναι η ανάπτυξη των υπερπόντιων προορισμών και να συνεχίσουμε με την ενίσχυση της κίνησης στις off peak περιόδους», επισήμανε η Ιωάννα Παπαδοπούλου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Marketing του «Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών», στο πλαίσιο του 7ου συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2024.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι από τις 6 αεροπορικές που προσγειώθηκαν για πρώτη φορά φέτος στο αεροδρόμιο της Αθήνας, οι 4 προέρχονται από υπερπόντιες αγορές.
Χαρακτηριστικά, η Air Arabia, η μεγαλύτερη αεροπορική χαμηλού κόστους της Μέσης Αναστολής, συνέδεσε την Αθήνα με το Διεθνές Αεροδρόμιο Σάρτζα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Στην ίδια λογική, η νοτιοκορεάτικη Asiana Airlines συνέδεσε τη Σεούλ με την ελληνική πρωτεύουσα, η κινεζική Juneyao Air ξεκίνησε δρομολόγια από τη Σαγκάη προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος» και, τέλος, η νορβηγική αεροπορική Norse επένδυσε στο δρομολόγιο Αθήνα – Νέα Υόρκη, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα της Ελλάδας με την άλλη άκρη του Ατλαντικού.
Μάλιστα, για τη σεζόν του 2025, η American Airlines έχει ήδη ανακοινώσει την προσθήκη ενός νέου δρομολογίου προς την Ελλάδα μεταξύ Αθήνας και Σάρλοτ στη Βόρεια Καρολίνα, το οποίο θα ξεκινήσει από τις 6 Ιουνίου του επόμενου έτους.
Το πλάνο επέκτασης
Μέσα στο α’ τρίμηνο του 2025 αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την επέκταση του μεγαλύτερου αεροδρομίου. Σχετικά με την α’ φάση της αναβάθμισης των υποδομών του «Ελευθέριος Βενιζέλος», το MAP33, στόχος του οποίου είναι η υποδοχή έως 33 εκατ. επιβατών, η Ιωάννα Παπαδοπούλου τόνισε πως αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικοί διαγωνισμοί με στόχο την ανάθεση των έργων της α’ φάσης στα αρχιτεκτονικά γραφεία και στις κατασκευαστικές που θα αναλάβουν να φέρουν εις πέρας το εν λόγω project.
«Συνέχεια πραγματοποιούνται παρεμβάσεις για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στις αυξημένες ροές. Σε σχέση με το MAP33, το μεγάλο έργο του αεροδρομίου, είχε εγκριθεί ήδη από το 2019 από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, τροποποιήθηκε ελαφρώς και πλέον ξεκινήσει να υλοποιείται από το 2025», είπε η διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ.
Με βάση το πλάνο, το πρώτο μέρος του project, που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί έως το 2028, περιλαμβάνει την επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, την ανάπτυξη νέου χώρου στάθμευσης αεροσκαφών για 32 θέσεις στάθμευσης με συνδεδεμένους τροχοδρόμους, δύο νέες γέφυρες εξυπηρέτησης και ένα σταθμό εξυπηρέτησης της περιοχής στάθμευσης αεροσκαφών, την επέκταση του χερσαίου και κυκλοφοριακού οδικού δικτύου, καθώς και την κατασκευή νέου πολυώροφου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων.
Τα μεγέθη
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας, όπως εκτίμησε η Ιωάννα Παπαδοπούλου, υπό την αίρεση κάποιου απρόοπτου γεγονότος που θα επηρεάσει τις αερομεταφορές, το 2024 θα είναι το νέο έτος-ρεκόρ για το «Ελευθέριος Βενιζέλος».
«Ήδη από το 2023 έχει επέλθει ανάκαμψη της κίνησης, η οποία υπερέβη τα προ πανδημικά επίπεδα. Το 2023 το αεροδρόμιο της Αθήνας υποδέχτηκε πάνω από 28 εκατ. επισκέπτες, καταγράφοντας αύξηση 10,2% σε σχέση με το 2019. Τους πρώτους 8 μήνες του 2024 υποδέχτηκε πάνω από 21 εκατ. επιβάτες. Αν όλα πάνε καλά δεν θα μιλάμε για μια πολύ καλή χρονιά, αλλά για ένα ακόμη ρεκόρ», είπε χαρακτηριστικά.
Σε σχέση με τις top 20 αγορές που τροφοδοτούν με ταξιδιώτες το αεροδρόμιο της Αθήνας, οι 18 έχουν παρουσιάσει μέχρι στιγμής για το 2024 θεαματική αύξηση, με το Ισραήλ και τη Ρουμανία να είναι οι δύο αγορές που δεν ακολουθούν το ίδιο τέμπο.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα τελευταία στοιχεία, το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου η κίνηση του αεροδρομίου έφτασε τους 21,26 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 13,9%. Η επιβατική κίνηση τόσο του εσωτερικού, όσο και του εξωτερικού, παρουσίασαν αύξηση κατά 7,8% και 16,6% αντίστοιχα.