Σταθερότητα στα οικονομικά των ΕΛΤΑ για το 2023 και θετικό πρόσημο σε κάποια βασικά μεγέθη για το 2024 προανήγγειλε από τη Βουλή ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ κ. Γ. Σκλήκας.
Κατά την τοποθέτησή του ,στο πλαίσιο των συζητήσεων του νομοσχεδίου για το Υπερταμείο, ο κ. Σκλήκας αναφέρθηκε στους τέσσερις άξονες που περιλαμβάνει το πλάνο μετασχηματισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων, αλλά και στην αναστροφή των οικονομικών του μεγεθών, τα οποία τα τελευταία χρόνια ήταν ζημιογόνα.
«Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο τα ΕΛΤΑ υλοποιούν ένα εξαιρετικά φιλόδοξο και επιμελώς μελετημένο πλάνο μετασχηματισμού με κύριους άξονες τη μείωση κόστους, την επικαιροποίηση δομών που μένουν αναλλοίωτες από τη δεκαετία του 90, τη βελτίωση του μείγματος προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και την ανάδειξή του σε βασικό πρωταγωνιστή του e-commerce στην Ανατολική Ευρώπη μέσα από συνεργασίες και εμπορική εξωστρέφεια», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ.
Μάλιστα δήλωσε χαρούμενος για την πορεία του oμίλου τονίζοντας: «Με χαρά να σας πω ότι ήδη το 2023, από τα αποτελέσματα που θα ανακοινωθούν σε λίγες μέρες, θα δείτε ότι η επιχείρηση σταθεροποιείται και το 2024 σε επίπεδο οργανικών αποτελεσμάτων βρισκόμαστε πάνω από το «νεκρό σημείο». Δείχνει λοιπόν μία επιχείρηση η οποία όντως μπορεί να ανακάμψει».
Να σημειωθεί εδώ ότι το 2023 τα ΕΛΤΑ κλήθηκαν να καλύψουν μέρος του έκτακτου κόστους της κυβερνοεπίθεσης ενώ μέσα στο 2024 κλήθηκαν να καλύψουν το κόστος του προστίμου 216 χιλ. ευρώ που του καταλόγισε η ΕΕΤΤ. Το πρόστιμο αποτελεί απόρροια ακρόασης των ΕΛΤΑ, με θεματικό αντικείμενο τη διερεύνηση των αποτελεσμάτων ποιότητας που αφορούν τον χρόνο επίδοσης της αλληλογραφίας Α’ Προτεραιότητας Εσωτερικού, καθώς και της εισερχόμενης/εξερχόμενης αλληλογραφίας Α’ Προτεραιότητας Εξωτερικού κατά την περίοδο 2019 – 2021.
Το νομοσχέδιο για το Υπερταμείο
Ο κ. Σκλήκας χαρακτήρισε παράλληλα το νέο σχέδιο νόμου για το Υπερταμείο σημαντικό βήμα προς την σωστή κατεύθυνση καθώς μέσα από τις ρυθμίσεις του αναγνωρίζει δυσλειτουργίες και αδράνειες που παρεμποδίζουν τις επιχειρήσεις που έχουν μέτοχο το δημόσιο .
«Χτίζοντας πάνω στο πλαίσιο του ν.4972 εκτιμώ ότι τελικά τώρα μπορεί να φέρει ισορροπία στη λειτουργία αυτών των επιχειρήσεων με τις απαιτήσεις της αγοράς ειδικά για τις περιπτώσεις όπως αυτής των ΕΛΤΑ που δραστηριοποιούνται στην ελεύθερη αγορά με εξαιρετικά ενεργητικό ανταγωνισμό. Ενδεχομένως λόγος της κρίσης ή του χρόνιου προστατευτικού συστήματος στην Ελλάδα, και από την εικόνα που έχω από τη μακράν παρουσία μου σε ευρωπαϊκές χώρες, οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις έχουν καθυστερήσει τουλάχιστον 10 χρόνια και θεωρούμε ότι είναι απαραίτητες για την ανταγωνιστική λειτουργία αυτών των εταιρειών» επεσήμανε.
Υπενθύμισε ότι τα ΕΛΤΑ λειτουργούν σε μία ελεύθερη και εξαιρετικά ανταγωνιστική αγορά ωστόσο αντιμετωπίζουν προκλήσεις όπως αναποτελεσματικότητα διαρκή μακρά καθυστέρηση εξόφλησης των παρεχόμενων υπηρεσιών και ιδιαίτερα πολύ αργή αναπροσαρμογή δομών και λειτουργιών που έχουν οδηγήσει σε σημαντικά προβλήματα μέχρι και το πρόσφατο παρελθόν.
Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο διατάξεις του νομοσχεδίου που αφορούν τις προσλήψεις στους φορείς που έχουν ενταχθεί στο Υπερταμείο: H προσέλκυση και διατήρηση έμπειρων και ικανών στελεχών, οι ευέλικτες διαδικασίες , η απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου είναι απολύτως αναγκαία για την επίτευξη αυτών των φιλόδοξων στόχων και θα προσφέρει έτσι τις αναγκαίες συνθήκες ώστε τα ΕΛΤΑ να μπορούν να ανταγωνιστούν επιτέλους και επί ίσης όροις με τους άλλους παίκτες της αγοράς Από την εμπειρία που αποκομίσαμε δημιουργώντας τον στρατηγικό σχέδιο ανάκαμψης ΕΛΤΑ, μεταξύ άλλων αναλύοντας πρώην κρατικές και κρατικές ταχυδρομικές υπηρεσίες σε Ευρώπη και Αμερική, έχει αποδειχθεί ότι όταν παρέχονται τα κατάλληλα εργαλεία και οι δυνατότητες οι εταιρείες αυτές μπορούν να από προβληματικές να ανταγωνιστούν αποτελεσματικά και να διεκδικήσουν ηγετική θέση στην αγορά».
Οι βασικές παρεμβάσεις
Οι βασικές παρεμβάσεις που θα βοηθήσουν τα ΕΛΤΑ στα επόμενα βήματα είναι:
- Η σύσταση επιτροπής προσλήψεων και αμοιβών, η οποία θα αποτελείται κατά πλειοψηφία από ανεξάρτητα, μη εκτελεστικά μέλη αποτελεί σημαντική τομή για τον καθορισμό της διαδικασίας και των όρων πρόσληψης των στελεχών με επίκαιρους όρους αγοράς. «Με τα άρθρα που αναφέρονται στις διαδικασίες προσλήψεων προσωπικού ορισμένου και αορίστου χρόνου, το πλαίσιο γίνεται πιο ευέλικτο για την πρόσληψη εξειδικευμένων στελεχών σε όλες τις βαθμίδες της οργανωτικής δομής εταιρείας. Έτσι θα μπορέσει να δημιουργηθεί ένα επιτυχημένο μείγμα γνώσης στελεχών από την αγορά και των ανθρώπων που έχουν να προσφέρουν την εμπειρία της εσωτερικής λειτουργίας της ίδιας επιχείρησης. Η νέα διαδικασία επιλογής γενικών διευθυντών και διευθυντών δίνει τη δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από την ιδιωτική αγορά. Μέχρι σήμερα η διαδικασία που προβλέπεται απαιτεί πάρα πολύ χρόνο είναι εξαιρετικά γραφειοκρατική, καθόλου ελκυστική, έως και αποτρεπτική, για όποιον ενδιαφέρεται σοβαρά να διεκδικήσει και να προσφέρει στις θυγατρικές εταιρείες του Υπερταμείου». Υπογράμμισε επίσης ότι η διάρκεια της θητείας των στελεχών αυξάνεται από 3 χρόνια σε τέσσερα με δυνατότητα ανανέωσης.
- Δημιουργείται πιο ευέλικτο πλαίσιο προμηθειών και αγορών που παραμένει εναρμονισμένο με το ενωσιακό δίκαιο. «Η νέα πολιτική προμηθειών θα επιτρέψει στα ΕΛΤΑ να αντιδρούν γρήγορα στις επιχειρηματικές αποφάσεις εξασφαλίζοντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και στρατηγικές συνεργασίες. Με αυτές τις ρυθμίσεις τα ΕΛΤΑ θα μπορέσουν να εφαρμόσουν διαφανές ανταγωνιστικό πλαίσιο προμήθειών που όμως ταυτόχρονα θα βοηθήσει να απεμπλακεί η επιχείρηση από τη διελκυστήρα διεκδικητών των διαφόρων έργων που την καταδικάζουν σε απραγία, στασιμότητα δομών και παρωχημένο εξοπλισμό.» διευκρίνισε. Ωστόσο ζήτησε αναπροσαρμογή του πλαισίου για το έκτακτο προσωπικό καθώς το οκτάμηνο προσωπικό που προορίζεται σήμερα για εποχικές ανάγκες δεν μπορεί να εφαρμοστεί στα ΕΛΤΑ αφού η επιχείρηση λειτουργεί όλο το χρόνο με μη εποχικές περιόδους έκτακτων αναγκών. «Ειδικά τώρα που η επιχείρηση βρίσκεται σε φάση μετάβασης δομών και προσαρμογής σε νέο επιχειρησιακό μοντέλο λειτουργίας δημιουργούνται έκτακτες ανάγκες που αφορούν τις δομές μετάβασης για κάλυψη προσωρινού έργου σε χώρους διανομής, μεταφορών, υποστηρικτικών λειτουργιών και λοιπά. Η έλλειψη τέτοιων εργαλείων αναγκάζει στην κοστοβόρα υιοθέτηση πρακτικών απασχόλησης με ενοικίαση προσωπικού το οποίο προϋποθέτει και υπερβάλλον κόστος ετήσια της τάξης του 15%» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο κος Σκλήκας ολοκλήρωσε την ομιλία του αναφερόμενος στην στρατηγική που ακολουθεί ο Οργανισμός η οποία έχει βασίζεται σε τρεις πυλώνες: τη μείωση κόστους, τις εμπορικές λειτουργίες και την αξιοποίηση της περιουσίας.