Με διακυμάνσεις κινούνται οι αγορές πετρελαίου και αερίου έχοντας, ωστόσο, σκαρφαλώσει σε υψηλά επίπεδα και πάλι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το Μπρεντ ξεπέρασε και σήμερα το φράγμα των 80 δολαρίων/βαρέλι αφού, νωρίτερα, είχε προσεγγίσει τα 79 δολάρια, έχοντας, σε εβδομαδιαία βάση, καταγράψει άνοδο περιπου 3,50%. Βέβαια σε σχέση με πέρυσι, την ίδια εποχή, η τιμή είναι χαμηλότερα κατά 3,65%. Να σημειωθεί ότι στις 8/8 βρέθηκε στα 76 δολάρια το βαρέλι, στα χαμηλότερα των τελευταίων έξι μηνών.
Στο φόντο αυτό, μικρή αύξηση αναμένεται τις επόμενες μέρες στις χονδρικές τιμές διυλιστηρίων για το πετρέλαιο κίνησης, αλλά μικρή πτώση στις βενζίνες, με βάση την ενημέρωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων. Η τιμή αυτή, σήμερα, στην Αττική είναι στα 1.350 ευρώ/κυβικό μέτρο, δηλαδή περίπου 1,35 ευρώ ανά λίτρο, για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων, νούμερο σημαντικό να το ξέρει ο καταναλωτής, ώστε να εντοπίζει πού οι λιανικές τιμές «κινούνται» κάτω του κόστους (όταν προσμετρήσει ποσοστά μέρους ΦΠΑ κτλ)..
Αυτό, την ώρα που, όπως καταγράφει το Παρατηρητήριο του ΥΠΑΝ για τις τιμές, έχουμε έναν μέσο όρο τιμής στα 1,852 ευρώ/λίτρο για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων, σε όλη την Ελλάδα, έχοντας καταγράψει μια αποκλιμάκωση περίπου ενός λεπτού, τις τελευταίες μέρες. Βέβαια, σε πολλές νησιωτικές περιοχές, οι τιμές ξεπερνούν τα 2 ευρώ το λίτρο.
Πάντως, σύμφωνα με τα τελευταία συγκριτικά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα έχει την τρίτη υψηλότερη λιανική τιμή, καθώς μόνο η Ολλανδία (1,981 ευρώ) και η Δανία (2,107 ευρώ), έχουν υψηλότερες τιμές. Μάλιστα, η Ελλάδα είναι 11 λεπτά υψηλότερα και από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, όπου, βέβαια, και η αγοραστική δύναμη είναι μεγαλύτερη. Όπως έχει επισημανθεί επανειλημμένα, η υψηλή φορολογία των καυσίμων είναι η αιτία γι’ αυτήν την εικόνα.
Σημειώνεται ότι η Μάλτα, με 0,359 ευρώ ανά λίτρο, έχει τον χαμηλότερο φόρο στη βενζίνη, ακολουθούμενη από τη Βουλγαρία, με 0,363 ευρώ ανά λίτρο και στη συνέχεια, την Πολωνία, με 0,391 ευρώ ανά λίτρο (1,60 δολάρια ανά γαλόνι).
Αντίθετα, η Ολλανδία έχει τον υψηλότερο φόρο βενζίνης στην ΕΕ, με 0,789 ευρώ ανά λίτρο (3,23 δολάρια ανά γαλόνι), ακολουθεί η Ιταλία, με 0,728 ευρώ ανά λίτρο (2,98 δολάρια ανά γαλόνι) και η Ελλάδα, με 0,700 ευρώ ανά λίτρο (2,86 δολάρια ανά γαλόνι). Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και ο ΦΠΑ, ο οποίος στην Ελλάδα είναι 24%, δηλαδή ανάμεσα στους υψηλότερους.
Πάντως, με βάση παράγοντες της αγοράς, στα καύσιμα κίνησης, ενεκα και της τουριστικής περιόδου, η κίνηση είναι ανοδική σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο, και πάλι επισημαίνεται η ανάγκη για προσοχή των πολιτών κατά την προμήθεια καυσίμων, καθώς είναι σε εξέλιξη περίοδος υψηλής κινητικότητας, με τις διακοπές. Οι πολίτες θα πρέπει να προσέχουν από πού βάζουν καύσιμα και να προβληματίζονται, εάν βλέπουν πολύ χαμηλές τιμές.
Γιώργος Αλεξάκης