Έντονο προβληματισμό προκαλούν στις ασφαλιστικές εταιρείες τα στοιχεία της έρευνας της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος για την πορεία του κλάδου οχημάτων το 2023, καθώς, όπως προκύπτει, η συχνότητα των τροχαίων ατυχημάτων έχει επανέλθει στα προπανδημικά επίπεδα, το μέσο κόστος αποζημίωσης ακολουθεί ανοδική τάση και ο δείκτης ζημιών (loss ratio) διογκώνεται χαρακτηριστικά.
Ειδικότερα, παρά την αύξηση τόσο του αριθμού τόσο του ασφαλισμένου στόλου (από τα 5.548.159 στα 6.299.757 οχήματα), όσο και της παραγωγής (+4,4% σε σύγκριση με το 2022):
- Η συχνότητα των ζημιών διαμορφώθηκε στο 9,58% επιστρέφοντας σε προπανδημικά επίπεδα (9,96% το 2022, 8,88% το 2021, 7,92% το 2020, 9,90% το 2019 και 9,26% το 2018), πλην όμως το μέσο κόστος αποζημίωσης παρουσιάζει ανοδική τάση, λόγω και των επιπτώσεων του πληθωρισμού στην οικονομία (1.265 ευρώ το 2023, έναντι 1.210 ευρώ το 2021 και 1.150 ευρώ το 2019).
- Ως αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, ο δείκτης ζημιών (loss ratio) για το σύνολο των καλύψεων που αφορούν τα οχήματα από το 46,33% του 2018 και το 50,56% του 2019, διαμορφώθηκε στο 54,56% το 2022 και στο 61,27% πέρυσι! Αν στο δείκτη ζημιών, προσθέσει κάποιος και το δείκτη εξόδων των ασφαλιστικών εταιρειών (κόστος πρόκτησης συν λειτουργικές δαπάνες), τότε είναι ιδιαίτερα αμφίβολο αν προκύπτει έστω και οριακό κέρδος από ασφαλιστικές εργασίες στον κλάδο οχημάτων. Θα πρέπει να σημειωθεί πως η εκτίναξη του δείκτη ζημιών έλαβε χώρα κατά τη διετία 2022-2023 παρά την αύξηση των τιμολογίων που επιβλήθηκε από την πλευρά των εταιρειών
- Οι νομοί με τη μεγαλύτερη συχνότητα ατυχημάτων είναι κυρίως αυτοί με τον υψηλότερο πληθυσμό (Αττικής, Θεσσαλονίκης, Αχαΐας, Ηρακλείου, αλλά και Ζακύνθου), ενώ εκείνοι με τη χαμηλότερη συχνότητα τροχαίων ατυχημάτων είναι οι νομοί Έβρου, Ροδόπης, Καβάλας, Φλώρινας, Λάρισας, Καρδίτσας, Λέσβου, Σάμου, Λακωνίας, Πρέβεζας και Κεφαλονιάς.
- Οι νομοί με τον υψηλότερο μέσο όρο ζημιών ανά ατύχημα είναι οι Λακωνίας, Αρκαδίας, Καρδίτσας και Πρέβεζας.
Πάντως, οι προοπτικές της παραγωγής στον κλάδο οχημάτων είναι ανοδικές, λόγω και της υποχρεωτικότητας που θα ισχύσει από τον Μάιο του 2025 στην κάλυψη των οχημάτων και έναντι φυσικών καταστροφών.
Επιπρόσθετα, ζητούμενα αποτελούν για τον κλάδο τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από την αναμενόμενη ηλεκτρονική διασταύρωση για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων (π.χ. αριθμός των ανασφάλιστων οχημάτων και γεωγραφική κατανομή τους). Αυτό πάντως που παρατηρείται μέχρι στιγμής, φαίνεται να είναι ο σχετικά περιορισμένος αριθμός οδηγών που σπεύδει να ασφαλιστεί «στο παρά πέντε» προκειμένου να αποφύγει τις συνέπειες της νομοθεσίας (επιβολή υψηλού προστίμου).