Ανοίγει ο δρόμος για να σχηματιστεί εκ νέου ο λεγόμενος «μεγάλος» συνασπισμός στη Γερμανία, καθώς η Χριστιανική Ένωση (CDU/CSU) χρειάζεται μόνο έναν κυβερνητικό εταίρο, το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD).
Η νεοσύστατη Συμμαχία Ζάρα Βάγκενκνεχτ (BSW) δεν κατάφερε τελικά να υπερβεί το όριο του 5% κι έτσι μένει εκτός κοινοβουλίου, όπως ανακοίνωσε η Ομοσπονδιακή Εφορευτική Επιτροπή, αφού ολοκληρώθηκε η καταμέτρηση σε όλες τις εκλογικές περιφέρειες.
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δεδομένα, τα ποσοστά των κομμάτων και η κατανομή των εδρών διαμορφώνονται ως εξής:
⦁ CDU/CSU: 28,5% (+4,3) και 208 έδρες,
⦁ Εναλλακτική για την Γερμανία (AfD): 20,7% (+10,3) και 151 έδρες,
⦁ Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD): 16,5% (-9,2) και 121 έδρες,
⦁ Πράσινοι: 11,7% (-3) και 85 έδρες,
⦁ Η Αριστερά: 8,7% (+3,8) και 64 έδρες,
⦁ Συμμαχία Ζάρα Βάγκενκνεχτ (BSW): 4,9%.
Οι πρώτες αντιδράσεις των οικονομολόγων
Holger Schmieding, Berenger
«Τα λιγότερο άσχημα νέα πρώτα: Η Γερμανία θα αποκτήσει μια νέα κυβέρνηση που μπορεί να θέσει τέλος σε μια μακρά περίοδο εξουθενωτικής πολιτικής αβεβαιότητας μόλις συμφωνήσει στην ατζέντα της. Με επικεφαλής τον Φρίντριχ Μερτς από το κάπως νικηφόρο κεντροδεξιό CDU/CSU, αναμένουμε έναν δικομματικό συνασπισμό μεταξύ του CDU/CSU και του κεντροαριστερού SPD να θεσπίσει κάποιες μεταρρυθμίσεις υπέρ της ανάπτυξης, να ελαφρύνει κάπως το ρυθμιστικό και φορολογικό βάρος για τις επιχειρήσεις και να επιδιώξει μια πιο λογική μεταναστευτική πολιτική και μια λιγότερο αναποτελεσματική και δαπανηρή ενεργειακή πολιτική.
Τώρα για τα άσχημα νέα. Ο Μερτς θα μπορούσε να είναι καγκελάριος με ελάχιστο δημοσιονομικό χώρο. Τα λαϊκιστικά κόμματα από το πολιτικό περιθώριο (AfD και η αριστερή Αριστερά) έχουν συγκεντρώσει περισσότερο από το ένα τρίτο των εδρών μαζί. Μπορούν από κοινού να εμποδίσουν τυχόν αλλαγές στο γερμανικό σύνταγμα, το οποίο μπορεί να τροποποιηθεί μόνο με πλειοψηφία δύο τρίτων. Οι λαϊκιστές μπορούν έτσι να ασκήσουν βέτο σε οποιαδήποτε χαλάρωση του φρένου χρέους που κατοχυρώνεται στο σύνταγμα, συμπεριλαμβανομένης της συμπλήρωσης του υπάρχοντος ειδικού ταμείου για την άμυνα ή της δημιουργίας ενός νέου ειδικού ταμείου. Σε μια εποχή που είναι κρίσιμο να αυξηθούν οι δαπάνες για τον στρατό και την Ουκρανία και να ελαφρυνθεί η φορολογική επιβάρυνση για τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις, η Γερμανία μπορεί να δυσκολευτεί να βρει το δημοσιονομικό χώρο για να το κάνει. Μια αποτυχία να αυξήσει τις στρατιωτικές δαπάνες θα μπορούσε να φέρει τη Γερμανία σε βαθιά προβλήματα με τους εταίρους της στο ΝΑΤΟ. Εξοργίζοντας τον πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, θα μπορούσε επίσης να αυξήσει τον κίνδυνο ενός εμπορικού πολέμου ΗΠΑ-ΕΕ.
Joerg Kraemer, Commerzbank
«Ένας μελλοντικός συνασπισμός είναι πιθανό να συμφωνήσει σε περισσότερα κονδύλια για τις υποδομές. Αυτό θα ήταν καλό για τις επιχειρήσεις. Αλλά τα πιθανά κόμματα του συνασπισμού έχουν διαφορετικές απόψεις σε πολλούς άλλους τομείς της οικονομικής πολιτικής, όπως η φορολογική, η κοινωνική και η κλιματική πολιτική. Αυτό αμβλύνει την προοπτική μιας πραγματικής επανεκκίνησης της οικονομικής πολιτικής, η οποία θα ήταν επειγόντως αναγκαία μετά από πέντε χρόνια στασιμότητας».
Franziska Palmas, Capital Economics
«Ανεξάρτητα από την ακριβή σύνθεση του συνασπισμού, θα περιμέναμε από την επόμενη κυβέρνηση να μειώσει τη φορολογία εισοδήματος και επιχειρήσεων, να μειώσει τις κοινωνικές παροχές και να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες. Μια μεταρρύθμιση του φρένου χρέους έχει γίνει λιγότερο πιθανή, επειδή τα κυριότερα κόμματα που θα μπορούσαν να την υποστηρίξουν, το CDU, το SPD και οι Πράσινοι, ενδέχεται να υπολείπονται της πλειοψηφίας των δύο τρίτων που απαιτείται για την έγκρισή της».
Cyrus De La Rubia, Commercial Bank
«Για την ανταγωνιστικότητα της Γερμανίας, ένας συνασπισμός CDU-SPD θα μπορούσε να αποδειχθεί θετικός εάν οι εταίροι του συνασπισμού προσεγγίσουν τα πράγματα με θάρρος. Μεταξύ του CDU/CSU και του SPD θα μπορούσε να υπάρξει ένα είδος καταμερισμού εργασίας. Το CDU θα μπορούσε να επιβάλει μια πολιτική προσανατολισμένη στην προσφορά. Πρόκειται για σημαντικές φοροελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις, ριζική μείωση της γραφειοκρατίας και μεταρρύθμιση των επιδομάτων ανεργίας με στόχο τη διατήρηση των κινήτρων για εργασία και την εξοικονόμηση χρημάτων.
Το SPD, από την πλευρά του, θα επέμενε στην εξεύρεση τρόπων για περισσότερες επενδύσεις σε υποδομές. Χωρίς περισσότερα περιθώρια για δαπάνες, το SPD είναι απίθανο να συμμετάσχει σοβαρά σε συνομιλίες συνασπισμού, αφού απέτυχε τελικά επειδή δεν μπορούσε να επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με την κατανομή των πόρων που διατηρούνται περιορισμένοι λόγω του φρένου χρέους.
Εάν αυτή η κατανομή εργασιών πετύχει – πολιτική προσφοράς από το CDU/CSU, πολιτική ζήτησης από το SPD – η οικονομική στροφή θα μπορούσε πραγματικά να πετύχει».
Jan Von Gerich, Nordea
«Φαίνεται ότι μια κυβέρνηση CDU/CSU και SPD είναι η πιο πιθανή. Θα πρέπει να είναι σε θέση να σχηματίσουν κυβέρνηση πλειοψηφίας, κάτι που είναι θετικό για τις προοπτικές. Επίσης, θετικό για το κλίμα είναι ότι το AfD δεν φαίνεται να τα πήγε καλύτερα από ό,τι έδειχναν οι πρόσφατες δημοσκοπήσεις.
Το αν τα μεγαλύτερα κόμματα θα έχουν αρκετές ψήφους για να αλλάξουν το φρένο χρέους μένει να φανεί και είναι ένα από τα ενδιαφέροντα ερωτήματα στα οποία δεν έχουμε ακόμη οριστικές απαντήσεις».
Frederik Ducrozet, Pictet Wealth Management
«Οι πιο φιλικοί προς την αγορά συνασπισμοί είναι ακόμη θεωρητικά δυνατοί, συμπεριλαμβανομένου του μεγάλου συνασπισμού και του συνασπισμού της Κένυας με το CDU/CSU, το SPD και τους Πράσινους.
Το χειρότερο σενάριο, τουλάχιστον μπορεί να αποκλειστεί όπου, θα υπάρξει μια πλειοψηφία αποκλεισμού, με το AFD μόνο του, ή μόνο αυτό συν ένα άλλο μικρό κόμμα. Έτσι, αυτό τουλάχιστον φαίνεται να είναι ελαφρώς θετικό για την αγορά, στο βαθμό που ισχύει, απλά με αυτή τη μεγάλη επιφύλαξη της αβεβαιότητας των μικρών κομμάτων που έχουμε να αντιμετωπίσουμε».