Συζήτηση σχετικά με την αντίληψη των Ελλήνων πολιτών απέναντι στις Περιβαλλοντικές, Κοινωνικές και Διακυβερνητικές (ESG) πρακτικές, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της παρουσίασης του Hellenic ESG Barometer, που έλαβε χώρα την Πέμπτη 5 Ιουνίου 2025, στο Πολιτιστικό Κέντρο Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος, στην Πλάκα.
Συγκεκριμένα, το Hellenic ESG Barometer αποτελεί μια καινοτόμο, ερευνητική πρωτοβουλία που εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο η βιωσιμότητα, στην ευρύτερη της έννοια, γίνεται αντιληπτή και εφαρμόζεται στον ελληνικό επιχειρηματικό κόσμο.
Η Έδρα Θεόδωρος Παπαλεξόπουλος στη Βιωσιμότητα στο Alba Graduate Business School ηγείται αυτής της πρωτοβουλίας, σε συνεργασία με το Κέντρο Αριστείας για τη Διατροφή, τον Τουρισμό και την Αναψυχή (CoEFTL) και το Κέντρο Αριστείας για τη Βιωσιμότητα (CoES) και την υποστήριξη του Γραφείου Βιωσιμότητας – Δημοσίων Υποθέσεων του ACG.
Τρεις βασικοί στόχοι
Η πρωτοβουλία έχει διαμορφωθεί με τρείς βασικούς στόχους:
1. Για να αξιολογεί και να συγκρίνει τις αντιλήψεις δύο βασικών ομάδων ενδιαφερομένων -των εργαζομένων και του ευρύτερου κοινού- αναφορικά με τις στρατηγικές και την απόδοση των επιχειρήσεων στην Ελλάδα σε θέματα ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία και Εταιρική Διακυβέρνηση).
2. Για να προσφέρει σε επιχειρήσεις και φορείς δημόσιας πολιτικής τεκμηριωμένα δεδομένα που υποστηρίζουν τον ουσιαστικό διάλογο με τα ενδιαφερόμενα μέρη και να καθοδηγεί την ανάπτυξη πιο αποτελεσματικών και ευέλικτων πρακτικών ESG.
3. Για να ενισχύει την ακαδημαϊκή έρευνα σχετικά με τον τρόπο που η κοινωνία αξιολογεί τις επιχειρήσεις και τις δράσεις τους σε θέματα ESG, συμβάλλοντας έτσι σε μια βαθύτερη κατανόηση της εικόνας των επιχειρήσεων σε σχέση με τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές τους ευθύνες.
Την εκδήλωση της 5ης Ιουνίου άνοιξε με τον χαιρετισμό της η Κλώντια Καρύδη, Vice President, Public Affairs, The American College of Greece και ο Καθηγητής Κώστας Αξαρλόγλου, Πρύτανης του Alba Association.
Στη συνέχεια, ο Δρ Παύλος Βλάχος, κάτοχος της έδρας «Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και Βιωσιμότητας Θεόδωρος Παπαλεξόπουλος», Αναπληρωτής Πρύτανης Έρευνας & Καινοτομίας & Καθηγητής Μάρκετινγκ στο Alba Graduate Business School, απηύθυνε χαιρετισμό εκ μέρους της ομάδας του Hellenic ESG Barometer και δήλωσε χαρακτηριστικά:
«Το Hellenic ESG Barometer είναι μια διετής πρωτοβουλία που έχει σχεδιαστεί για να παρακολουθεί τη συνεχώς μεταβαλλόμενη αξιοπιστία των επιχειρήσεων σε σχέση με την κοινωνία και το περιβάλλον. Τα ευρήματα του 2025 αποκαλύπτουν σημαντική δυσπιστία των ενδιαφερόμενων μερών, και σημαντική διαφοροποίηση στις απαντήσεις των ενδιαφερομένων, που επηρεάζεται κυρίως από το γενικό επίπεδο εμπιστοσύνης τους στους θεσμούς και πιο συγκεκριμένα, στις επιχειρήσεις.
Συνολικά, τα αποτελέσματα αναδεικνύουν ένα έλλειμμα εμπιστοσύνης στη σχέση μεταξύ επιχειρήσεων και κοινωνίας, το οποίο ωστόσο έχει ελαφρώς μειωθεί σε σύγκριση με τα ευρήματα του 2023».
Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν τα βασικά ευρήματα από την ομάδα του Hellenic ESG Barometer, με κύριο ομιλητή τον Καθηγητή Αθανάσιο Κρυστάλλη, Executive Director στο Κέντρο Αριστείας για τη Διατροφή τον Τουρισμό και την Αναψυχή και Καθηγητή Μάρκετινγκ στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος. Ο Καθηγητής Αθανάσιος Κρυστάλλης ανέλυσε τις κυρίαρχες τάσεις και τα συμπεράσματα της έρευνας. Συγκεκριμένα, ο ίδιος ανέφερε:
«Το Hellenic ESG Barometer στοχεύει να γίνει ένα θεσμικό εργαλείο που θα βοηθά στην παρακολούθηση της εξέλιξης της σχέσης μεταξύ επιχειρήσεων και κοινωνίας, σχετικά με κοινούς σημαντικούς περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς στόχους ανάπτυξης. Εκτός από το ότι υπογραμμίζει τον σκεπτικισμό του ελληνικού κοινού απέναντι στις σχετικές επιχειρηματικές πρακτικές, τα ευρήματα του 2025 επισημαίνουν την εμφάνιση ενός τύπου πολίτη που είναι υποστηρικτικός και πρόθυμος να αναλάβει μέρος του κόστους για μια πιο βιώσιμη ανάπτυξη.
Το Barometer του 2025 αποτελεί μια ευκαιρία για προβληματισμό σχετικά με την κοινή ευθύνη που έχουν οι επιχειρήσεις, η κοινωνία και οι ρυθμιστικοί φορείς, καθώς και για τον ρόλο που μπορεί να παίξει η εμπιστοσύνη στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των φιλοδοξιών των επιχειρήσεων και των προτεραιοτήτων της κοινωνίας». Η παρουσίαση πλαισιώθηκε από συζήτηση με το κοινό.
Αξίζει να αναφερθεί πως ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσω αντιπροσωπευτικού δείγματος 1.000 ενηλίκων, είναι το χαμηλό επίπεδο εμπιστοσύνης στην περιβαλλοντική και κοινωνική απόδοση των εταιρειών. Παρόλο που κάποιες επιχειρήσεις τοποθετούν τα θέματα ESG ως στρατηγική προτεραιότητα, το κοινό φαίνεται να μην έχει πειστεί. Όταν το αντιπροσωπευτικό δείγμα ρωτήθηκε εάν οι επιχειρήσεις υλοποιούν όσα υπόσχονται, οι απαντήσεις ανέδειξαν σημαντικές αμφιβολίες.
Αυτό υποδηλώνει ένα χάσμα μεταξύ της εταιρικής επικοινωνίας για το ESG και της αντίληψης του κοινού. Σύμφωνα λοιπόν με την έρευνα, οι Έλληνες πολίτες πιστεύουν σε μεγάλο βαθμό ότι οι εταιρείες κινούνται περισσότερο από σκοπιμότητες κερδοφορίας και ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, παρά από ηθικά κίνητρα όταν ασχολούνται με θέματα ESG.
Ακολούθησε συζήτηση πάνελ με τίτλο «ESG: Ποια είναι τα επόμενα βήματα για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τη δημόσια πολιτική;» με συμμετέχοντες την κα. Φωτεινή Πατρικίου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια στο Κέντρο Κλιματικής Αλλαγής και Βιωσιμότητας στην Τράπεζα της Ελλάδος, την κα. Ντιάνα Γεωργακοπούλου, Γενική Διευθύντρια του Συμβουλίου ΣΕΒ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη και τον κ. Αλέξανδρο Κατσιαμπούλα, Διευθυντή Επιδόσεων ESG του Ομίλου TITAN & Αντιπρόεδρο του Δ.Σ. του CSR Hellas.
Το πάνελ συντόνισε η Δρ. Στέλλα Αποστολάκη, Εκτελεστική Διευθύντρια του Κέντρου Αριστείας για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο ACG και Επίκουρη Καθηγήτρια και Συντονίστρια του Προγράμματος Περιβαλλοντικών Σπουδών στο Τμήμα Επιστήμης και Μαθηματικών στο Αμερικανικό Κολλέγιο.