Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για να πατήσει η ΑΑΔΕ το «κουμπί» ενεργοποίησης του νέου μηχανισμού αυτόματων διασταυρώσεων για τον εντοπισμό ανασφάλιστων οχημάτων, ενώ από αρχές Οκτωβρίου θα αρχίσει να αποστέλλει τα πρώτα «ραβασάκια» στους ιδιοκτήτες τους.
Τα δεδομένα οχημάτων και ιδιοκτητών μάλιστα θα συγκεντρώνονται στη νέα ψηφιακή βάση δεδομένων που έχει στηθεί με στοιχεία από όλες τις υπηρεσίες του δημοσίου και τους παραχωρησιούχους αυτοκινητοδρόμων.
Θα πρέπει να αναφερθεί ακόμη ότι ήδη η ΑΑΔΕ σχεδιάζει να στήσει και μπλόκα σε διόδια, εθνικές οδούς, λιμάνια και αεροδρόμια, με ελεγκτές οι οποίοι μέσω ειδικής εφαρμογής κινητών συσκευών για τη σάρωση πινακίδων θα μπορούν να βλέπουν τα οχήματα που ενώ έχουν δηλωθεί ότι βρίσκονται σε ακινησία κυκλοφορούν στους δρόμους.
Επισημαίνεται ότι τα πρόστιμα στην ανωτέρω περίπτωση είναι ιδιαίτερα αυστηρά, αφού εάν ένα όχημα έχει δηλωθεί σε ακινησία και εντοπιστεί να κυκλοφορεί, ή ακόμη και να είναι σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο από αυτό στο οποίο είχε δηλωθεί στην ηλεκτρονική δήλωση ακινησίας, αίρεται αυτομάτως η ακινησία και επιβάλλεται από την ΑΑΔΕ, εκτός από τα τέλη κυκλοφορίας και το πρόστιμο της μη καταβολής τους, και διοικητικό πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ, ενώ σε περίπτωση υποτροπής θα φτάνουν μέχρι και την αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης.
Όσον αφορά τα ανασφάλιστα οχήματα από τις αρχές Οκτωβρίου αναμένονται οι πρώτες «κρούσεις» της ΑΑΔΕ σε ιδιοκτήτες οχημάτων που τα έχουν ανασφάλιστα, οι οποίοι θα καλούνται και να τα ασφαλίσουν αλλά και να πληρώσουν υψηλό πρόστιμο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελεγκτές μάλιστα θα μπορούν να κάνουν διασταυρώσεις και ελέγχων μέσω ενός νέου ειδικού προγράμματος που θα είναι «φορτωμένο» και στα Tablet που θα έχουν για να μπορούν να «σκανάρουν» τις πινακίδες των Ι.Χ και να διαπιστώσουν αν οι οδηγοί είναι ασφαλισμένοι και αν έχουν πληρώσει τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Οι ηλεκτρονικοί έλεγχοι θα διενεργούνται μια φορά ανά ημερολογιακό εξάμηνο και οι παραβάτες θα έρχονται αντιμέτωποι με πρόστιμα:
- από 250 έως και 1.000 ευρώ αν το όχημα εντοπίζεται ανασφάλιστο . Συγκεκριμένα, ο νόμος προβλέπει πρόστιμο 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης και 250 ευρώ για τα δίκυκλα.
- ισόποσα των τελών κυκλοφορίας (συν τα ετήσια τέλη) στην περίπτωση ανασφάλιστων οχημάτων, αν διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους.
Αλλάζουν όλα το 2025
Ριζικές αλλαγές στη φορολογία των ΙΧ αυτοκινήτων προωθεί η κυβέρνηση από το 2025, με τις σημαντικές ελαφρύνσεις να αναμένονται από το 2026.
Πρώτα απ’ όλα για το 2025 μελετώνται «ανατροπές» στο σύστημα των τελών κυκλοφορίας, που θα αφορούν αφενός το ύψος των τελών αλλά και τα πρόστιμα.
Η αρμόδια επιτροπή που έχει συσταθεί έχει βάλει στο φουλ τις «μηχανές» καθώς οι εν λόγω αλλαγές, που αφορούν περίπου 5,5 εκ. ιδιοκτήτες οχημάτων, θα πρέπει να «κλειδώσουν» μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου και να ψηφιστούν εκτός απροόπτου το φθινόπωρο, αφού όπως κάθε χρόνο τα τέλη κυκλοφορίας «ανεβαίνουν» από την ΑΑΔΕ, δυο ή τρεις μήνες πριν την προθεσμία για την πληρωμή τους.
Επισημαίνεται ότι σήμερα τα τέλη κυκλοφορίας έχουν αρκετές ταχύτητες ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος (για παλαιά αυτοκίνητα), ενώ προβλέπεται απαλλαγή για ηλεκτρικά οχήματα και υβριδικά που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι το νέο σύστημα τελών κυκλοφορίας θα οδηγήσει στη διαφοροποίηση των υφιστάμενων τελών κυκλοφορίας, κυρίως με κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως είναι οι εκπομπές ρύπων αλλά και με την υιοθέτηση συγκεκριμένου πλαισίου για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, καθώς και των ηλεκτρικών, των υβριδικών και των plug in οχημάτων.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται:
- Αλλαγές Τελών Κυκλοφορίας: Από 1η/1/2025
- Αυξομείωση τελών ΙΧ: Πρώτη κυκλοφορία 1/11/2010 έως σήμερα. Αφορά: 1.168.000 ΙΧ
- Καμία αλλαγή τελών ΙΧ: 1ο έτος κυκλοφορίας έως 31/10/2010. Αφορά: 4.400.000 ΙΧ
- Δεν αλλάζουν τα τέλη: Φορτηγών, λεωφορείων, μοτοσικλετών.
Σε κάθε περίπτωση οι αλλαγές που αναμένεται να εφαρμοστούν το 2025, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη περιβαλλοντικά κριτήρια, όπως οι εκπομπές ρύπων, καθώς και τεχνολογικά, για παράδειγμα, για οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα, αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά κ.λ.π.
Από την άλλη πλευρά στο «πακέτο» των αλλαγών εξετάζεται όπως από το 2016, για τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης λαμβάνεται υπόψη η λιανική τιμή πώλησης προ φόρων αντί της τιμής χονδρικής πώλησης, αλλά και να οριστούν νέοι συντελεστές με βάση τη φορολογητέα αξία των αυτοκινήτων, οι οποίοι θα διαφοροποιούνται ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα.
Ειδικότερα, με βάση το σχέδιο των συναρμόδιων υπουργείων, οι νέοι συντελεστές για τον υπολογισμό των τελών ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων κυμαίνονται από 4% ως 32%, ανάλογα με την φορολογητέα αξία τους και καταργείται το κριτήριο του κυλινδρισμού του κινητήρα. Οι συντελεστές διαφοροποιούνται περαιτέρω ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων περιλαμβάνεται, μέχρι στιγμής, και η κατάργηση του φόρου πολυτελείας κατά την αγορά αυτοκινήτων εργοστασιακής αξίας άνω των 20.000 ευρώ, αλλά παράλληλα αναμένεται να καταργηθεί και η ολική απαλλαγή από τα τέλη ταξινόμησης για τα υβριδικά η οποία περιορίζεται στο 50%, καθώς και η απαλλαγή από τα μισά τέλη ταξινόμησης για τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα. Αξίζει να σημειωθεί ότι θα παραμένει η πλήρης απαλλαγή για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.