Στα 3,4 δισεκατομμύρια ευρώ (3,7 δισ. δολ.) υπολογίζεται το πλήγμα για τις Porsche και Mercedez-Benz από τα τελευταία εμπορικά πυρά του Αμερικανού προέδρου, ο οποίος ανακοίνωσε την Τετάρτη την επιβολή δασμών 25% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα, μέτρο που τίθεται σε ισχύ στις 2 Απριλίου.
Οι πρόσθετοι δασμοί του Τραμπ, που θα εισπραχθούν, όπως ο ίδιος τόνισε, από τις 3 Απριλίου, θα μπορούσαν να εξαλείψουν περίπου το ένα τέταρτο των προβλεπόμενων λειτουργικών κερδών της Porsche και της Mercedes για το 2026, σύμφωνα με την Bloomberg Intelligence. Για να αντισταθμίσουν τον αντίκτυπο, οι κατασκευαστές ενδέχεται να χρειαστεί να αυξήσουν τις τιμές ή να μεταφέρουν περισσότερη παραγωγή στις ΗΠΑ.
Οι δασμοί απειλούν παράλληλα να διαταράξουν την εξάρτηση της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από τις εξαγωγές στην αγορά των ΗΠΑ. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες κινδυνεύουν περισσότερο, καθώς εξάγουν περισσότερα οχήματα στις ΗΠΑ από οποιαδήποτε άλλη χώρα, συμπεριλαμβανομένων πολλών μοντέλων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, όπως το 911 της Porsche και το σεντάν S-Class της Mercedes.
Ο τίλος της Porsche υποχώρησε 5% στη Φρανκφούρτη, με τη μετοχή της Mercedes να υποχωρεί έως και 5,2% και την BMW AG να σημειώνει πτώση 4,9%. Η Volkswagen AG, στην οποία ανήκουν επίσης η Audi και η Lamborghini, διολισθαίνει 4,3%, ενώ η Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc έκανε βουτιά 8,9% στο Λονδίνο.
Η τελευταία κίνηση του Τραμπ είναι “ένα μοιραίο σημάδι για το ελεύθερο και βασισμένο σε κανόνες εμπόριο”, δήλωσε η Γερμανική Ένωση Αυτοκινητοβιομηχανίας (VDA), προτρέποντας τις Βρυξέλλες να διαπραγματευτούν με την Ουάσινγκτον για μια συμφωνία.
Πέρα από τους γερμανικούς κατασκευαστικούς κολοσσούς, οι δασμοί απειλούν επίσης να πλήξουν τους κατασκευαστές εξαρτημάτων, όπως η Robert Bosch GmbH και η Continental AG.
Οι περισσότερες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εργοστάσια στις ΗΠΑ, όπου παράγουν αυτοκίνητα τόσο για τους τοπικούς αγοραστές όσο και για εξαγωγές. Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να ζυγίζει μια απάντηση, οποιαδήποτε κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου θα μπορούσε να βλάψει περαιτέρω μια βιομηχανία που ήδη παλεύει με την αύξηση του κόστους και τη συγκρατημένη ζήτηση.
Η Porsche μπορεί να είναι πιο εκτεθειμένη. Η κατασκευάστρια εταιρεία πολυτελών αυτοκινήτων αναπτύσσεται σταθερά τα τελευταία 15 χρόνια στις ΗΠΑ, οι οποίες μόλις ξεπέρασαν την Κίνα ως η Νο 1 αγορά της στον κόσμο. Αλλά οι αντιπρόσωποι της Porsche στις ΗΠΑ εξαρτώνται εξ ολοκλήρου από τις εισαγωγές, καθώς ο κατασκευαστής δεν διαθέτει εργοστάσιο εκεί.
“Οι δασμοί επιβαρύνουν σημαντικά τις εταιρείες και τις στενά συνυφασμένες παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού του κλάδου”, δήλωσε η πρόεδρος της VDA Hildegard Müller. Η κίνηση αυτή έχει “αρνητικές συνέπειες για τους καταναλωτές, ιδίως στη Βόρεια Αμερική”.