
Αργά αλλά σταθερά η Τουρκία επανέρχεται στην προσφιλή τακτική των παραβιάσεων στο Αιγαίο επιχειρώντας να δημιουργήσει τετελεσμένα. Χθες σημειώθηκαν νέες παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου, με ελληνικά μαχητικά να προχωρούν σε αναχαιτίσεις.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Αυτό που ορισμένοι θεωρούσαν ως ατυχή παρένθεση πριν από μερικούς μήνες, δηλαδή τις παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου χώρου από τουρκικά drones και κατασκοπευτικά, τελικά τείνει να γίνει… ρουτίνα. Η Άγκυρα όχι μόνο δεν εγκατέλειψε την τακτική των προκλήσεων στον αέρα, αλλά έχει φτάσει τις 143 παραβιάσεις από την αρχή της χρονιάς.
Μόνο χθες σημειώθηκαν 3 παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου, όπως ανακοίνωσε το ΓΕΕΘΑ, στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, ανατολικά της Ρόδου. Και οι τρεις έγιναν από ένα κατασκοπευτικό – αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας ATR-72, το οποίο «αναγνωρίστηκε και αναχαιτίστηκε σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, κατά πάγια πρακτική». Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, απογειώθηκε από την Κρήτη ζεύγος οπλισμένων μαχητικών F-16.
Όμως και οι παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας (ΚΕΚ) βρίσκονται σε πολύ υψηλά επίπεδα, φτάνοντας συνολικά τις 414 από την 1η Ιανουαρίου 2025 μέχρι και τις 4 Αυγούστου 2025.
Το σύνολο των παραβιάσεων γίνονται από UAV – Drones Akinci και Bayraktar καθώς και κατασκοπευτικά αεροσκάφη CN-235 και ATR-72.
Όπως επισημαίνεται από το υπουργείο Εξωτερικών και αναγράφεται στην επίσημη ιστοσελίδα του ΓΕΕΘΑ, η παραβίαση εναερίου χώρου αφορά στην άνευ αδείας πτήση αεροσκάφους άλλου κράτους σε ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο.
Παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας λαμβάνει κατεξοχήν χώρα όταν αεροσκάφος εισέρχεται στο FIR Αθηνών χωρίς να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσεως, ήτοι κατά παράβαση των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας. Οι κανόνες εναέριας κυκλοφορίας έχουν θεσπισθεί από τις εντεταλμένες από τον ICAO ελληνικές αρχές εναέριας κυκλοφορίας εντός του FIR Αθηνών με βάση τις προβλέψεις και τις σχετικές συστάσεις του ICAO, καθώς και τη διεθνή πρακτική και αποσκοπούν στην εξασφάλιση ασφαλών συνθηκών πτήσεως σε όλον τον εναέριο χώρο του FIR Αθηνών.
Η Τουρκία διατείνεται τα τελευταία χρόνια ότι η Σύμβαση του Σικάγου του 1944 και οι κανόνες και συστάσεις του ICAO δεν εφαρμόζονται έναντι των κρατικών αεροσκαφών, παραβλέποντας την υποχρέωση των κρατών να εξασφαλίζουν ότι τα αεροσκάφη τους σέβονται τις βασικές αρχές και τους κανόνες που είναι απαραίτητοι για την ασφάλεια της εναέριας κυκλοφορίας.
Ο συντονισμός των πτήσεων, τόσο των πολιτικών όσο και των στρατιωτικών αεροσκαφών, σε διεθνή εναέριο χώρο είναι απαραίτητος για ασφαλή διεξαγωγή της εναέριας κυκλοφορίας και συνίσταται στην ανταλλαγή κάθε πληροφορίας περί των πτήσεων σε μία περιοχή. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η προβλεπόμενη από τον ICAO υποβολή των πληροφοριών πτήσεων υπό τη μορφή του σχεδίου πτήσης (Flight Plan).
(ICAO: International Civil Aviation Organization)
(FIR: Flight Information Region )