Μπορεί η Ελλάδα να έχει οινική παράδοση, όμως, βρίσκεται αντιμέτωπη με μια πρόκληση. Παρά την αυξανόμενη αξία των πωλήσεων κρασιού, λόγω και των ανατιμήσεων, οι ελληνικές ετικέτες δυσκολεύονται να κερδίσουν την προτίμηση των καταναλωτών, με τις ιδιωτικές ετικέτες και τα εισαγόμενα κρασιά να ελέγχουν σημαντικό μερίδιο αγοράς.
Με βάση τις τελευταίες μετρήσεις, οι πωλήσεις κρασιού μέσω των σούπερ μάρκετ ξεπέρασαν τα 130 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση έναντι του 2023 που ήταν στα 124 εκατ. ευρώ και του 2022 που ήταν στα 119 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, η άνοδος αυτή δεν αντικατοπτρίζεται στην αντίστοιχη αύξηση του μεριδίου των επώνυμων ελληνικών ετικετών, οι οποίες μάλιστα είδαν το μερίδιό τους να συρρικνώνεται.
Για του λόγου το αληθές από τις πάνω από 810 διαφορετικές ετικέτες κρασιού που διατέθηκαν πέρυσι από τα ράφια των σούπερ μάρκετ, τα κρασιά ιδιωτικής ετικέτας παρέμειναν η πρώτη επιλογή των καταναλωτών, κατέχοντας το 19,9% της αγοράς. Η προτίμηση αυτή αποδίδεται κυρίως στην τιμή τους.
Στη δεύτερη θέση τα εισαγόμενα κρασιά, κυρίως από τη Χιλή, την Αργεντινή και τη Νότια Αφρική. Και σε αυτή την περίπτωση, η τιμή αποτελεί καθοριστικό παράγοντα, καθώς τα εισαγόμενα κρασιά προσφέρονται συχνά σε ανταγωνιστικές τιμές. Αποτέλεσμα το μερίδιο τους να αυξηθεί στο 3,1% από 2,9% το 2023 και 2,7% που ήταν το 2022.
Όσον αφορά τις ελληνικές επώνυμες ετικέτες, η «πρώτη» θέση ανάμεσα στις ελληνικές ετικέτες ανήκει στον Ρεπάνη το μερίδιο του οποίου ανήλθε στο 2,8% από 2,7%. Ακολουθεί η Παράγκα του Κυρ Γιάννη με μερίδιο 2,8% από 2,7% και το Κτήμα Μιχαλάκη που ενίσχυσε τη θέση του από 1,9% το 2022 σε 2,7% πέρυσι.
Στην έκτη θέση βρίσκεται το Κτήμα Άλφα με μερίδιο 2,5% από 2,3%, στην έβδομη ο Μπουτάρης, μια ιστορική οινοποιία με μεγάλη παράδοση που βρίσκεται πλέον στον έλεγχο των Αφών Γεωργιάδη και μερίδιο σταθερό στο 2,5%.
Ακολουθούν από τις ελληνικές ετικέτες η Βίβλια Χώρα με μερίδιο 1,6% από 1,5%, η Μαλαματίνα με μερίδιο 1,6% από 1,7%, ο Γεροβασιλείου με μερίδιο 1,2% από 1% το 2023 και ο Κυρ – Γιάννης το μερίδιο του οποίου ενισχύθηκε στο 1% από 0,8%. Όσον αφορά το μερίδιο του Κτήματος Σεμέλη, που πέρασε πρόσφατα στον έλεγχο των Αφών Γεωργιάδη, παρουσίασε μια αξιόλογη άνοδο στο 0,8%, από 0,5%
Όμως, το τοπίο δεν είναι εξίσου ευνοϊκό για όλους. Ο Κουρτάκης, που βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Cavino, είδε το μερίδιο του να μειώνεται στο 0,8%, από 1%. Με τον Τσάνταλη να έχει μηδενίσει, καθώς τα προβλήματά τον οδήγησαν σε αίτηση πτώχευσης.
Φυσικά το σούπερ μάρκετ, δεν αποτελεί το μοναδικό κανάλι μέσω του οποίου πωλείται το κρασί. Σημαντικό κανάλι είναι και το HoReCa.