Η ΝΔ δεν εμπλέκεται στη διαρροή των e-mail αποδήμων στην πρώην ευρωβουλευτή του κόμματος Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου, αλλά διαπιστώθηκε ότι δεν λάμβανε τα αναγκαία και επαρκή μέτρα ασφαλείας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων που τηρούσε.
Αυτό είναι το δια ταύτα της απόφασης της Ολομέλειας της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, που ερεύνησε συνολικά την υπόθεση επιβάλλοντας τελικά πρόστιμο στο κόμμα της ΝΔ όχι όμως για τη διαρροή των επίμαχων ηλεκτρονικών μηνυμάτων, αλλά γιατί με αφορμή την αποκαλούμενη υπόθεση Ασημακοπούλου διαπιστώθηκε ότι δεν λάμβανε επαρκή μέτρα ασφαλείας για την προστασία των προσωπικών δεδομένων που τηρούσε στα αρχεία της.
Έτσι, η Αρχή επέβαλε πρόστιμο 30.000 ευρώ στο κόμμα για την έλλειψη αυτή και επειδή από δικό της υπάλληλο, τον πρώην γραμματέα Αποδήμων της ΝΔ Νίκο Θεοδωρόπουλο, διέρρευσε η σχετική λίστα επέβαλε επιπλέον πρόστιμο 10.000.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με την ίδια απόφαση της η Αρχή απήλλαξε πλήρως τον τότε γενικό γραμματέα του υπουργείου εσωτερικών Μιχάλη Σταυριανουδάκη (που παραιτήθηκε μόλις αποκαλύφθηκε η υπόθεση), κρίνοντας πως κάποιο άλλο πρόσωπο έκανε τη διαρροή από το Υπουργείο το οποίο όμως δεν κατέστη δυνατό να εντοπιστεί.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την πλειοψηφία των μελών της Αρχής ( 5-2) το αρχείο στον πρώην γραμματέα Αποδήμων της ΝΔ Νίκο Θεοδωρόπουλο το έστειλε ο τότε Οργανωτικός Γραμματέας Αυτοδιοίκησης και Διαχείρισης Κρίσεων της Ν.Δ. κάτι που παραδέχτηκε και ο ίδιος υποστηρίζοντας ότι σε εκείνον το είχε στείλει ο παραιτηθείς γενικός γραμματέας του υπουργείου. Επειδή όμως αυτό δεν προκύπτει από κανένα άλλο στοιχείο, απαλλάχτηκε ο κ. Σταυριανουδάκης.
Η Αρχή ωστόσο κατέληξε πως ο τότε Οργανωτικός Γραμματέας Αυτοδιοίκησης και Διαχείρισης Κρίσεων της Ν.Δ έστειλε το αρχείο στον Ν. Θεοδωρόπουλο ως ιδιώτης και όχι ως στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, επιβάλλοντας του πρόστιμο 10.000 ευρώ. Δεν δέχτηκε δηλαδή ότι ενήργησε ως υπάλληλος της Νέας Δημοκρατίας.
Ο Ν. Θεοδωρόπουλος, χρησιμοποίησε το αρχείο για στατιστικούς λόγους σχετικά με τις εκλογές του Μαΐου του 2023. Η πλειοψηφία έκρινε ότι η επεξεργασία των στατιστικών ήταν για λογαριασμό του κόμματος, ότι δηλαδή, ο Θεοδωρόπουλος ενήργησε ως υπάλληλος της Νέας Δημοκρατίας. Έτσι επέβαλε πρόστιμο στη Νέα Δημοκρατία ύψους 10.000 ευρώ και γιατί ο υπάλληλος της επεξεργάστηκε το αρχείο.
Ο Ν. Θεοδωρόπουλος όμως το κράτησε έξι μήνες, αν και έπρεπε να το είχε διαγράψει αμέσως, και το έστειλε στην Αννα Μισέλ Ασημακοπούλου ως ιδιώτης. Δηλαδή το πρόστιμο που του επιβλήθηκε είναι για ενέργειά του ως ιδιώτης και συνεπώς απαλλάσσεται η Νέα Δημοκρατία για την οποία η Αρχή δέχεται ότι χρησιμοποίησε τα στοιχεία για στατιστικούς λόγους και δεν έκανε αυτή την διαρροή.
Τα δύο μέλη της αρχής που μειοψήφισαν είχαν την άποψη ότι έπρεπε να απαλλαγούν όλοι λόγω αμφιβολιών καθώς έκριναν ότι έγινε μεν παραβίαση αλλά δεν προκύπτει ξεκάθαρα από ποιον.
Το σκεπτικό της απόφασης ως προς τη Νέα Δημοκρατία
αα. Η Αρχή διαπίστωσε ομόφωνα ότι τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα που έχει λάβει η Νέα Δημοκρατία ως Υπεύθυνη Επεξεργασίας προκειμένου να διασφαλίζει και να μπορεί να αποδεικνύει ότι η επεξεργασία διενεργείται σύμφωνα με τον ΓΚΠΔ (πολιτικές) δεν περιλαμβάνουν τις δραστηριότητες επεξεργασίας των Γραμματειών της. Αν και η οργάνωση του κόμματος είναι συγκεκριμένη με βάση το καταστατικό της, οι πολιτικές σε σχέση με τα δεδομένα και τις προσωπικές συσκευές (BYOD) είναι ελλιπείς και περιορίζονται στο εσωτερικό δίκτυό της. Και τούτο διότι, όπως προέκυψε από το φάκελο της υπόθεσης, σημαντικό τμήμα των δραστηριοτήτων εκτελείται από προσωπικές συσκευές στελεχών του κόμματος, για τις οποίες δεν υφίσταται καμία πρόβλεψη σε σχέση με τον έλεγχο των προσωπικών δεδομένων που ίσως τυγχάνουν επεξεργασίας σε αυτές.
Ως εκ τούτου προκύπτει παράβαση του άρθρου 25 παρ.1 του ΓΚΠΔ, γιατί από τον σχεδιασμό, η Νέα Δημοκρατία άφησε χωρίς ουσιαστική εποπτεία ή καθοδήγηση όργανα του κόμματος και προσωπικό, τα οποία είναι γνωστό ότι επεξεργάζονται προσωπικά δεδομένα. Αυτό είναι μια αστοχία από τον σχεδιασμό, καθώς έγινε κατ’ επιλογή του Υπευθύνου Επεξεργασίας.
Περαιτέρω, κατά τη γνώμη του Προέδρου και των μελών Σπύρου Βλαχόπουλου, Κων/νου Λαμπρινουδάκη, Αικατερίνης Ηλιάδου και Χρήστου Καλλονιάτη, η έλλειψη πολιτικής προστασίας δεδομένων αλλά και η απουσία πρακτικών κανόνων ελέγχου, διευκόλυναν την διαπιστωθείσα εν προκειμένω μη νόμιμη συλλογή, εσωτερική διακίνηση και τήρηση του επίμαχου αρχείου από τον τ. Γραμματέα Αποδήμων αλλά και στη χρήση αυτού για τον αρχικό σκοπό του αρχείου (στατιστικά κατά τις εκλογές Ιουνίου 2023). Κατά την γνώμη των ιδίων, διαπιστώθηκε επίσης ότι μετά τη γνώση του υπό έλεγχο περιστατικού από τη Νέα Δημοκρατία, αλλά και μετά τη διαπίστωση ότι στην εν λόγω παράνομη διακίνηση έχουν εμπλακεί δύο όργανα του κόμματος, το κόμμα δεν προχώρησε σε ενδελεχή διερεύνηση των συνθηκών υπό τις οποίες έλαβε χώρα παράνομη επεξεργασία δεδομένων από πρόσωπα που ενεργούν υπό την εποπτεία της, σύμφωνα με το άρθρο 29 ΓΚΠΔ, και δεν προέβη σε κατάλληλες ενέργειες προκειμένου να εξεταστεί η πιθανή ανάγκη λήψης περαιτέρω μέτρων ώστε να αποτραπεί ο κίνδυνος παράνομης επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων στο μέλλον. Ο έλεγχος στον ηλεκτρονικό υπολογιστή της Γραμματείας εντός των εγκαταστάσεων της Νέας Δημοκρατίας δεν επαρκεί, αφού ήταν γνωστό ότι τηρούνταν στοιχεία σε προσωπικές συσκευές.
ββ. Περαιτέρω, η Αρχή έκρινε κατά πλειοψηφία ότι η Νέα Δημοκρατία πρέπει να θεωρηθεί ως Υπεύθυνη Επεξεργασίας για την επεξεργασία του αρχείου εκλογέων εξωτερικού από τον τ. Γραμματέα Αποδήμων της Νέας Δημοκρατίας. Η επεξεργασία αυτή έγινε στο πλαίσιο εκπλήρωσης των αρμοδιοτήτων και των καθηκόντων που του είχαν ανατεθεί και εξυπηρετούσε σκοπούς του κόμματος (δημογραφική στατιστική ανάλυση εκλογικού αποτελέσματος Ιουνίου 2023 προς εξαγωγή πολιτικών συμπερασμάτων), επομένως έγινε για λογαριασμό της Νέας Δημοκρατίας, ως υπευθύνου επεξεργασίας. Η εν λόγω επεξεργασία, έγινε κατά παράβαση των διατάξεων που προβλέπουν τη νόμιμη διαδικασία παράδοσης εκλογικών καταλόγων στα πολιτικά κόμματα κατά την προεκλογική περίοδο, επομένως έλαβε χώρα κατά παράβαση της βασικής αρχής της νομιμότητας, (άρθρο 5 παρ. 1 α’ σε συνδυασμό με 6 παρ. 1 ΓΚΠΔ).