Σε μια από τις πιο εντυπωσιακές επενδύσεις υποδομών στην Ευρώπη, η Νορβηγία προχωρά στην κατασκευή της μεγαλύτερης και βαθύτερης υποθαλάσσιας σήραγγας στον κόσμο, με στόχο τη μείωση των χρονοβόρων θαλάσσιων μεταφορών και την ενίσχυση της συνδεσιμότητας μεταξύ των νορβηγικών πόλεων.
Το τούνελ Rogfast θα έχει συνολικό μήκος 26,7 χιλιομέτρων και θα διαπερνά τα φιόρδ της δυτικής ακτής, φτάνοντας σε βάθος 390 μέτρων κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Το έργο εντάσσεται στον ευρωπαϊκό οδικό άξονα Ε39, ο οποίος συνδέει μεγάλες πόλεις όπως το Κρίστιανσαντ, το Στάβανγκερ, το Χάουγκεσουντ και το Μπέργκεν.
Στόχος της σήραγγας είναι η κατάργηση των φέρι και η βελτίωση της κυκλοφορίας, με τους αρμόδιους να εκτιμούν ότι ο χρόνος μετακίνησης μεταξύ Μπέργκεν και Στάβανγκερ θα μειωθεί κατά 40 λεπτά. Παράλληλα, θα ενισχυθούν η τουριστική δραστηριότητα, η διακίνηση προϊόντων και η ημερήσια μετακίνηση εργαζομένων.
Η κατασκευή ξεκίνησε το 2018 και μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί κατά περίπου 50%. Στο βόρειο τμήμα η πρόοδος αγγίζει το 65%, ενώ στο νότιο, κοντά στο Ράνταμπεργκ, φτάνει το 45%. Η ολοκλήρωση αναμένεται το 2033.
Τεχνικές ιδιαιτερότητες
Σε αντίθεση με τη γέφυρα Fehmarn Belt μεταξύ Γερμανίας και Δανίας, που βασίζεται σε προκατασκευασμένα τμήματα, το Rogfast σκαλίζεται σε συμπαγή βράχο μέσω γεωτρήσεων και ελεγχόμενων εκρήξεων, προσφέροντας αυξημένη σταθερότητα και ασφάλεια κάτω από το νερό.
Ένα ακόμα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του έργου είναι οι κυκλικοί κόμβοι που θα δημιουργηθούν στη μέση της σήραγγας, διευκολύνοντας τη σύνδεση με το νησί Kvitsøy – σημείο που θεωρείται τεχνικά το πιο απαιτητικό.
Η Νορβηγική Υπηρεσία Οδών, η οποία έχει αναλάβει το έργο με προϋπολογισμό περίπου 2 δισ. ευρώ, δηλώνει πως η χώρα διαθέτει ήδη σημαντική εμπειρία σε παρόμοια έργα, με περίπου 40 υποθαλάσσιες σήραγγες σε λειτουργία.
Οφέλη για οικονομία και κοινωνία
Το Rogfast αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη της περιοχής, διευκολύνοντας τη μεταφορά εμπορευμάτων και την αλυσιδωτή ενίσχυση της τουριστικής κίνησης. Παράλληλα, θα εξαλείψει την εξάρτηση από τα φέρι, μειώνοντας τις καθυστερήσεις και ενισχύοντας την καθημερινή μετακίνηση εργαζομένων.
Η Νορβηγική Υπηρεσία Οδών εκτιμά ότι μέχρι το 2053, η σήραγγα θα εξυπηρετεί 13.000 διαδρομές ημερησίως.