Η μετοχή της Tesla ποτέ δεν είχε υποστεί τέτοια πίεση.
Για επτά συνεχόμενες εβδομάδες, από τότε που ο Έλον Μασκ μετακόμισε στην Ουάσιγκτον και εντάχθηκε στην κυβέρνηση Τραμπ, η μετοχή της Tesla χάνει έδαφος. Την Παρασκευή έκλεισε στα 270,48 δολάρια.
Η πτώση αυτή σηματοδοτεί το μεγαλύτερο σερί απωλειών για την Tesla στα 15 χρόνια της ως εισηγμένης.
Η μετοχή της Tesla ολοκλήρωσε την τις συνεδριάσεις της περασμένης εβδομάδας ε πτώση άνω του 10% φτάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδό της από τις 5 Νοεμβρίου, την ημέρα των εκλογών, όταν και είχε κλείσει στα 251,44 δολάρια.
Από τις 17 Δεκεμβρίου, όταν η μετοχή έπιασε την κορυφή της αγγίζοντας τα 480 δολάρια, η Tesla έχει χάσει κεφαλαιοποίηση άνω των 800 δισ. δολαρίων.
Τι λένε BofA, Baird, Goldman Sachs
Αρκετές τράπεζες της Wall Street την περασμένη εβδομάδα, μεταξύ αυτών η Bank of America, η Baird και η Goldman Sachs μείωσαν τις τιμές στόχο για την Tesla.
Οι αναλυτές της Bank of America μείωσαν συγκεκριμένα τον στόχο τους από 490 δολάρια σε 380 δολάρια, παραπέμποντας στις ανησυχίες σχετικά με την πτώση των πωλήσεων νέων οχημάτων της εταιρείας και την έλλειψη νεότερων ειδήσεων από πλευράς Μασκ για το πολυαναμενόμενο “μοντέλο χαμηλού κόστους”.
Η Goldman Sachs μείωσε τον στόχο για την τιμή της μετοχής της Tesla από τα 345 δολάρια στα 320, παραπέμποντας επίσης στην πτώση των πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων της εταιρείας μέσα στους δύο πρώτους μήνες του έτους σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, την Κίνα και περιοχές των ΗΠΑ.
Οι αναλυτές της Goldman ανέφεραν ότι η Tesla αντιμετωπίζει “ένα σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον για το FSD” στην Κίνα, όπου οι βασικοί ανταγωνιστές της “δεν απαιτούν ξεχωριστή αγορά λογισμικού για έξυπνες λειτουργίες οδήγησης”. Το FSD, ή Full Self-Driving (Supervised), είναι το μερικώς αυτοματοποιημένο σύστημα οδήγησης της Tesla, το οποίο η εταιρεία πουλάει ως premium επιλογή στις ΗΠΑ.
Η Baird πρόσθεσε την Tesla στις “νέες πτωτικές επιλογές” της την περασμένη εβδομάδα, με τους αναλυτές της να αναφέρουν ότι η διακοπή της παραγωγής όσο η εταιρεία θα προχωρά στην κατασκευή της νέας έκδοσης του Model Y SUV της θα δημιουργήσει θέματα προσφοράς για την Tesla.
Το πολιτικό κόστος
Αλλά η Wall Street δεν ενδιαφέρεται μόνο για τα θεμελιώδη της Tesla, όπως οι πωλήσεις και τα στοιχεία παραγωγής. Οι επενδυτές προσπαθούν επίσης να αξιολογήσουν κατά πόσο η πολιτική εμπλοκή του Μασκ στον Λευκό Οίκο και την κυβέρνηση Τραμπ θα έχει κόστος για την αυτοκινητοβιομηχανία και για πόσο διάστημα.
“Η εμπλοκή του Μασκ με την κυβέρνηση Τραμπ προσθέτει αβεβαιότητα στην πλευρά της ζήτησης”, έγραψαν οι αναλυτές της Baird.
Πριν αναλάβει το ρόλο του ως σύμβουλος του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ και ως ηγέτης του λεγόμενου Υπουργείου Κυβερνητικής Αποτελεσματικότητας ή DOGE, ο Έλον Μασκ ήταν ο ίδιος επικεφαλής πολλών εταιρειών του, από την Tesla ως τη startup τεχνητής νοημοσύνης xAI, τη εταιρεία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης X και την αεροδιαστημική και αμυντική εταιρεία SpaceX.
Τώρα ο Έλον Μασκ, ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, έχει γίνει το δημόσιο πρόσωπο της προσπάθειας της κυβέρνησης Τραμπ να κόψει δαπάνες στο δημόσιο. Εν τω μεταξύ, συνεχίζει να δημοσιεύει εμπρηστικά μηνύματα στο X, ασκώντας κριτική σε δικαστές που δεν του αρέσουν οι αποφάσεις τους και προχωρώντας σε παρεμβάσεις στις ευρωπαϊκές εκλογές, όπως έκανε π.χ. στη Γερμανία.
Διαδηλώσεις και εμπρησμοί
Κατά συνέπεια, το αίσθημα κατά του Έλον Μασκ και της Tesla έχει ενισχυθεί πολύ στις ΗΠΑ και την Ευρώπη και οδηγεί σε διαμαρτυρίες, ακόμη και σε βανδαλισμούς κατά των εγκαταστάσεών της.
Έτσι ακόμη και οι πιο φανατικοί θαυμαστές του Μασκ υποχρεώνονται να αναγνωρίσουν ότι η πολιτική του δράση έχει αρνητικό αντίκτυπο στις δυνατότητες της Tesla και των προϊόντων της να απευθυνθεί σε ένα ευρύ φάσμα πελατών και επενδυτών.
Μια ομάδα υποστηρικτών της ηλεκτροκίνησης στο Cleantechnica, για παράδειγμα, η οποία προωθεί την Tesla στον ιστότοπό της, δημοσίευσαν την περασμένη εβδομάδα ένα άρθρο, όπου έθεταν το ερώτημα αν οι κάτοχοι αυτοκινήτων της Tesla πρέπει να τα πουλήσουν και αν το διοικητικό συμβούλιο της Tesla πρέπει να απολύσει τον Μασκ από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου.
Σε ένα σημείωμά του την Παρασκευή, ο Νταν Άιβς της Wedbush Securities έγραψε: “Οι ταύροι της Tesla βρίσκονται με την πλάτη τους στον τοίχο αντιμετωπίζοντας το παγκόσμιο αρνητικό συναίσθημα γύρω από τον Musk/DOGE και την κυβέρνηση Τραμπ”.
“Ταύροι”: Γιατί η Tesla θα ανακάμψει
Πάντως τουλάχιστον δύο συμβουλευτικές εταιρείες, η Wedbush και η TD Cowen πιστεύουν ότι το sell-off στην Tesla είναι ευκαιρία αγοράς.
Για την Wedbush, “το καλύτερο πράγμα που συνέβη ποτέ στον Μασκ και την Τέσλα είναι ο Τραμπ στον Λευκό Οίκο, καθώς η κυβέρνηση Τραμπ προωθεί πολιτικές απορρύθμισης και έχει έναν οδικό χάρτη υπέρ της αυτοδύναμης αμερικανικής παραγωγής που ευνοεί την Tesla”.
Κατά τον Άιβς, η Tesla έχει τη δυνατότητα να λανσάρει σύντομα προσιτά νέα μοντέλα EV, μια υπηρεσία ρομποταξί χωρίς οδηγό, και να προσφέρει ανθρωποειδή ρομπότ ικανά να εργαστούν στο εργοστάσιο στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. “Είναι η στιγμή που αγοράζουμε τη βουτιά” σε ότι αφορά την Tesla, καταλήγει.
Με πληροφορίες από CNBC