Saturday, April 19, 2025
23.9 C
Athens

Η Βουλγαρία παρέλαβε το πρώτο F-16 Viper με ελληνική άτρακτο – «Πέταξαν» τα τουρκικά

Η Βουλγαρία παρέλαβε το πρώτο της F-16 Viper. Πρόκειται για μία ιστορική στιγμή της χώρας αφού για πρώτη φορά εντάσσει στο οπλοστάσιό της μαχητικά δυτικής προέλευσης με προηγμένα τεχνικά χαρακτηριστικά. Ένα σημαντικό μέρος του αεροσκάφους κατασκευάστηκε στην Ελλάδα, στην ΕΑΒ. Εν τω μεταξύ, η Τουρκία βλέπει τα δικά της μαχητικά να «πετάνε» από το πρόγραμμα.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Το υπουργείο Άμυνας της Βουλγαρίας γιόρτασε σε ειδική τελετή και επίσημα την άφιξη του πρώτου F-16 Block 70 στη Βουλγαρία την περασμένη Κυριακή. Μία ιστορική ημέρα για την πολεμική αεροπορία και τις ένοπλες δυνάμεις της χώρας, αφού η άφιξη του 4.5 γενιάς τζετ σηματοδοτεί την έναρξη των επιχειρήσεων F-16 στη Βουλγαρία.

Τα μαχητικά αεροσκάφη F-16 Block 70 ή Viper θα επιτρέψουν στη Βουλγαρία να διασφαλίσει την προστασία του εναέριου χώρου της και να ενισχύσει την ευρωπαϊκή συνεργασία για την ασφάλεια μεταξύ των συμμάχων.

Η Βουλγαρία έχει παραγγείλει συνολικά 16 μαχητικά αεροσκάφη F-16. Τα πρώτα 8 θα παραδοθούν έως το τέλος του 2025.

Ο Mike Shoemaker, αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής του Integrated Fighter Group στη Lockheed Martin, τόνισε κατά τη διάρκεια της τελετής: «Δεν είναι απλώς ένας εορτασμός ενός νέου αεροσκάφους για τη βουλγαρική Πολεμική Αεροπορία – αντιπροσωπεύει μια νέα εποχή ενισχυμένης ασφάλειας, προηγμένων δυνατοτήτων και ενισχυμένων συνεργασιών στην περιοχή».

Ο Shoemaker πρόσθεσε: «Η Lockheed Martin ήταν περήφανη που λειτούργησε ως γέφυρα μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Βουλγαρίας καθώς εργαζόμαστε μαζί για να επιτύχουμε την ειρήνη μέσω της δύναμης σε όλο τον κόσμο».

Τα τζετ F-16 Block 70 είναι εξοπλισμένα με το ραντάρ Northrop Grumman APG-83 AESA, προηγμένα αεροηλεκτρονικά συστήματα, εκτεταμένη δομική διάρκεια ζωής 12.000 ωρών και κρίσιμα χαρακτηριστικά ασφαλείας όπως το Automatic Ground Collision Avoidance System (Auto GCAS). Από την ενσωμάτωσή του στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ στα τέλη του 2014, το Auto GCAS συνέβαλε καθοριστικά στη διάσωση 13 πιλότων σε 12 περιστατικά F-16, γεγονός που αποτελεί παράδειγμα των απαράμιλλων προτύπων ασφάλειας και απόδοσης του αεροσκάφους.

Τα νέα F-16 της Βουλγαρίας εντάσσονται σε ένα παγκόσμιο δίκτυο με περισσότερα από 700 F-16 που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη σήμερα και περισσότερα από 3.100 σε όλο τον κόσμο. Η Lockheed Martin διαθέτει ένα ανεκτέλεστο 114 αεριωθούμενα αεροσκάφη F-16 Block 70/72 που θα παραχθούν στο Greenville της Νότιας Καρολίνας, με 26 συνολικά τζετ που έχουν παραδοθεί μέχρι σήμερα για διεθνείς εταίρους.

Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι το εργοσύνολο του πίσω μέρους της ατράκτου (aft fuselage) F-16 είναι ελληνικής κατασκευής. Κατασκευάζεται από ελληνικά χέρια στην ΕΑΒ, η οποία είναι και ο μοναδικός υποκατασκευαστής/προμηθευτής (sole supplier) για το συγκεκριμένο εργοσύνολο.

Η ελληνικής κατασκευής άτρακτος τροφοδοτεί ολόκληρη την γραμμή τελικής συναρμολόγησης του αεροσκάφους στις εγκαταστάσεις της LM, που έχει πλέον μεταφερθεί στο Greenville (της Νότια Καρολίνα), παραχωρώντας τη θέση της στο Fort Worth του Τέξας στην παραγωγή των F-35.

Πρόκειται για μεγαλύτερο εργοσύνολο της ατράκτου του μαχητικού αεροσκάφους, αλλά και ένα από τα πλέον πολύπλοκα της δομής του σε ό,τι αφορά τις τάσεις που δέχεται, καθώς εκεί φιλοξενείται και εδράζεται ο κινητήρας και το σύστημα αεροδυναμικής πέδησης (speed brakes).

Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος συμβολής της ελληνικής βιομηχανίας, το υποκατασκευαστικό έργο αντιστοιχεί στο περίπου 30% του συνόλου του αεροσκάφους. Και μάλιστα, η Ελλάδα έχει αναλάβει το αντίστοιχο υποκατασκευαστικό έργο και για τα μεταγωγικά C-130J, η συναρμολόγηση των οποίων πραγματοποιείται στο εργοστάσιο της Marietta, στην Georgia της πολιτείας της Ατλάντα.

Αυτά συμβαίνουν ενώ η Τουρκία φαίνεται να απομακρύνεται οριστικά από το πρόγραμμα προμήθειας των 40 F-16 Viper.

Ήδη, είχε προηγηθεί η απόφασή της να μην προχωρήσει στην αγορά των κιτ αναβάθμισης που ήθελε για 80 μαχητικά της. Ωστόσο, οι πιέσεις που έχουν ασκηθεί στο παρασκήνιο προς τις ΗΠΑ να μην παραχωρηθούν ούτε τα Viper, παρότι έχει αποστείλει υπογεγραμμένη τη σχετική LOA.

Κι επειδή τεχνικά είναι δύσκολο να εμποδιστεί η εγκεκριμένη πώληση των F-16 στην Τουρκία, δεδομένου ότι έχει αποφασίσει σχετικά το Κογκρέσο πριν από μόλις έναν χρόνο, φαίνεται ότι με άνωθεν εντολή δεν της δίνεται η επιθυμητή προτεραιότητα στην γραμμή παραγωγής, με αποτέλεσμα εάν τελικά να προχωρήσει στην υπογραφή του σχετικού συμβολαίου, η κατασκευάστρια εταιρεία να της παραδώσει το πρώτο μετά το 2030. Έτος κατά το οποίο η Ελλάδα θα έχει παραλάβει τουλάχιστον 4 F-35.

Hot this week

Γεωπολιτικές εντάσεις, τσουνάμι δασμών, αστάθεια. Το σημερινό περιβάλλον – χαρακτηριζόμενο από διαρκείς ανατροπές – κρύβει τεράστιες προκλήσεις και παγίδες. Πόσο καλά είναι «εξοπλισμένη» η Ευρώπη για να αντιμετωπίσει τα όσα έρχονται; Πού θα πρέπει να δώσουν έμφαση οι κυβερνήσεις και πώς μπορεί να κινηθεί σε ένα τέτοιο περιβάλλον μία μικρή οικονομία όπως η Ελλάδα; Συζητήσαμε

Τι συζήτησαν θεσμοί, ΤτΕ, τράπεζες και servicers στις συναντήσεις της Αθήνας

"Απόβαση" στην Αθήνα πραγματοποίησαν αυτές τις ημέρες κλιμάκια εκ Βρυξελλών και Φρανκφούρτης, τα οποία είχαν back to back συναντήσεις, τόσο με την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), όσο και με τις τράπεζες, αλλά και τους servicers, προκειμένου να ενημερωθούν… από πρώτο χέρι για όλα τα ζητήματα που αφορούν στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα.  Πέρα

Southrock: «Πράσινη» πιστοποίηση EDGE για τα οικιστικά έργα στη Μύκονο

Τη διεθνή πιστοποίηση EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiencies) από τoν ανεξάρτητο φορέα Green Business Certification Inc. (GBCI) απέκτησε η Southrock Asset Management για τα πολυτελή οικιστικά της έργα στις περιοχές Άγιος Ιωάννης και Φωκός στη Μύκονο. Σύμφωνα μάλιστα με σχετική ανακοίνωση, πρόκειται για την πρώτη φορά που αντίστοιχα έργα στην Ελλάδα λαμβάνουν αυτή

Σκλαβενίτης: Εκτακτο bonus 300 ευρώ σε όλους τους εργαζόμενους

Bonus ύψους 300 ευρώ χορηγεί σε όλους τους υπαλλήλους της η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης,  όπως επιβεβαίωσαν πηγές κοντά στην αλυσίδα. Η παροχή καταβάλλεται σε όλους τους εργαζόμενους, ανεξαρτήτως αν είναι πλήρους ή μερικής απασχόλησης, λόγω της καλής πορείας της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.  To κόστος της έκτακτης παροχής εκτιμάται περίπου στα 10 εκατ. ευρώ.  

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στον επόμενο τόνο η μετοχή θα γράφει τα 20 ευρώ

Κάποιος να αλλάξει την μπαταρία στο ακουστικό της αγοράς γιατί δεν άκουγε που δεν άκουγε τελευταία τα θετικά νέα των εταιρειών, τώρα έχει κουφαθεί τελείως. Ό,τι και να πλησιάσεις να της πεις στο αυτί, ό,τι και αν της φωνάξεις, ακόμα και μπόμπα από ένα μεγάλο επενδυτικό deal να της πετάξεις δίπλα της, αυτή στην κοσμάρα

Related Articles

Popular Categories

READ MORE