Στους άξονες της στρατηγικής αναδιάρθρωσης και ανάπτυξης του ελληνικού σιδηροδρόμου, που περιλαμβάνει έργα 12 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 20ετίας, στα οποία περιλαμβάνεται η αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλίας, αναφέρθηκε ο Κωνσταντίνος Μαγουλάς, γενικός γραμματέας Υποδομών, στο 7ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών – ITC 2024, που πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Στη συνεδρία για τα μέσα σταθερής τροχιάς και την ανάπτυξη μετρό και σιδηροδρόμου στην Ελλάδα συμμετείχαν επίσης ο Νικόλαος Κουρέτας, διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., ο Χρήστος Παληός, διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, ο Δημήτρης Κατσώχης, Senior manager, Head of Transport & Urban Planning της Planet, και ο Γιάννης Βαλαβάνης, Director, Metro & Rail Projects της Hill International.
Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο κ. Μαγουλάς, σε ό,τι αφορά τα έργα, την προσεχή διετία θα προχωρήσουν αυτά που είναι ενταγμένα στο Ταμείο Ανάκαμψης και τον εθνικό προϋπολογισμό, με προοπτική ένταξης στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και έχουν προϋπολογισμό ύψους 450 εκατ. ευρώ.
Το βραχυπρόθεσμο πλάνο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει προϋπολογισμό 700 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει τα έργα που έχουν ήδη λάβει χρηματοδότηση. Το πενταετές πλάνο περιλαμβάνει έργα προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, για τα περισσότερα από τα οποία έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση.
Τέσσερις πυλώνες
«Το σχέδιο του υπουργείου καταρτίστηκε με βάση τέσσερις πυλώνες, την ολοκλήρωση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής, που θα μας συνδέει με ολόκληρη την Ευρώπη, τη σύνδεση με τα διασυνοριακά σημεία -την Ειδομένη, τον Προμαχώνα και το Ορμένιο-, τη σύνδεση με τα λιμάνια, τα εμπορευματικά κέντρα και τις Βιομηχανικές Περιοχές, καθώς και την ανάπτυξη προαστιακών επιβατικών μεταφορών και την ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου σε περιοχές που δεν περιλαμβάνονται στους κεντρικούς άξονες, όπως οι Περιφέρειες Πελοποννήσου και Δυτικής Μακεδονίας», κατέληξε ο γενικός γραμματέας Υποδομών.
Ενιαίος φορέας
Ο κ. Μαγουλάς αναφέρθηκε επίσης στον νέο ενιαίο φορέα που θα αναλάβει τη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, με το όνομα Σιδηρόδρομοι Ελλάδος. Σε αυτόν θα συνενωθεί η ΟΣΕ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το τμήμα της ΓΑΙΑΟΣΕ που είναι υπεύθυνο για τη διαχείριση του σιδηροδρομικού υλικού.
Σύμφωνα με τον ίδιο, το έργο έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης, με τελικό ορόσημο το τέλος του 2025. «Στο τέλος του 2024 έχουμε την υποχρέωση να καταθέσουμε το implementation plan, το οποίο έχει συζητηθεί. Προβλέπεται, επίσης, στο τέλος του 2024 να έχει ψηφιστεί η νομοθεσία που αφορά τον μετασχηματισμό, ενώ αναμένεται η διακήρυξη για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου διοίκησης», είπε, τονίζοντας πως ο νέος φορέας θα ενδυναμωθεί σε θέματα προσωπικού και τεχνογνωσίας. Στα μέσα του 2025 το υπουργείο θα υποβάλει το νέο στρατηγικό πλάνο της καινούργιας εταιρείας, ενώ τότε θα πρέπει να υπογραφεί η νέα σύμβαση με το Δημόσιο και τον νέο οργανισμό σχετικά για τις υποχρεώσεις που θα αναλαμβάνει.
ΕΡΓΟΣΕ
Από την πλευρά του ο Χρήστος Παληός, διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, ανέφερε ότι η εταιρία «τρέχει» τρία νέα σιδηροδρομικά έργα, συνολικού ύψους 1 δισ. ευρώ, στη Βόρεια Ελλάδα (Νέα Καρβάλη – Τοξότες 192,3 εκατ. ευρώ, Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο 700 εκατ. ευρώ και προαστιακός Δυτ. Θεσσαλονίκης και σιδηροδρομική σύνδεση με τον 6ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης 53,4 εκατ. ευρώ).
Παράλληλα, ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ αναφέρθηκε στην αναβάθμιση του ΠΑΘΕ, όπου είναι συμβασιοποιημένα έργα ύψους 438,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η δεύτερη φάση ανάπτυξης του Σ.Σ. Αθηνών και συνεχίζεται το έργο της υπογειοποίησης του σιδηροδρομικού διαδρόμου στα Σεπόλια.