Saturday, April 19, 2025
23.2 C
Athens

Πολεμικό Ναυτικό: Ο Στόλος εκπέμπει SOS – Ξεμένει και από ναρκοθηρευτικά

Πριν από λίγα χρόνια το Πολεμικό Ναυτικό διέθετε 20 πλοία αντιναρκικών επιχειρήσεων και πλέον διαθέτει μόλις 3. Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) αποφάσισε μέσα στον Ιούνιο να παροπλίσει ακόμη ένα μένοντας με μόλις δύο καταγράφοντας ιστορικό αρνητικό.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Το σχέδιο μείωσης του αριθμού των μονάδων του Στόλου, που αποφάσισε το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) στη συνεδρίαση της 12 Δεκεμβρίου 2024, όπως αποκάλυψε πρώτο το enikos.gr, συνεχίζεται βάσει των χρονοδιαγραμμάτων που έχει αποφασίσει. Αν και για τις διαδικασίες πρόσκτησης νέων μονάδων δεν ακολουθείται στο ελάχιστο η μέθοδος δράσης της ηγεσίας της Πολεμικής Αεροπορίας, που δεν αφήνει καμία ευκαιρία που παρουσιάζεται να πάει χαμένη, η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού δείχνει μία ιδιαίτερη θέρμη στην προσήλωση του προγράμματος απόσυρσης πλοίων, με το σκεπτικό της απόφασης να αιτιολογείται ως μία προσπάθεια εξυγίανσης και συμμαζέματος των οικονομικών.

Βάσει της απόφασης του ΑΝΣ, στη 37η συνεδρίαση του 2024, το ΠΝ προχωρά στη γενναία μείωση των μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων του Στόλου, φτάνοντας το 15%.

Μία ξεχωριστή κατηγορία – που έχει μπει στο πρόγραμμα μείωσης είναι τα ναρκοθηρευτικά.

Πλέον ο στόλος μετρά μόλις 3 ναρκοθηρευτικά και μάλιστα έχει αποφασιστεί στα τέλη Ιουνίου να αποσυρθεί το ένα εξ αυτών και να μείνει με μόλις 2, τα οποία από τα πληρώματα χαρακτηρίζονται ως «περιορισμένων δυνατοτήτων».

Η διοίκηση ναρκοπολέμου διέθετε τα προηγούμενα χρόνια, 3 μοίρες αντιναρκικών πλοίων (μιλάμε για αριθμό 20 πλοίων), τα οποία σταδιακά παροπλίστηκαν βάσει του προγράμματος αντικατάστασης με νεότερες και ικανότερες μονάδες, όμως το πρόγραμμα βυθλιστηκε. Για την ακρίβεια, η τελευταία παραλαβή ήταν δύο πλοία πριν 17 χρόνια το 2008.

Μέσα σε 27 χρόνια και συγκεκριμένα το 1998 η ΔΝΑΡ (Διοίκηση Ναρκοπολέμου) διέθετε 12 Ναρκαλιευτικά τύπου ΑΛΚΥΩΝ, 4 Ναρκαλιευτικά τύπου ΘΑΛΕΙΑ, 2 Ναρκοθηρευτικά τύπου ΕΥΝΙΚΗ και 2 Ναρκοθέτις τύπου ΆΚΤΙΟΝ.

Φτάνοντας στο 2025 θα βρίσκεται με τρία πλοία, από τα οποία όπως προαναφέρθηκε το ένα παροπλίζεται τον Ιούνιο.

Η διοίκηση ναρκοπολέμου εκπροσωπεί με μεγάλη επιτυχία το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό σε πλήθος διεθνών ασκήσεων (Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, Βέλγιο, Ρουμανία κλπ), συνεδρίων αλλά και ΝΑΤΟϊκών επιχειρήσεων, όπως η snmcmg2.

Στις 27 Οκτωβρίου 2020 το Πολεμικό Ναυτικό πληγώθηκε από τον εμβολισμό του ναρκοθηρευτικού «Καλλιστώ», με το φορτηγό πλοίο MAERSK LAUNCESTON, έξω από το λιμάνι του Πειραιά. Από καθαρή τύχη δεν θρηνήσαμε κάποιο θύμα. Όμως έκτοτε το ΠΝ μετρά μείον ένα πλοίο ενώ αποκαλύφθηκε η επείγουσα ανάγκη για την προμήθεια ναρκοθηρευτικών.

Το Καλλιστώ ήταν το ένα από τα 2 πλοία τύπου HUNT που προμηθεύτηκε το Πολεμικό Ναυτικό και η απώλειά του αποτελεί σίγουρα μία δυσάρεστη εξέλιξη. Η αντικατάστασή του θα ήταν χρονοβόρα αφού μιλάμε για πολεμικό πλοίο με ειδικές προδιαγραφές, που σημαίνει ότι ακόμη κι αν το παραγγείλουμε… αύριο, θα χρειαστούν σχεδόν 2 χρόνια για την ένταξή του στο Πολεμικό Ναυτικό.

Κι όμως, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για πλοία που μπορούν να κατασκευαστούν από ελληνικά χέρια, στα ελληνικά ναυπηγεία, η ηγεσία του ΓΕΝ δεν έχει ακόμη εκπονήσει σχέδιο αντικατάστασης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr γίνεται μία αναζήτηση στη διεθνή αγορά για την αγορά μεταχειρισμένων αλλά ακόμη κι αυτό δεν είναι εύκολο. Υπενθυμίζεται ότι μέχρι και τις αρχές του 2024 το ΠΝ είχε κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την προμήθεια μεταχειρισμένων ναρκοθηρευτικών κλάσης ALKMAAR αλλά τελικά το καλοκαίρι του 2024, μετά από αρκετές αναβολές, η ευκαιρία χάθηκε με τον πόλεμο στην Ουκρανία να φέρνει στο προσκήνιο τις χώρες της Βαλτικής αλλά και της Μαύρης Θάλασσας.

Και μπορεί η Ουκρανία να μην μπορεί να παραλάβει πλοία, τα οποία ήδη έχουν δεσμευθεί για λογαριασμό της, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο για την Βουλγαρία και την Ρουμανία, που βάσει της διεθνούς σύμβασης για την διέλευση των στενών του Βοσπόρου επιτρέπεται να περνούν με τα πολεμικά τους πλοία. Και εκεί δίνει την μεγαλύτερη προτεραιότητα το ΝΑΤΟ, σε μία προσπάθεια αντιμετώπισης των χιλιάδων ναρκών που έχουν πλημμυρίσει τις ακτές της Οδησσού, του Μικολάιβ και της Κριμαίας.

Πλέον οι μοναδικές περιπτώσεις διαθέσιμων πλοίων είναι τα HUNT του Βασιλικού Ναυτικού της Μεγάλης Βρετανίας, τα οποία όμως φαίνεται ότι θα είναι διαθέσιμα μετά το 2030.

Ο ίδιος ο Αρχηγός ΓΕΝ Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας φέρεται να υποστηρίζει θερμά τη λύση των Μη Επανδρωμένων Υποβρυχίων για επιχειρήσεις ναρκοθηρίας και μάλιστα μέσω του Ελληνικού Κέντρου Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ).

Hot this week

Γεωπολιτικές εντάσεις, τσουνάμι δασμών, αστάθεια. Το σημερινό περιβάλλον – χαρακτηριζόμενο από διαρκείς ανατροπές – κρύβει τεράστιες προκλήσεις και παγίδες. Πόσο καλά είναι «εξοπλισμένη» η Ευρώπη για να αντιμετωπίσει τα όσα έρχονται; Πού θα πρέπει να δώσουν έμφαση οι κυβερνήσεις και πώς μπορεί να κινηθεί σε ένα τέτοιο περιβάλλον μία μικρή οικονομία όπως η Ελλάδα; Συζητήσαμε

Τι συζήτησαν θεσμοί, ΤτΕ, τράπεζες και servicers στις συναντήσεις της Αθήνας

"Απόβαση" στην Αθήνα πραγματοποίησαν αυτές τις ημέρες κλιμάκια εκ Βρυξελλών και Φρανκφούρτης, τα οποία είχαν back to back συναντήσεις, τόσο με την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ), όσο και με τις τράπεζες, αλλά και τους servicers, προκειμένου να ενημερωθούν… από πρώτο χέρι για όλα τα ζητήματα που αφορούν στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα.  Πέρα

Southrock: «Πράσινη» πιστοποίηση EDGE για τα οικιστικά έργα στη Μύκονο

Τη διεθνή πιστοποίηση EDGE (Excellence in Design for Greater Efficiencies) από τoν ανεξάρτητο φορέα Green Business Certification Inc. (GBCI) απέκτησε η Southrock Asset Management για τα πολυτελή οικιστικά της έργα στις περιοχές Άγιος Ιωάννης και Φωκός στη Μύκονο. Σύμφωνα μάλιστα με σχετική ανακοίνωση, πρόκειται για την πρώτη φορά που αντίστοιχα έργα στην Ελλάδα λαμβάνουν αυτή

Σκλαβενίτης: Εκτακτο bonus 300 ευρώ σε όλους τους εργαζόμενους

Bonus ύψους 300 ευρώ χορηγεί σε όλους τους υπαλλήλους της η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης,  όπως επιβεβαίωσαν πηγές κοντά στην αλυσίδα. Η παροχή καταβάλλεται σε όλους τους εργαζόμενους, ανεξαρτήτως αν είναι πλήρους ή μερικής απασχόλησης, λόγω της καλής πορείας της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.  To κόστος της έκτακτης παροχής εκτιμάται περίπου στα 10 εκατ. ευρώ.  

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στον επόμενο τόνο η μετοχή θα γράφει τα 20 ευρώ

Κάποιος να αλλάξει την μπαταρία στο ακουστικό της αγοράς γιατί δεν άκουγε που δεν άκουγε τελευταία τα θετικά νέα των εταιρειών, τώρα έχει κουφαθεί τελείως. Ό,τι και να πλησιάσεις να της πεις στο αυτί, ό,τι και αν της φωνάξεις, ακόμα και μπόμπα από ένα μεγάλο επενδυτικό deal να της πετάξεις δίπλα της, αυτή στην κοσμάρα

Related Articles

Popular Categories

READ MORE