Την ενσωμάτωση στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» των περαιτέρω απλουστεύσεων που εισήγαγε ο νέος εργασιακός νόμος «Δίκαιη Εργασία για Όλους» (ν.5239/2025), προβλέπει υπουργική απόφαση που υπέγραψε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως.
Με τη συγκεκριμένη απόφαση αναβαθμίζονται οι λειτουργίες του υφιστάμενου ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ», διευκολύνοντας τη λειτουργία των επιχειρήσεων, μέσω της μείωσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών και της ελάφρυνσης του διοικητικού τους βάρους.
Απλοποίηση διαδικασιών – Ενίσχυση της διαφάνειας
Υπογραμμίζοντας τη σημασία της ενσωμάτωσης, η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως σημείωσε πως «για πρώτη φορά, έπειτα από 12 χρόνια, προχωρούμε στη δραστική αναβάθμιση του Πληροφοριακού Συστήματος ΕΡΓΑΝΗ». Όπως επεσήμανε, το νέο αναβαθμισμένο Πληροφοριακό Σύστημα “ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ” είναι ένα πολύτιμο εργαλείο στην υπηρεσία των εργαζομένων και των επιχειρήσεων. Στόχος είναι η ουσιαστική απλοποίηση των διαδικασιών, η περαιτέρω ενίσχυση της προστασίας των εργαζομένων και η διευκόλυνση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, μέσω της δραστικής μείωσης των γραφειοκρατικών διαδικασιών. «Παράλληλα, ενισχύουμε την διαφάνεια στη λειτουργία της αγοράς εργασίας. Λειτουργούμε με σχέδιο και μεθοδικότητα για μία πιο ισχυρή και πιο δίκαιη αγορά εργασίας για όλους» υπογράμμισε.
Σε παραγωγική λειτουργία στις 16 Φεβρουαρίου 2026
Υπενθυμίζεται ότι το νέο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία ήδη από τον Απρίλιο του 2025. Η νέα έκδοσή του τίθεται σε λειτουργία σήμερα, Τρίτη 16 Δεκεμβρίου 2025 και για δύο μήνες. Στις 16 Φεβρουαρίου 2026, το ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» θα διακόψει πλήρως τη λειτουργία του και θα αντικατασταθεί εξ’ ολοκλήρου, από το νέο αναβαθμισμένο «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ».
Με αυτό τον τρόπο δίνεται εύλογος χρόνος προκειμένου οι επιχειρήσεις και οι ενδιαφερόμενοι επαγγελματίες να εξοικειωθούν με τον τρόπο λειτουργίας του νέου συστήματος καθώς και να διασφαλίσουν εγκαίρως τη συμβατότητα των πληροφοριακών τους συστημάτων με το ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» πριν την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας του στις 16 Φεβρουαρίου 2026. Όπως διευκρινίζεται από το υπουργείο Εργασίας, μέχρι το νέο σύστημα να τεθεί σε πλήρη παραγωγική λειτουργία, οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να χρησιμοποιούν κανονικά το λειτουργικό περιβάλλον του ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ».
Πρόκειται για μια νέα ψηφιακή αρχιτεκτονική, με σύγχρονο περιβάλλον χρήσης στα πρότυπα του gov.gr, η οποία ενσωματώνει τόσο τις προβλέψεις του ν. 5053/2023 όσο και τις απλουστεύσεις και καταργήσεις εντύπων που εισάγει ο νέος νόμος 5239/2025 «Δίκαιη Εργασία για Όλους» που ψηφίστηκε πριν από δύο μόλις μήνες. Το νέο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» παρακολουθεί όλες τις μορφές απασχόλησης για την πλήρη εποπτεία της αγοράς εργασίας, απλουστεύει διαδικασίες και καταργεί έντυπα (1 αντί για 4 έντυπα για πρόσληψη, ετήσιος πίνακας προσωπικού, στοιχεία που καταγράφονται πλέον ψηφιακά σε πεδία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος, χωρίς την χρονοβόρα υποχρέωση ανάρτησης).
Πριν και μετά την αναβάθμιση: Παραδείγματα
Ακολουθούν ορισμένα παραδείγματα της διαδικασίας που ακολουθούνταν πριν την αναβάθμιση του ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και μετά από αυτή.
Η έναρξη απασχόλησης μέχρι σήμερα αναγγελλόταν με την δήλωση Ε3 Αναγγελία Πρόσληψης. Εφεξής μία πρόσληψη, ένας δανεισμός εργαζομένου από επιχείρηση, μία πρόσληψη για δανεισμό ή μία μεταβίβαση εργαζομένου από επιχείρηση, θα αναγγέλλεται ψηφιακά.
Η μεταβολή στοιχείων απασχόλησης γινόταν μέσω των Πινάκων Προσωπικού, Ε9 Συμβάσεις Μερικής Απασχόλησης και Δηλώσεις Μεταβολής Ψηφιακής Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας. Εφεξής η μεταβολή στοιχείων εργασιακής σχέσης, καθώς και η μεταβολή στοιχείων εργασιακής σχέσης δανειζόμενου προσωπικού θα πραγματοποιούνται με ψηφιακή δήλωση στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ».
Η λήξη απασχόλησης μέχρι σήμερα αναγγέλλονταν με τις δηλώσεις «Ε5: Οικειοθελής Αποχώρηση», «Ε6: Καταγγελία Χωρίς Προειδοποίηση», «Ε6 Καταγγελία Με Προειδοποίηση» και «Ε7 Λήξη Συμβάσης Ορισμένου Χρόνου». Εφεξής η οικειοθελής αποχώρηση, η συνταξιοδότηση με οικειοθελή αποχώρηση, η καταγγελία σύμβασης, η λύση σύμβασης ορισμένου χρόνου, η εθελούσια έξοδος κλπ. θα αναγγέλλονται μέσω ψηφιακής αναγγελίας λύσης απασχόλησης.
Τα οφέλη για τις επιχειρήσεις
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, τα οφέλη που θα προσφέρει το πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» στη λειτουργία των επιχειρήσεων έγκεινται στα εξής:
- Ενιαία διαδικασία παρακολούθησης όλων των τύπων εργασιακών σχέσεων και των μεταβολών τους (π.χ. δανειζόμενοι εργαζόμενοι)
- Κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής εντύπων (π.χ. Ε4 Ετήσιος Πίνακας Προσωπικού, Ε9 για μερική απασχόληση κ.ά.)
- Δυνατότητα ηλεκτρονικής διαχείρισης διαδικασιών χωρίς φυσική παρουσία
- Νέες δυνατότητες τροποποίησης υποβληθεισών δηλώσεων
- Καταγραφή των συνολικών ωρών εργασίας εβδομαδιαίως για όλες τις εργασιακές σχέσεις, για εργαζόμενους με παράλληλη απασχόληση
- Διάθεση «Μηνιαίας Εργασιακής Κατάστασης» ανά σχέση εργασίας
- Αναμορφωμένο περιβάλλον πλοήγησης στα πρότυπα του gov.gr
- Νέο καθοδηγητικό περιβάλλον δηλώσεων ανάλογα με το είδος και τον τύπο της απασχόλησης
- Δυνατότητα διαλειτουργικότητας με συστήματα διαχείρισης προσωπικού και μισθοδοσίας για το σύνολο των διαδικασιών.
Η είσοδος στο νέο σύστημα
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να εισέρχονται στο δοκιμαστικό περιβάλλον του νέου συστήματος στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://trialv2eservices.yeka.gr/ κάνοντας χρήση των υφιστάμενων κωδικών με τους οποίους εισέρχονται και σήμερα στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ Ι».
Υπογραμμίζεται ότι, για τη διευκόλυνση των χρηστών έχουν αναρτηθεί στο δοκιμαστικό περιβάλλον του νέου συστήματος τρεις επικαιροποιημένοι οδηγοί:
- Συνοπτικός Οδηγός Εκπλήρωσης Υποχρεώσεων
- Οδηγός Εφαρμογής Δοκιμαστικού Περιβάλλοντος
- Οδηγός Χρήσης Διαλειτουργικοτήτων


