17.6 C
Athens
May 4, 2024
Image default
ECONOMY

Μπαράζ ελέγχων για τις μεταβιβάσεις ακινήτων – Ανοίγουν τραπεζικοί λογαριασμοί, ξεσκονίζεται το προφίλ αγοραστών, πωλητών

Ο «πόλεμος» που έχει ξεκινήσει ο ελεγκτικός μηχανισμός της ΑΑΔΕ στην αγορά ακινήτων, μετά την πλήρη κατάργηση των μετρητών, αλλά και την υποχρέωση όλες οι κινήσεις να γίνονται από συμβολαιογράφους και πελάτες μόνο ηλεκτρονικά μέσω του myProperty, εντείνεται κατά τη διάρκεια του 2024 και θα περιλαμβάνει πλέον «ακτινογραφία» του «πόθεν έσχες» αγοραστών και πωλητών, άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών, αλλά και «ξεσκόνισμα» του οικονομικού προφίλ των υπόχρεων.

Ο διοικητής μάλιστα της ΑΑΔΕ έδωσε χθες, με απόφασή του (υπ’ αριθμ. Α.1039.20.3.2024), στον ελεγκτικό μηχανισμό να προχωρήσει, πέρα από τους πάνω από 75.500 ελέγχους φέτος, σε ακόμη 2.500 ελέγχους για τη διαπίστωση της ορθής εκπλήρωσης των υποχρεώσεων στη φορολογία μεταβίβασης ακινήτων, κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο μικροσκόπιο των ελεγκτών βρίσκονται ήδη πάνω από 40.000 υποθέσεις μεταβίβασης ακινήτων που έγιναν μετά τον Μάρτιο του 2021, ημερομηνία έναρξης λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας myProperty και η εξόφληση του τιμήματος έγινε εξ ολοκλήρου με μετρητά. Οι έλεγχοι θα ξεκινήσουν από τα συμβόλαια μεγάλης αξίας, με τους ελεγκτές να «ξεσκονίζουν» όχι μόνο τους αγοραστές, αλλά και τους πωλητές, για να εντοπιστούν περιπτώσεις εικονικών μεταβιβάσεων ακινήτων.

Στην περίπτωση που η εφορία υποψιαστεί «ύποπτες» κινήσεις μετρητών ή παράνομες δραστηριότητες, τότε θα προχωρήσει στο άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών. Έξτρα φόρος Στην περίπτωση που προκύψει ότι το τίμημα για την αγορά δεν δικαιολογείται από τα δηλωθέντα εισοδήματα, οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι θα κληθούν να δώσουν εξηγήσεις και όσοι δεν μπορέσουν να δικαιολογήσουν τα χρήματα θα υποχρεωθούν να πληρώσουν έξτρα φόρο με συντελεστή 33% επί του «ακάλυπτου» ποσού, ενώ οι υποθέσεις αυτές θα αποσταλούν για περαιτέρω έλεγχο στην Αρχή ξεπλύματος μαύρου χρήματος.

Με βάση τις οδηγίες της ΑΑΔΕ, οι υποθέσεις που ελέγχονται κατά προτεραιότητα, επιλέγονται με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου χρησιμοποιώντας δεδομένα που είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά, καθώς και στοιχεία από εσωτερικές και εξωτερικές πηγές πληροφόρησης που είναι διαθέσιμα στην ΑΑΔΕ. Οι αξιολογημένες προτεραιοποιημένες προς έλεγχο υποθέσεις κατατάσσονται, ανά ελεγκτική υπηρεσία, ενώ για το σύνολο των ΕΛΚΕ Αττικής και αντίστοιχα για το σύνολο των ΕΛΚΕ Θεσσαλονίκης ανά υποδιεύθυνση, σε φθίνουσα σειρά ταξινόμησης με βάση την τελική μοριοδότησή τους, κατά κατηγορία, βάσει αυτοματοποιημένου μοντέλου αντικειμενικής αξιολόγησης υποθέσεων, κατόπιν εφαρμογής κριτηρίων ανάλυσης κινδύνων, τα οποία δεν δημοσιοποιούνται.

Έλεγχοι κατά προτεραιότητα

Από το σύνολο των υποθέσεων εκάστης ελεγκτικής υπηρεσίας ελέγχονται κατά προτεραιότητα οι υποθέσεις που συγκεντρώνουν την υψηλότερη μοριοδότηση και εκπληρώνουν τους επιμέρους τιθέμενους στόχους, ακολουθώντας φθίνουσα σειρά ταξινόμησης μέχρι την επίτευξη της ετήσιας στοχοθεσίας εκάστης ελεγκτικής υπηρεσίας βάσει του Επιχειρησιακού Σχεδίου έτους 2024, ως προς τον αριθμό των υποθέσεων που πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι 31/12/2024.

Οι προϊστάμενοι των ελεγκτικών υπηρεσιών, πλην των ΥΕΔΔΕ, βάσει του Επιχειρησιακού Σχεδίου έτους 2024: Εφόσον από τα στοιχεία ή τις πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους και σε συνδυασμό με τις ισχύουσες διατάξεις κρίνουν ότι συντρέχει βάσιμος λόγος ελέγχου κατά προτεραιότητα υποθέσεων μη προτεραιοποιημένων υποχρεούνται, το αργότερο εντός 15 ημερών από την ανάρτηση των προτεραιοποιημένων υποθέσεων της υπηρεσίας τους, να εισάγουν την προκρινόμενη υπόθεση σε αντικατάσταση της προτεραιοποιημένης, σε σειρά κατάταξης ανάλογα με τη σημαντικότητά της, συνεκτιμώντας τη σοβαρότητα των υποθέσεων που ανακατατάσσονται.

Οι υποθέσεις που εισάγονται από τους  προϊσταμένους των ελεγκτικών υπηρεσιών δεν δύνανται να υπερβαίνουν το 3% των προτεραιοποιημένων κατά κατηγορία υποθέσεων. Ακόμη, για τις υποθέσεις ελέγχων που περιλαμβάνουν τη χρήση 2013 και τα φορολογικά έτη 2014, 2015, 2016 και 2017 εκδίδονται πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και επιβολής προστίμων, ενώ σε περίπτωση κάλυψης των στόχων του Επιχειρησιακού Σχεδίου έτους 2024 διενεργούνται έλεγχοι υποθέσεων επιπλέον των στόχων αξιοποιώντας και τις λοιπές αξιολογημένες – μη προτεραιοποιημένες προς έλεγχο υποθέσεις σύμφωνα με τη φθίνουσα σειρά ταξινόμησης.

Άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών

Με βάση την απόφαση της ΑΑΔΕ, οι Υπηρεσίες Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων (ΥΕΔΔΕ) θα πρέπει να πραγματοποιήσουν φέτος τουλάχιστον 16.600 στοχευμένους μερικούς επιτόπιους ελέγχους, καθώς και τουλάχιστον 885 ελέγχους – έρευνες φοροδιαφυγής. Ειδικότερα, οι υποθέσεις ελέγχων ερευνών φοροδιαφυγής των ΥΕΔΔΕ εξειδικεύονται στους κατωτέρω στόχους:

i) Διενέργεια τουλάχιστον 470 υποθέσεων ερευνών φοροδιαφυγής που σχετίζονται με ανοίγματα τραπεζικών λογαριασμών, επεξεργασίες κατασχεμένων στοιχείων και αρχείων, κυκλώματα έκδοσης και λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων, επεξεργασίες ψηφιακών αρχείων κ.λπ.

ii) Διενέργεια τουλάχιστον 105 υποθέσεων ερευνών αξιοποίησης νέων πληροφοριών και δεδομένων.

iii) Διενέργεια τουλάχιστον 155 υποθέσεων ειδικών ερευνών στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, των πλατφορμών παραγγελιοληψίας, των πλατφορμών διαμεσολάβησης στην παροχή υπηρεσιών διαμονής και εν γένει του ηλεκτρονικού επιχειρείν.

iv) Διενέργεια τουλάχιστον 155 υποθέσεων έρευνας, οι οποίες αφορούν απάτη στον ΦΠΑ ενδοκοινοτικών συναλλαγών.

Οι προς υλοποίηση υποθέσεις προέρχονται από τις καταγεγραμμένες εκκρεμείς υποθέσεις των ΥΕΔΔΕ κατά την 31η Οκτωβρίου 2023. Οι υποθέσεις αυτές κατατάσσονται ανά εκάστη ΥΕΔΔΕ σε φθίνουσα σειρά ταξινόμησης, σύμφωνα με τελική μοριοδότηση που λαμβάνουν, βάσει αυτοματοποιημένου μοντέλου αντικειμενικής αξιολόγησης.

Ελέγχονται κατά προτεραιότητα εκείνες που συγκεντρώνουν την υψηλότερη μοριοδότηση, ακολουθώντας τη φθίνουσα σειρά ταξινόμησης, μέχρι την επίτευξη της τεθείσας σε εκάστη από αυτές ετήσιας στοχοθεσίας.

Οι προϊστάμενοι των ΥΕΔΔΕ, εφόσον από στοιχεία ή πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους και σε συνδυασμό με τις ισχύουσες διατάξεις κρίνουν ότι συντρέχει βάσιμος λόγος ελέγχου υποθέσεων που δεν βρίσκονται σε υλοποιήσιμη σειρά κατάταξης, ανακατατάσσουν τις προκρινόμενες υποθέσεις ανάλογα με τη σημαντικότητά τους, συνεκτιμώντας τη σοβαρότητα των υποθέσεων που ανακατατάσσονται.

Μεταβολή στη σειρά κατάταξης των υποθέσεων του αρχικού πίνακα θα πρέπει να αιτιολογηθεί επαρκώς και να γνωστοποιηθεί στη Διεύθυνση Προγραμματισμού και Αξιολόγησης Ελέγχων και Ερευνών (ΔΙΠΑΕΕ) εντός 30 ημερών από την ημερομηνία παραλαβής του. Περαιτέρω ανακατατάξεις υποθέσεων κατά τη διάρκεια του έτους θα πρέπει να αιτιολογηθούν επαρκώς και να γνωστοποιηθούν στη ΔΙΠΑΕΕ εντός 30 ημερών από την ημερομηνία λήξης του έτους

Related posts

«Βόμβα» Μοσκοβισί: Μη ρεαλιστικές οι δεσμεύσεις για πλεονάσματα ως το 2060

banks

Ξανά κάτω από το 3,8% η απόδοση του ελληνικού 10ετούς

banks

ΑΑΔΕ: Παρατάση καταβολής οφειλών λόγω της ειδικής διατραπεζικής αργίας

banks

ΟΟΣΑ: Ποιες μεταρρυθμίσεις χρειάζεται η Ελλάδα μετά την πανδημία

banks

Ελληνική οικονομία: Θα φέρει το 2023 την επενδυτική βαθμίδα; Ο δεκάλογος των προτεραιοτήτων

banks

Κτηνοτρόφοι: Επενδύουν σε ρομποτικά συστήματα για τον εκσυγχρονισμό των μονάδων τους

banks