Με ισχυρό ρυθμό διευρύνονται οι μειώσεις των τιμών αυτοκινήτων στην Κίνα, εν μέσω σφοδρού πολέμου ανταγωνισμού στη μεγαλύτερη αγορά ιδωτικών οχημάτων του πλανήτη.
Ειδικότερα, όπως μεταδίδει το Bloomberg βάσει στοιχείων του China Auto Market, στο πρώτο τρίμηνο του 2023 συνολικά 649 μοντέλα αυτοκινήτων – το 20% του συνόλου στην αγοράς της Κίνας – είδαν τις τιμές τους να πέφτουν κατά περισσότερο από 1.500 δολάρια (10.000 γουάν).
Ενδεικτικό είναι ότι τον Φεβρουάριο το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 12% του συνόλου των αυτοκινήτων, ενώ την ίδια περίοδο πέρυσι μόλις στο 6% (σημειώνεται ότι το China Auto Market συλλέγει δεδομένα για περισσότερα από 3.000 μοντέλα κάθε μήνα).
Με τον ανταγωνισμό να εντείνεται, τόσο εγχώριες όσο και διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες μειώνουν επιθετικά τις τιμές τους. Όπως σημειώνει το Bloomberg, ορισμένες εταιρείες ξεκίνησαν γρήγορα από μόνες τους τις μειώσεις καθώς έβλεπαν τι συνέβαινε γύρω τους, ενώ άλλες αξιοποίησαν τα κίνητρα από τις τοπικές κυβερνήσεις στα πλαίσια των ευρύτερων πακέτων τόνωσης της οικονομίας.
Για παράδειγμα, τον Μάρτιο οι κρατικές επιχορηγήσεις στην επαρχία Χουμπέι σε συνδυασμό με τις εκπτώσεις της κρατικής Dongfeng Motor, οδήγησαν σε μείωση κατά περισσότερο του 40% στην τιμή του Citroen C6.
Η τάση φαίνεται να ξεκίνησε από την Tesla, η οποία μείωσε τις τιμές των μοντέλων της που κατασκευάζονται στην Κίνα έως και 14% στις αρχές του 2023.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το μοντέλο bZ4X της Toyota (ηλεκτρικό SUV) έχει καταγράψει τη μεγαλύτερη μείωση τιμής εντός του 2023 κατά 30% – στα 20.270 δολάρια από τα 29.057 τον Δεκέμβριο (139.800 γουάν από 199.800).
Οι Γερμανοί κατασκευαστές πολυτελείας Audi και BMW προσφέρουν επίσης γενναιόδωρες εκπτώσεις, ιδιαίτερα στα ηλεκτρικά τους μοντέλα.
Από την πλευρά της ωστόσο, η Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων της Κίνας, ζήτησε να τερματιστεί ο πόλεμος τιμών, υποστηρίζοντας ότι δεν αποτελεί μακροπρόθεσμη λύση απέναντι στην επιβράδυνση των πωλήσεων και τη συσσώρευση στοκ.
Προέτρεψε μάλιστα να υπάρξει “επιστροφή σε κανονική λειτουργία” για να διασφαλιστεί η υγιής ανάπτυξη της αγοράς αυτοκινήτων.
Αυτό που είναι ανησυχητικό, σχολιάζει το Bloomberg, είναι ότι παραμένει ασαφές εάν ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους σε μειώσεις τιμών για να τονώσουν τις πωλήσεις του, στην πραγματικότητα έχουν σχέδιο εξόδου. Με το πρακτορείο να διερωτάται αν είναι απλώς ένας αγώνας δρόμου προς τα πίσω, αφήνοντας τα πτωχευμένα “κουφάρια” να συσσωρευτούν.
Υπάρχουν ανησυχίες επίσης ότι οι πελάτες μπορεί να αντιδράσουν σε μία επιστροφή σε κανονική τιμολόγηση, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς.
Καταλήγοντας, το Bloomberg επισημαίνει ότι κάποια ενοποίηση στη στενή αγορά αυτοκινήτων της Κίνας είναι αναπόφευκτη και πιθανώς θετική εξέλιξη, αλλά οι μειώσεις των τιμών γίνονται με ρυθμό που δεν είναι καλός για κανέναν, ανεξάρτητα από το πόσο χαρούμενους κάνει τους αγοραστές σήμερα.