Σε πολυεργαλείο διενέργειας ηλεκτρονικών διασταυρώσεων και διευκόλυνσης φορολογικών ελέγχων για τον εντοπισμό περιπτώσεων απόκρυψης φορολογητέων εσόδων και εισοδημάτων από επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες αναμένεται να εξελιχθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα myData, την οποία διαχειρίζεται η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Τα δεδομένα για τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρηματιών και των ελευθέρων επαγγελματιών, τα οποία προκύπτουν από τα φορολογικά στοιχεία που αναρτούν οι ίδιοι οι φορολογούμενοι στην πλατφόρμα myData, θα διασταυρωθούν με πληροφορίες τόσο από πηγές άμεσα διαθέσιμες στις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ όσο και από άλλες εξωτερικές πηγές από τις οποίες μπορεί να προκύψει έμμεσα το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων πολλών επιχειρήσεων και επαγγελματιών. Σε κάθε περίπτωση, στόχος των διασταυρώσεων θα είναι να διαπιστωθεί εάν έχουν αποκρυβεί φορολογητέα ακαθάριστα έσοδα και εισοδήματα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πηγές που θα αξιοποιηθούν από τις φοροελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για την άντληση των προς διασταύρωση πληροφοριών με τα δεδομένα της πλατφόρμας myData είναι:

  1. Τα δεδομένα των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και των δηλώσεων ΦΠΑ των επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών για τα έτη 2021 και 2022. Κατά τα φορολογικά έτη 2021 και 2022, η παράλληλη λειτουργία της πλατφόρμας myData δεν είχε ως συνέπεια την προσυμπλήρωση των εντύπων Ε1 των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και των εντύπων των δηλώσεων ΦΠΑ με δεδομένα από την πλατφόρμα αυτή. Με εξαίρεση το έντυπο Ε3, οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες μπορούσαν να δηλώνουν τα ποσά των ακαθαρίστων εσόδων και των δαπανών τους χωρίς καμία καθοδήγηση- υπόδειξη από προσυμπληρωμένα τροποποιήσιμα ποσά προερχόμενα από την πλατφόρμα myData. Σύμφωνα με προγραμματισμένη δράση που περιλαμβάνεται στο επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ για το 2023, εντός των προσεχών εβδομάδων και μηνών θα διενεργηθεί μια πρώτη πιλοτική αξιοποίηση των δεδομένων που έχουν αναρτηθεί από τις επιχειρήσεις και τους ελεύθερους επαγγελματίες στην πλατφόρμα myData. Τα δεδομένα αυτά θα διασταυρωθούν με τα αντίστοιχα δεδομένα που έχουν δηλωθεί από τους ίδιους τους φορολογουμένους στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και στις δηλώσεις ΦΠΑ για τα φορολογικά έτη 2021 και 2022. Όσες περιπτώσεις εντοπιστούν με πολύ μεγάλες αποκλίσεις δεδομένων, κυρίως σε ποσά που αφορούν τις δαπάνες που εξέπεσαν από τα ακαθάριστα έσοδα, οι ελεγκτές θα τις παραπέμψουν για περαιτέρω ενέργειες, δημιουργώντας ένα πρώτο δείγμα υποθέσεων επιλέξιμων για φορολογικό έλεγχο.
  2. Οι πλατφόρμες διενέργειας διαδικτυακών συναλλαγών – αγορών (marketplaces). Τα στοιχεία για ένα τεράστιο πλήθος συναλλαγών που διενεργήθηκαν μέσα από ψηφιακές πλατφόρμες διαδικτυακών συναλλαγών – αγορών και συγκεκριμένα για πληρωμές υπηρεσιών που παρασχέθηκαν ή για αγορές αγαθών, όπως π.χ. για πληρωμές μισθωμάτων σε περιπτώσεις ενοικιάσεων κατοικιών ή αυτοκινήτων, πληρωμές εξόδων διαμονής σε ξενοδοχεία, πληρωμές αγορών προϊόντων κ.λπ. θα συγκεντρωθούν από τις φοροελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ προκειμένου να διασταυρωθούν με τα δεδομένα που συμπεριέλαβαν στην πλατφόρμα myData και στις φορολογικές τους δηλώσεις οι επιχειρήσεις που διενήργησαν όλες αυτές τις συναλλαγές. Βάσει μιας νέας κοινοτικής οδηγίας, η οποία θα ενσωματωθεί σύντομα και στην ελληνική φορολογική νομοθεσία, όλες οι πλατφόρμες διενέργειας διαδικτυακών αγορών θα υποχρεωθούν να αποστείλουν σύντομα στην ΑΑΔΕ όλα τα στοιχεία για τις συναλλαγές που πραγματοποίησαν μέσω αυτών επιχειρήσεις με ελληνικά ΑΦΜ. Έτσι, τα έσοδα των επιχειρήσεων από τις υπηρεσίες που παρείχαν ή από τις πωλήσεις προϊόντων που πραγματοποίησαν μέσω των διαδικτυακών αυτών πλατφορμών θα γίνουν γνωστά στις υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, για να μπορούν, στη συνέχεια, να τα διασταυρώσουν με τα δεδομένα της πλατφόρμας myData και των φορολογικών δηλώσεων και να διαπιστώσουν, σε κάθε περίπτωση, εάν το σύνολο των εισπραχθέντων εσόδων από τις ηλεκτρονικές αυτές πωλήσεις έχει δηλωθεί. Ειδικότερα, με τη νέα διάταξη θα προβλέπεται ότι οι ψηφιακές πλατφόρμες διαδικτυακών αγορών οφείλουν να διαβιβάζουν τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο – επωνυμία, ΑΦΜ, διεύθυνση, αριθμός τραπεζικού λογαριασμού κ.ά.) του πωλητή, το ύψος του εισοδήματος που απέκτησε ο πωλητής, τις προμήθειες που κατέβαλε κ.ά. στη φορολογική αρχή όπου έχει την έδρα του ο πωλητής. Αν πρόκειται για μισθώσεις ακινήτων, θα διαβιβάζονται επιπλέον οι ημέρες που διήρκεσαν αυτές, οι υπηρεσίες που παρασχέθηκαν και η διεύθυνση του ακινήτου. Με βάση τα στοιχεία αυτά θα μπορούν να γίνονται διασταυρώσεις των εισοδημάτων που δήλωσαν οι πωλητές με εκείνα που καταγράφηκαν στις πλατφόρμες.
  3. Οι ψηφιακές πλατφόρμες διανομής έτοιμου φαγητού, για τη διενέργεια ελέγχων σε χιλιάδες επιχειρήσεις εστίασης. Οι φοροελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ είναι ήδη σε θέση να πραγματοποιούν και στοχευμένους ελέγχους σε επιχειρήσεις εστίασης, αξιοποιώντας ειδικό αλγόριθμο και λογισμικό, το οποίο λειτουργεί κατόπιν συνεργασίας τους με τις πλατφόρμες διανομής έτοιμου φαγητού. Οι πλατφόρμες αποστέλλουν στην ΑΑΔΕ στοιχεία για τις παραγγελίες φαγητού τα οποία αξιοποιούνται, δεδομένου ότι διαμορφώνουν -μαζί με τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ- συγκεκριμένες στοχεύσεις επιχειρήσεων, μέσω των κριτηρίων ανάλυσης κινδύνου. Έτσι, ο ελεγκτικός μηχανισμός της ΑΑΔΕ έχει ήδη τη δυνατότητα να επεξεργάζεται με- γάλο όγκο ψηφιακών δεδομένων που παράγουν οι φορολογικοί μηχανισμοί, εντοπίζοντας μη τιμολογηθέντα δελτία παραγγελίας ή μαζικές εκπτώσεις στο τέλος της ημέρας ή αδικαιολόγητα μεγάλο όγκο ακυρωτικών. Ακόμη μπορεί να συσχετίζει τις ληφθείσες παραγγελίες, μέσω των πλατφορμών παραγγελιοληψίας, με την έκδοση των αντίστοιχων αποδείξεων.