16.2 C
Athens
April 28, 2024
Image default
BUSINESS

Τα «ψιλά γράμματα» στην εξαγορά της Κωτσόβολος από τη ΔΕΗ

Ένα μεγάλο ντιλ ανακοίνωσε η ΔΕΗ καθώς αποκτά την Κωτσόβολος μετά από τη συμφωνία που έκλεισε με την Currys η οποία αποτιμά το enterprice value της ελληνικής αλυσίδας στα 200 εκατ. ευρώ.

Η ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι υπέγραψε συμφωνία με την Currys plc για την εξαγορά της Κωτσόβολος έναντι αντιτίμου που αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης €200 εκατ. ευρώ, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο δανεισμός (o οποίος είναι σχεδόν μηδενικός), τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας και εξαιρουμένων των μισθώσεων κατά το IFRS 16.

Σύμφωνα με αναλυτική παρουσίαση της Currys το equity value ανέρχεται σε 268 εκατ. ευρώ μετά τις απαραίτητες προσαρμογές και τους υπολογισμούς για ταμειακά διαθέσιμα, το κεφάλαιο κίνησης και το καθαρό χρέος (net cash position).

Άρα σε όρους αποτίμησης χρηματιστηριακούς, που δεν λαμβάνουν υπόψη τους την κεφαλαιακή διάρθρωση της εταιρείας, η «χρηματιστηριακή» αποτίμηση είναι 268 εκατ. ευρώ. Αυτό δεν αλλάζει το ότι η ΔΕΗ θα πληρώσει 100 εκατ. ευρώ για να αποκτήσει την εταιρεία, χωρίς τα μετρητά της και ότι το enterprice value είναι 200 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, ο αγοραστής δεσμεύεται να καταβάλει επιπλέον ποσό που ισούται με 11.019 ευρώ επί τις ημέρες που θα μεσολαβήσουν από τις 29 Απριλίου 2023 (οπότε και ολοκληρώθηκε η προηγούμενη χρήση της Κωτσόβολος) έως την ημερομηνία ολοκλήρωσης της συμφωνίας.

Ο βρετανικός όμιλος σημειώνει ότι θα εισπράξει καθαρά 179 εκατ. ευρώ μετά την ολοκλήρωση της πώλησης, εφόσον εξαιρεθούν τα έξοδα συναλλαγής.

Κίνηση μετασχηματισμού

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΔΕH, η συμφωνία για εξαγορά της Κωτσόβολος αποτελεί για τη ΔΕH μία στρατηγική κίνηση μετασχηματισμού, σε μία αγορά που αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η εποχή της ενεργειακής μετάβασης και του νέου εξηλεκτρισμού δημιουργεί έναν ολόκληρο νέο κόσμο λύσεων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Με την εξαγορά της Κωτσόβολος η ΔEΗ προχωράει ακόμη γρηγορότερα στον μετασχηματισμό της σε έναν ολοκληρωμένο πάροχο προϊόντων και υπηρεσιών.

Η Κωτσόβολος είναι ένα πολύ δυνατό και αγαπημένο brand στην ελληνική αγορά. Η εταιρεία διαθέτει 95 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, εκ των οποίων τα 27 megastores. Επιπλέον του εκτεταμένου δικτύου φυσικών καταστημάτων, η Κωτσόβολος διαθέτει ένα ολοκληρωμένο, πανελλαδικό δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας με δικές της αποθήκες, ιδιόκτητο στόλο οχημάτων και ένα μεγάλο δίκτυο συνεργατών για εγκαταστάσεις των συσκευών. Διαθέτει ένα πολυκαναλικό (omnichannel) δίκτυο πωλήσεων, που εκτός από τα φυσικά καταστήματα, περιλαμβάνει call center και ένα επιτυχημένο e-shop (kotsovolos.gr).

Για την οικονομική χρήση 1.5.2022 – 29.4.2023, η Κωτσόβολος είχε κύκλο εργασιών €733 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 12% σε σχέση με το 2022, το EBITDA διαμορφώθηκε σε €49 εκατ. (στη βάση του IFRS 16) και ο τραπεζικός δανεισμός ήταν σχεδόν μηδενικός. Τα παραπάνω αποτελέσματα που παράχθηκαν στο πλαίσιο του επιτυχημένου management της Κωτσόβολος δημιουργούν θετικές προσδοκίες για τα μεγέθη της επόμενης οικονομικής χρήσης.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕH, κ. Γεώργιος Στάσσης, δήλωσε: «Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας η ΔΕH θα είναι μία άλλη εταιρεία: Ένας ολοκληρωμένος, πελατοκεντρικός πάροχος προϊόντων και υπηρεσιών σε ψηφιακό και φυσικό επίπεδο. Η εξαγορά της Κωτσόβολος, ως μέρος του επενδυτικού μας πλάνου ύψους €9 δισ., επιταχύνει σημαντικά την υλοποίηση του επιχειρησιακού μας σχεδιασμού, ο οποίος βασίζεται σε τρεις πυλώνες, την πράσινη ανάπτυξη, την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και την πελατοκεντρικότητα».

Η ΔEΗ προτίθεται να χρηματοδοτήσει την εξαγορά μέσω ιδίων κεφαλαίων.

Σημειώνεται ότι η εξαγορά της Κωτσόβολος θα φέρει εξοικονόμηση ποσού περίπου €100 εκατ., το οποίο, σύμφωνα με το επενδυτικό πλάνο, προοριζόταν για τη δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών.

Η ολοκλήρωση της εξαγοράς αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2024 και υπόκειται στις συνήθεις για τέτοιες συναλλαγές εγκρίσεις από αρμόδιες αρχές, περιλαμβανομένης της έγκρισης των μετόχων στη Γενική Συνέλευση της Currys plc καθώς και είτε της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είτε της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού (conditions precedent).

Η PricewaterhouseCoopers Business Solutions S.A. (PwC) ενεργεί ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος και η δικηγορική εταιρεία Β. Βύζας – Γ. Κατρινάκης, ως νομικός σύμβουλος της ΔEΗ στο πλαίσιο της εξαγοράς.

Πηγές ΔΕH: Τα οφέλη από την κίνηση

Στην εποχή του νέου εξηλεκτρισμού η ΔEΗ έχει ανάγκη από καταστήματα, δίκτυο logistics, κέντρα διανομής, συνεργεία εγκαταστατών και επισκευών. Αυτά είναι τα οφέλη που προκύπτουν άμεσα από την εξαγορά της Κωτσόβολος, για τα οποία η ΔEΗ θα χρειαζόταν περισσότερο χρόνο και επενδύσεις, αν τα ανέπτυσσε αυτόνομα.

Αυτό επισημαίνουν πηγές της επιχείρησης σε σχέση με το σκεπτικό της εξαγοράς της Κωτσόβολος που ανακοινώθηκε νωρίτερα. Συγκεκριμένα:

Ανάγκη για καταστήματα

Στη νέα εποχή της ενέργειας η ΔEΗ χρειάζεται να δείξει στους πελάτες της νέες δυνατότητες και λύσεις τόσο με φυσικά όσο και ηλεκτρονικά καταστήματα. Ήδη η ΔEΗ επενδύει στη δημιουργία νέων καταστημάτων. Συνολικά, τα νέα, πλήρως ανασχεδιασμένα καταστήματα της ΔEΗ έχουν φτάσει τα 15. Πρόκειται για χώρους όπου οι πελάτες μπορούν να γνωρίσουν, να καταλάβουν από κοντά τις νέες λύσεις πράσινης ενέργειας, προϊόντα smart living και πολλά άλλα, καθώς και εξειδικευμένοι σύμβουλοι για εξατομικευμένες προτάσεις εξοικονόμησης ενέργειας. My energy coach, myHome4all, e-self metering, GreenPass, Fix it, Smart living, ηλεκτρικά scooter, είναι μόνο μερικές από αυτές. Είναι ενδεικτικό ότι η ΔEΗ εγκαινίασε και τη μέθοδο του franchise για την ανάπτυξη του δικτύου νέων καταστημάτων, δίνοντας την ευκαιρία σε ιδιώτες που θέλουν να αποκτήσουν κατάστημα ΔEΗ μέσω δικαιοχρησίας να γίνουν συνεργάτες της, ξεκινώντας από τα νέα καταστήματα ΔEΗ σε Κηφισιά και Πετρούπολη.

Ανάγκη για logistics και εγκαταστάσεις

Παράλληλα, η νέα εποχή της ενέργειας δημιουργεί και νέες ανάγκες logistics για τη διακίνηση, μεταφορά, παράδοση και εγκατάσταση των λύσεων που κάνουν πραγματικότητα τον νέο εξηλεκτρισμό των σπιτιών και των επιχειρήσεων. Φωτοβολταϊκά, αντλίες θερμότητας, ιδιωτικοί φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λύσεις που η ΔEΗ πωλεί σήμερα και χρειάζονται να διακινηθούν, να παραδοθούν και να εγκατασταθούν στους χώρους των πελατών. Όσο οι ανάγκες αυξάνονται, τόσο πιο σημαντικό είναι να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο και αξιόπιστο δίκτυο logistics.

Παράλληλα, η ΔEΗ μπορεί να επικεντρωθεί και να αναπτύξει άμεσα λύσεις προστιθέμενης αξίας γύρω από τα βασικά προϊόντα της, ενώ έχει και την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί επιπλέον συνέργειες (δίκτυο εγκαταστατών, τηλεφωνικά κέντρα κ.λπ.) για την επίτευξη της καλύτερης εμπειρίας του πελάτη.

Η Κωτσόβολος έχει συνολικά 95 καταστήματα, 92 στην Ελλάδα και 3 στην Κύπρο, συνολικής έκτασης 143.000 τ.μ., με συνολικό αριθμό εργαζομένων άνω των 1.500 ατόμων και online κατάστημα (kotsovolos.gr). Η εταιρεία έχει ένα πλήρως ανεπτυγμένο σύστημα logistics, με κέντρα διανομής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs), τα οποία μπορούν να διακινούν δεκάδες χιλιάδες προϊόντα κάθε μέρα προς τα καταστήματα της Κωτσόβολος. Κάθε χρόνο, η εταιρεία πραγματοποιεί εκατοντάδες χιλιάδες παραδόσεις κατ’ οίκον ενώ κατέχει και ιδιόκτητα οχήματα (φορτηγά και βαν). Επίσης σχεδιάζει την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανομής συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο Πεδίο, σε μια έκταση 120 στρεμμάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοματισμοί τελευταίας τεχνολογίας, υπερσύγχρονοι σταθμοί picking & packing.

Επιπλέον, τον περασμένο χρόνο πραγματοποίησε εκατοντάδες χιλιάδες εγκαταστάσεις και επισκευές μέσω του δικτύου εγκαταστατών. Εκτός από προϊόντα, έχει εξελίξει και μια σειρά υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας που περιλαμβάνουν ασφαλιστικές υπηρεσίες, προϊόντα επέκτασης εγγύησης καθώς και χρηματοδοτικές λύσεις σε συνεργασία με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Σε σχέση με το τίμημα της εξαγοράς επισημαίνεται ότι η ΔEΗ ήδη για την επόμενη πενταετία είχε προγραμματίσει πλάνο επενδύσεων ύψους 100 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών με σκοπό την αυτόνομη ανάπτυξη πώλησης προϊόντων. Κατά συνέπεια, επενδύοντας 100 εκατ. επιπλέον, φέρνει σήμερα το αποτέλεσμα για το οποίο θα χρειαζόταν πολλά χρόνια ώστε να το πετύχει.

Σημειώνεται ότι αντίστοιχες πρακτικές εφαρμόζουν μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η EDF, η αντίστοιχη ΔEΗ της Γαλλίας, που συνεργάζεται με τρίτο συνεργάτη (ονόματι BOXT) για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ., η British Gas που χρειάστηκε μια δεκαετία και μερικές μικρές εξαγορές στο ενδιάμεσο (όπως π.χ. της AlertMe, μιας επιχείρησης λύσεων Smart Home για 100 εκατομμύρια δολάρια το 2015) προκειμένου να εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών για το σπίτι, η SSE, ο 5ος μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, που προσφέρει μέσω της θυγατρικής της SSE Aitricity πληθώρα υπηρεσιών επισκευής και αντικατάστασης ή συμβουλές για ενεργειακή αποδοτικότητα ενός σπιτιού, ενώ στο ηλεκτρονικό της κατάστημα προσφέρει και συσκευές όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμό ήχου, κινητά κ.λπ.

Η ΔEΗ θα ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα για το εννεάμηνο 2023 στις 9.11.2023 και προγραμματίζει την πραγματοποίηση Capital Markets Day στις 23.1.2024 στο Λονδίνο, προκειμένου να παρουσιάσει το επικαιροποιημένο Στρατηγικό της Σχέδιο.

Related posts

Spitogatos: Επενδύει στην IMS και μπαίνει στη διαμεσολάβηση στεγαστικών δανείων

banks

Τα 10 ατού που προβάλει η Noval Property στο δρόμο για το ΧΑ

banks

Επενδύσεις και αυξημένα έσοδα για τη Frezyderm

banks

Μέσω logistics επιχειρεί να αυξήσει το αποτύπωμά της η Skroutz

banks

Κινήσεις για επιστροφή του brand «Hilton» στην Αθήνα

banks

Energean: Ξεκίνησε η παραγωγή αερίου στο κοίτασμα Karish

banks