22.2 C
Athens
May 2, 2024
Image default
ECONOMY

Σταϊκούρας: Πώς προχωρούν τα 10 εμβληματικά έργα σε Θεσσαλονίκη – Βόρεια Ελλάδα

«Επιδίωξή μας είναι να μετατραπεί η Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ολιστικής ανάπτυξης. Μια πόλη περισσότερο φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, με ισχυρό γεωπολιτικό και γεωστρατηγικό αποτύπωμα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την εναρκτήρια ομιλία στο συνέδριο «Prodexpo» στη Θεσσαλονίκη.

Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι η κυβέρνηση υλοποιεί εμβληματικά έργα και παρεμβάσεις όπως το Μετρό Θεσσαλονίκης, το FlyOver, η αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών, οι οδικοί άξονες Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, η ολοκλήρωση των συνδέσεων του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και τον προαστιακό Δυτικής Θεσσαλονίκης, η κατασκευή νέων Δικαστικών Μεγάρων, η ανέγερση 17 σχολικών μονάδων και η ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας, μέσω των νέων διευρωπαϊκών διαδρόμων, με την Κεντρική Ευρώπη.

Σύμφωνα με τον υπουργό, στον πυρήνα της στρατηγικής στόχευσης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι:

  • η αποτελεσματική προώθηση των εν εξελίξει και νέων έργων,
  • η ενίσχυση της ασφάλειας «πράσινων» υποδομών και μεταφορών,
  • η προώθηση της παραγωγικότητας και της αποτελεσματικότητας όλων των δομών του τομέα και
  • η τόνωση της αξιοπιστίας του πολιτικού συστήματος ως προς την έγκαιρη υλοποίηση και την αναγκαία χρηματοδότηση των παρεμβάσεων.

Όλα αυτά, είπε, βρίσκουν πλήρη αποτύπωση στη Θεσσαλονίκη. «Πόλη στην οποία – επί χρόνια – καρκινοβατούσαν εμβληματικά έργα υποδομών, υπολειτουργούσαν δημόσιες συγκοινωνίες και υφίστατο εύλογη καχυποψία της τοπικής κοινωνίας.

Σήμερα προσπαθούμε, με σχέδιο, επιμονή και μεθοδικότητα, γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές, να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις και να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των πολιτών», σημείωσε.

Ενδεικτικά, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε σε 10 βασικά έργα:

1. Το Μετρό Θεσσαλονίκης: Παραδίδεται το Νοέμβριο του 2024. Πρόκειται για ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό στην Ευρώπη, αφού διαθέτει τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας. Σε όλο το μήκος της γραμμής διεξάγονται δοκιμαστικά δρομολόγια. Επιπλέον, οι εργασίες κατασκευής της επέκτασης προς την Καλαμαριά αναμένεται να ολοκληρωθούν σε διάστημα περίπου 6 – 8 μηνών μετά την παράδοση της βασικής γραμμής.

Επίσης, το επόμενο χρονικό διάστημα θα είναι έτοιμες οι μελέτες προκειμένου να προχωρήσουν οι δημοπρατήσεις των επεκτάσεων προς τις περιοχές του Ευόσμου και του Κορδελιού.

Προσεχώς, αναμένεται να ανακοινωθεί και το αναλυτικό πρόγραμμα, καθώς και η τελική χάραξη και θέση των σταθμών των επεκτάσεων,  συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης προς Τούμπα και Χαριλάου.

Προτεραιότητα αποτελεί το πλέον αναπτυσσόμενο βορειοδυτικό τμήμα, που έχει και τη μεγαλύτερη ανάγκη σύνδεσης με το έργο.

2. Το Fly Over: Ένα έργο «χρήσιμο και αναγκαίο για την πόλη, όπως αναγνωρίζεται σχεδόν από το σύνολο των φορέων της».

Και αυτό καθώς, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, από τη νέα περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης θα μπορούν να διέρχονται 10.000 οχήματα την ώρα, όταν σήμερα διέρχονται 5.000 οχήματα, ενώ, παράλληλα, αυξάνεται το επίπεδο οδικής ασφάλειας και μειώνεται το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Οι συμβατικές υποχρεώσεις έχουν ξεκινήσει από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης έργου, και αφορούν περίοδο 30 ετών. Η παράδοση του έργου τοποθετείται για τις 14 Μαΐου 2027.

3. Οδικός άξονας Θεσσαλονίκης – Έδεσσας: Το έργο αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα συνολικού μήκους 80 χλμ.

Η διάρκεια της ΣΔΙΤ θα είναι 3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη λειτουργία και συντήρηση.

Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο τέλος του 2024 – αρχές 2025.

4. Κάθετος άξονας Δράμα – Αμφίπολη: Η διάρκεια της ΣΔΙΤ θα είναι 3 έτη κατασκευαστική περίοδος και 27 έτη λειτουργία και συντήρηση.

Η έγκριση των τευχών του ανταγωνιστικού διαλόγου ολοκληρώθηκε τον προηγούμενο μήνα.

Προσωρινός ανάδοχος αναμένεται να αναδειχθεί στο 1ο τρίμηνο του 2025.

5. Ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ: Το έργο, που εκκρεμεί από το 2000, θα αυξήσει σημαντικά, σύμφωνα με τον υπουργό, τις δυνατότητες συνδυασμένων μεταφορών αλλά και τη συνολική ανταγωνιστικότητα του λιμένα Θεσσαλονίκης.

Έχει υλοποιηθεί περίπου το 40% του έργου, και εκτιμάται ότι, στο σύνολό του, θα ολοκληρωθεί το 2025.

6. Cluster Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας: Το έργο ΣΔΙΤ περιλαμβάνει την κατασκευή των νέων δικαστικών μεγάρων Σερρών, Έδεσσας, Κιλκίς και την ανακατασκευή του δικαστικού μεγάρου Θεσσαλονίκης.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μεριμνά για τις απαραίτητες ενέργειες ωρίμανσης, σχετικές με τα οικόπεδα στα οποία πρόκειται να ανεγερθούν τα δικαστικά μέγαρα, σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης.

7.  Υλοποίηση 17 σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (16 στη Θεσσαλονίκη) με ΣΔΙΤ: Η ΚΤΥΠ μεριμνά για την επίλυση των ζητημάτων στο οικοπέδου του δήμου Νεάπολης Συκεών.

8. Σύνδεση 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης και προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης: Είναι σε εξέλιξη η β΄ φάση του διαγωνισμού, δηλαδή ο ανταγωνιστικός διάλογος.

9. Ενίσχυση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας, μέσω των νέων διευρωπαϊκών διαδρόμων, με την Κεντρική Ευρώπη: Όπως εξήγησε ο υπουργός, «πρόκειται για πρόνοιες που ενσωματώνονται στον υπό αναθεώρηση κανονισμό για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), όπου ο σιδηρόδρομος κατέχει δεσπόζουσα θέση.

Το αναθεωρημένο δίκτυο μεταφορών θα συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς και στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και θα προάγει την αποδοτικότητα, τη διατροπικότητα, τη διαλειτουργικότητα και την ανθεκτικότητα των υποδομών μεταφορών.

Σε επίπεδο Διαδρόμων, που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του δικτύου μεταφορών, η βασική αλλαγή για την Ελλάδα είναι η κατάργηση του Orient – East Med Corridor (OEM), ο οποίος με τον Κανονισμό του 2013 αποτελεί τον μοναδικό διάδρομο που συνδέει τη χώρα με την Κεντρική Ευρώπη, και η είσοδος δύο νέων, με διαφορετική αρχιτεκτονική από αυτή του ΟΕΜ.

Πρόκειται για:

  • Τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών Δυτικών Βαλκανίων – Ανατολικής Μεσογείου, που συνδέει την Ελλάδα με Αυστρία, Σερβία, Σλοβενία, Κροατία, Βόρεια Μακεδονία, Ουγγαρία.
  • Και τον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Βαλτικής – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου, μετεξέλιξη του υφιστάμενου Ανατολής/Ανατολικής Μεσογείου, που συνδέει την Ελλάδα με Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Σλοβακία, Πολωνία, κ.λπ..

Η προστιθέμενη αξία της οικοδόμησης ενός δικτύου, με κοινά τεχνικά πρότυπα, στη βάση της οικονομικής στήριξης από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την Ελλάδα, με την τρέχουσα αναθεώρηση ενισχύεται από τους εξής παράγοντες και πρωτοβουλίες:

α) Την περαιτέρω προώθηση της συνδεσιμότητας και τον συντονισμό δυνάμεων για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτός συνήθους βεληνεκούς, όπως αυτές της Βαλτικής, καθώς και με άλλες χώρες, όπως είναι η Σερβία.

Η Θεσσαλονίκη συνδέεται με Σκόπια, Βελιγράδι και Βουδαπέστη.

β) Την προώθηση της κάθετης δικτύωσης της χώρας και την τριμερή συνεργασία με Βουλγαρία και Ρουμανία, ώστε τα δίκτυά τους να αναπτυχθούν και να τροφοδοτήσουν το ελληνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο και τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας.

Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Αλεξανδρούπολη συνδέονται με Βάρνα, Ρούσσε, Μπουργκάς, Κωστάντζα.

γ) Η χώρα καθίσταται συνομιλητής στην αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών για την εξαγωγή Ουκρανικών σιτηρών.

Με τις υφιστάμενες δυνατότητες δικτύων και λιμανιών, ιδιαίτερα της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, διαμορφώνεται η βραχυπρόθεσμη προοπτική νέας Λωρίδας Αλληλεγγύης, με τη συμμετοχή της Ελλάδας.

δ) Την προσπάθεια σύνδεσης της Ινδίας με την Ευρώπη μέσω του εναλλακτικού οικονομικού διαδρόμου IMEC (Ινδία – Μέση Ανατολή – Ευρώπη) που έχει εξαγγείλει η Ινδία, αξιοποιώντας τους ελληνικούς λιμένες.

10. Αστικές συγκοινωνίες: Δρομολογείται η ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση του ΟΑΣΘ, με λεωφορεία και προσωπικό.

Συγκεκριμένα:

α) Ο στόλος των λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη θα ενισχυθεί με την προσθήκη 110 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων το 2ο τρίμηνο του 2024. Το χρονοδιάγραμμα τηρείται. Ενδεικτικά, υπεγράφη, την προηγούμενη εβδομάδα, η σύμβαση για τη δημιουργία σταθμών φόρτισης.

β) Προχωρά ο διαγωνισμός για ανάθεση λεωφορειακών γραμμών (όχημα, οδηγός και συντήρηση) σε 250 λεωφορεία, 10 ετών ή νεότερα, για τα επόμενα 10+1 έτη στη Θεσσαλονίκη.

γ) Προχωρά η φάση σχεδιασμού του 2ου διαγωνισμού προμήθειας 750 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων περίπου 225 λεωφορεία αναλογούν στη Θεσσαλονίκη.

δ) Ολοκληρώθηκε, μέσω διαγωνισμού ΑΣΕΠ, η ενίσχυση του ΟΑΣΘ με 150 νέους συμβασιούχους οδηγούς.

Σε συνεννόηση με το υπουργείο Εσωτερικών, διερευνάται η δυνατότητα επέκτασης του χρόνου σύμβασης των νέων συμβασιούχων οδηγών και η δυνατότητα απασχόλησης επιπλέον περίπου 40 οδηγών, έως το τέλος του 2024.

Δηλαδή μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, που προσδιορίζεται για τον εφετινό Νοέμβριο.

Το αποτέλεσμα των μέχρι σήμερα ενεργειών είναι ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης να έχει αυξηθεί σημαντικά.

Συγκεκριμένα, από 245 λεωφορεία του ΟΑΣΘ τον περασμένο Δεκέμβριο, σήμερα ξεπερνά ενίοτε και τα 300 λεωφορεία.

«Αυτές είναι 10 εμβληματικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης στη Βόρεια Ελλάδα. Επιδίωξή μας είναι να μετατραπεί η Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ολιστικής ανάπτυξης. Σε μια πόλη περισσότερο φιλική για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, με ισχυρό γεωπολιτικό και γεω-στρατηγικό αποτύπωμα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη», κατέληξε ο Χρήστος Σταϊκούρας.

Related posts

ΗΠΑ: Προ των πυλών η επιβολή δασμών στις εισαγωγές συγκολλημένων σωλήνων από Ελλάδα

banks

Γ. Πιτσιλής: 5.000 laptops και tablets στην μάχη των e-ελέγχων

banks

ΤτΕ: Πώς διαμορφώθηκαν τα τραπεζικά επιτόκια καταθέσεων και δανείων το Σεπτέμβριο

banks

ΕΦΚΑ – ΔΥΠΑ: Οι πληρωμές έως τις 19 Ιανουαρίου

banks

Κ. Μητσοτάκης για πυρκαγιές: Συντριπτικά μικρότερες οι απώλειες σε σχέση με πέρυσι

banks

Κορωνοϊός- Μέτρα στήριξης: Η τροπολογία του ΥΠΟΙΚ για ρυθμίσεις, δάνεια, ΓΕΦΥΡΑ

banks