22.2 C
Athens
May 2, 2024
Image default
ECONOMY

Κόντρα για τον «έλεγχο» της ακρίβειας

«Η εποχή των φθηνών τροφίμων έχει παρέλθει» υποστηρίζουν τα στελέχη της βιομηχανίας, ενώ για το «καρτελάκι» μειωμένης τιμής τουλάχιστον 5% εκφράζουν την εκτίμηση ότι θα είναι μονάχα επικοινωνιακό.

Αναλυτικότερα, μιλώντας σε δημοσιογράφους ο Ιωάννης Γιώτης, στο περιθώριο χθεσινής εκδήλωσης για την παρουσίαση της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «είναι η χειρότερη περίοδος που ζω στη βιομηχανία».

Όπως εξήγησε ο επικεφαλής του ομίλου Γιώτης και πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, «η βιομηχανία “αγκομαχά”, η κατανάλωση υποχωρεί, οι τιμές στις πρώτες ύλες διαφοροποιούνται ανά πάσα στιγμή. Το κόστος ενέργειας είναι διπλάσιο και ξανανεβαίνει, το κόστος μεταφορών επίσης, το κόστος δανεισμού αυξάνεται, ενώ οι εξαγωγές είναι διαχρονικά πολύ δύσκολη διαδικασία. Παράλληλα, σε ευρωπαϊκό επίπεδο πλέον, οι παραγωγοί και η βιομηχανία θα κληθούν να καταβάλουν το carbon tax, ενώ υπάρχει αναπροσαρμογή και στο packaging. Η εποχή των φθηνών προϊόντων τροφίμων έχει παρέλθει. Η βιομηχανία δεν το θέλει αυτό. Η βιομηχανία θέλει να στηρίξει τους καταναλωτές, γιατί οι καταναλωτές στηρίζουν τη βιομηχανία. Η περιουσία μας είναι ο καταναλωτής. Είναι η πιο δύσκολη περίοδος για τη βιομηχανία».

Ο ίδιος εκτιμά ότι σε αυτές τις περιόδους είναι βασικό να υπάρξει συνασπισμός στις επιχειρήσεις του κλάδου, ενώ ερωτηθείς για το προτεινόμενο μέτρο που αφορά τη μείωση τουλάχιστον 5% των τιμών για τουλάχιστον έξι μήνες σημείωσε ότι «όποιοι μπορούν να το κάνουν, να το κάνουν».

Αντίστοιχα o πρόεδρος της Πρωτοβουλίας ΕλλαΔικα μας, μέλος Δ.Σ. & επικεφαλής Διεύθυνσης Marketing και Εξαγωγών της Agrino, Άγις Πιστιόλας, δήλωσε ότι «οι τιμές των συντελεστών παραγωγής είναι σταθερά ψηλά». Σημείωσε ότι υπάρχει δυσκολία στην εφαρμογή του μέτρου της μειωμένης τιμής για ένα εξάμηνο, καθώς «υπάρχουν υφιστάμενες συνεργασίες με τη λιανική οι οποίες είναι δομημένες με συγκεκριμένες παραμέτρους για τις προωθητικές ενέργειες. Δεν μπορούν εύκολα να παρακαμφθούν αυτές οι συνεργασίες».

Σκεπτικισμός

Και από πλευράς αλυσίδων, όμως, εκφράζεται σκεπτικισμός για το μέτρο με το «καρτελάκι», καθώς όπως επεσήμανε ο επικεφαλής του ομίλου της Μετρό, Αριστοτέλης Παντελιάδης, «είναι δύσκολο γιατί είναι ευμετάβλητες οι συνθήκες και δεν μπορούν να δεσμευτούν οι παραγωγοί για τόσο μεγάλο διάστημα. Και για την περίπτωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ισχύει αυτό γιατί ούτε οι δικοί μας παραγωγοί μπορούν να δεσμευτούν για τόσο μεγάλο διάστημα».

Σημειώνεται ότι κατά μέσο όρο οι προωθητικές ενέργειες που κάνει η βιομηχανία τροφίμων αφορούν σε μια περίοδο 7-15 ημερών, ωστόσο τα αποθέματα σε προσφορά στο ράφι μπορεί να διατηρηθούν έως και ένα μήνα. Το να μείνει κλειδωμένη η τιμή αγοράς σε τόσο αβέβαιες περιόδους για μεγάλη μερίδα της αγοράς θεωρείται αδύνατο. Ακόμα και να έχει προμηθευτεί κάποιος τις βασικές ποσότητες πρώτης ύλης, υπάρχει και η παράμετρος του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους που δεν μπορεί να προβλεφθεί η εξέλιξή τους. Από πλευράς ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης, πάντως, εκφράζεται η πεποίθηση ότι η βιομηχανία θα ανταποκριθεί στην πρόσκληση για μείωση της τιμής των προϊόντων τουλάχιστον κατά 5% και για διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών.

Όπως εξήγησε ο Λάμπρος Παπακοσμάς, σύμβουλος διοίκησης σε θέματα στρατηγικού σχεδιασμού και ανάπτυξης του ομίλου Σκλαβενίτης, «η λογική πίσω από αυτό το μέτρο για τη βιομηχανία είναι να βγάλει από το υφιστάμενο προωθητικό της πλάνο ένα ποσό, να προχωρήσει σε μείωση 5% και να κερδίσει τη σηματοδότηση. Εξαρτάται λοιπόν το πώς θα το αντιμετωπίσουν οι προμηθευτές. Το κύριο ερώτημα για τους προμηθευτές είναι εάν θα θεωρήσουν αυτήν τη σηματοδότηση στο ράφι ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ή όχι. Εάν το προσεγγίσουν ως πλεονέκτημα κάποιοι θα κοιτάξουν να το εκμεταλλευτούν».

Θέμα επιβίωσης

Ο αρμόδιος υπουργός, Κώστας Σκρέκας, κατά την ομιλία του στην εκδήλωση της ΕΣΕ, αναφερόμενος στα προτεινόμενα μέτρα κατά της ακρίβειας ζήτησε η αγορά να είναι σύμμαχος, καθώς όπως σημείωσε «αυτά είναι έκτακτα μέτρα γιατί είναι θέμα επιβίωσης των καταναλωτών. Είναι θέμα επιβίωσης και των ίδιων των επιχειρήσεων, γιατί ο χειρότερος πελάτης είναι ο κανένας πελάτης».

Ταυτόχρονα τόνισε ότι επίκεινται αυστηρότεροι έλεγχοι στην αγορά για αισχροκέρδεια, σημειώνοντας ότι «προχωρούμε το επόμενο διάστημα σε μαζικούς ελέγχους σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και πριν από τα σούπερ μάρκετ». Όπως είπε απευθυνόμενος στους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ, «δεν διαμορφώνετε μόνο εσείς την τελική τιμή, και δυστυχώς για κάποιους το επόμενο διάστημα θα ανακοινώσουμε υψηλά πρόστιμα». Σχετικά με το μέτρο που αφορά την υποχρέωση των σούπερ μάρκετ να γνωστοποιούν τις καθαρές τιμές των προϊόντων, ο κ. Σκρέκας σημείωσε: «Είναι μια διάταξη όχι τιμωρίας, αλλά για να πετύχουμε τον στόχο μας, για να βλέπουμε τις μεταβολές των τιμών και να εστιάσουμε τους ελέγχους».

Αξίζει να σημειωθεί ότι χθες το απόγευμα πραγματοποιήθηκε συνάντηση εκπροσώπων της ΕΣΕ με την ηγεσία του ΥΠΑΝ στην οποία συζητήθηκαν οι τεχνικές λεπτομέρειες για την πρακτική εφαρμογή των προτεινόμενων μέτρων, δεδομένης της επιδίωξης του ΥΠΑΝ να προωθηθεί άμεσα η νομοθέτηση των διατάξεων ώστε σε 10-15 μέρες να ξεκινήσει η εφαρμογή τους

Related posts

ΣΕΒ: Ξεπέρασαν τα 20 εκατ. οι δράσεις των επιχειρήσεων-μελών του για την στήριξη της Θεσσαλίας

banks

Κύκλοι της ΔΕΗ κατά ΡΑΕ για τις οφειλές

banks

Πάσχα: Ξεκινάει σήμερα το εορταστικό ωράριο

banks

Εκτεταμένοι οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ και τον Αύγουστο σε όλους τους κλάδους της αγοράς

banks

Υπ. Ανάπτυξης: Πρόστιμο 610.190 ευρώ σε εταιρεία κλιματιστικών για αισχροκέρδεια σε 54 κωδικούς

banks

Το Top 50 της ακρίβειας στα τρόφιμα

banks